تراشه A9X آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل آندرکلاک شده است

اپل آیپد پرو ۹٫۷ اینچی خود را به تراشه A9X مجهز کرد. این تراشه در آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی این کمپانی هم استفاده شده، اما ظاهرا نسخه آندرکلاک شده آن در آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل استفاده شده است.

تراشه A9X آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل آندرکلاک شده است

همانطور که می‌دانید آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل به تراشه A9X مشابه استفاده شده در آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی این کمپانی مجهز شده، اما ظاهرا تراشه A9X آیپد پرو ۹٫۷ اینچی نسخه آندرکلاک شده این تراشه است! آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل دو شب پیش و در جریان کنفرانس اختصاصی که این کمپانی در نظر گرفته بود معرفی شد. اپل در حین رونمایی از این محصول اشاره کرد که سیستم روی چیپ (SoC) به کار گرفته شده در آن همان تراشه‌ای است که آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی اپل (سال گذشته معرفی شده بود) از آن بهره می‌برد. اما طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تراشه A9X به کار گرفته شده در آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل نسبت به تراشه A9X آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی آندرکلاک شده بوده و به نوعی ضعیف‌تر است.

کمپانی اپل هیچ‌گاه فرکانس کاری دقیق هسته‌های پردازشگر استفاده شده در سری تراشه‌های A خود را معین و مشخص نمی‌کند. اما این شرکت به تازگی در سایت رسمی خود تصویر زیر را منتشر کرده و در آن نشان داده که عملکرد پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی تراشه A9X به کار گرفته شده در آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل نسبت به پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی تراشه A9X به کار گرفته شده در آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ضعیف‌تر است. در این تصویر عملکرد دو نسخه از تراشه A9X با سیستم روی چیپ A7 اپل مقایسه شده است. بنابراین منظور از ۲٫۵X faster، سرعت دو ۲٫۵ برابر تراشه A9X آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی در مقایسه با تراشه A7 اپل است.

۱

همانگونه که مشاهده می‌کنید، اپل به طور رسمی اشاره داشته که پردازنده مرکزی استفاده شده در تراشه A9X آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۲٫۵ برابر قدرتمندتر از پردازنده مرکزی تراشه A7 بوده و پردازنده گرافیکی آن نیز ۵ برابر سریع‌تر از پردازنده گرافیکی تراشه A7 خواهد بود. اما در سمت مقابل پردازنده مرکزی نسخه‌ای از تراشه A9X که در آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل به کار گرفته شده ۲٫۴ برابر نسبت به پردازنده مرکزی تراشه A7 سریع‌تر بوده و پردازنده گرافیکی آن نیز ۴٫۳ برابر سریع‌تر از پردازنده گرافیکی تراشه A7 است.

البته در نظر گرفتن این موضوع و آندرکلاک کردن فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر تراشه A9X استفاده شده در آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل امری کاملا هوشمندانه و مناسب محسوب می‌شود. همانطور که می‌توانید آیپد پرو ۹٫۷ اینچی اپل نسبت به آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی صفحه نمایشی کوچک‌تر را به همراه دارد. این موضوع منجر می‌شود تا دستگاه بتواند از پردازنده نسبتا ضعیف‌تری بهره‌مند شده و در عین حال کارایی لازم را به همراه داشته باشد. در سمت مقابل آندرکلاک کردن تراشه این محصول می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی مصرف انرژی باتری دستگاه داشته باشد. بدون تردید اپل در این زمینه تدابیر دقیقی را در نظر گرفته و به تمامی جوانب موضوع توجه داشته است.

منبع: gsmarena

ارسال نظر