نگاهی به رجزخوانیِ تبلیغاتی کمپانی‌های معتبر در تبلیغات!

در تبلیغات هم مانند تمام فعالیت‌های تجاری، اصول اخلاقی کنار قوانین قرار می‌گیرند. در قوانین تبلیغات هر گونه توهین و تخریب دیگر برندها و کمپانی‌های غیر قانونی بوده و برای آن مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده‌است.

نگاهی به رجزخوانیِ تبلیغاتی کمپانی‌های معتبر در تبلیغات!

به گزارش کلیک، علی‌رغم مجازات‌های سنگین مالی، برخی کمپانی‌ها باز هم دست به شیطنت‌هایی می‌زنند تا مدتی سرخط خبرها باشند. در ادامه به برخی از این شیطنت‌ها و رجزخوانی‌های تبلیغاتی جنجالی می‌پردازیم:
رجزخوانی هوشمندانه بنز و ب.ام.و
کمپانی ب.ام.و برای یکصدمین سالگرد تاسیس خود برنامه‌های تبلیغاتی بسیاری تدارک دیده بود و حین اینکه مسئولان شرکت این برنامه‌های تبلیغاتی را پیاده می‌کردند، رقیب سنتی‌شان با انتشار عکسی ضمن تبریک یکصدمین سالگرد تاسیس‌شان با لحنی طنزآمیر قدمت بیشتر خود را نیز به رخ آن‌ها کشید. در تصویری که کمپانی بنز منتشر کرده بود، جلوپنجره مشهور ب.ام.و در وسط کادر قرار داشت و زیر آن نوشته شده بود: «تبریک به خاطر صد سال رقابت، ۳۰ سال اول که نبودی کسل کننده بود.» ب.ام.و هم بیکار ننشست و در همان قالب یک پوستری طراحی کرد و زیر آن نوشت: «وقتی تو به دنیا آمدی من نبودم و وقتی من به دنیا آمدم تو دیگر پیر بودی.»

benzbmw-click

یک قرن رقابت، یک قرن دشمنی
کمپانی کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ و پپسی در سال ۱۸۹۳ تاسیس شده‌اند و از همان ابتدا حسابی از خجالت هم درآمده‌اند. در یکی از همین تبلیغات، پپسی پوستری به مناسبت هالووین منتشر کرده بود که با واکنش هوشمندانه‌ترِ کوکاکولا مواجه شد. در ابتدا پپسی عکسِ یک قوطی نوشابه از برند خودش را گذاشت که لباسی با برند کوکاکولا بر تن دارد و زیر آن نوشته: «برای شما یک جشن هالووین ترسناک آرزو داریم.» ولی رقیب اینبار باهوش‌تر بود، همان عکس را بازنشر کرد ولی با این عنوان: «همه دوست دارند یک قهرمان بشوند.» اشاره کوکاکولا به شنل قرمز رنگی است که پپسی در تبلیغ خود استفاده کرده است. اما این تنها یک نمونه از ده‌ها تبلیغ شیطنت آمیز این دو کمپانی با سابقه علیه یکدیگر است.

coke-and-pepsi-click

اپل علیه همه، همه علیه اپل
اپل از همان ابتدا به یک شرکت مغرور و غد شهرت داشته و همین خصیصه باعث شده تا اغلب شرکت‌های حوزه تکنولوژی رابطه خوبی با آن نداشته باشند. در بین شرکت‌های رقیب اپل، سامسونگ و ماکروسافت بیشترین جنگ تبلیغاتی را با این برند امریکایی داشته‌اند. ماکروسافت مکرراً در آخرین تبلیغات خود برای تبلت سرفیس حسابی محدودیت‌های آی پد را به سخره گرفته‌است. این در حالی است که اپل هم از این بازی‌های تبلیغاتی کم در کارنامه خود نداشته و در معرفی آیفون ۷ با اشاره به ظرفیت بالاتر باتری‌های این سری از آیفون، تیم کوک با لحنی طنز اشاره کرد که این گوشی‌های منفجر نمی‌شوند (اشاره به انفجارهای پیاپی گوشی های گلکسی نوت ۷).

ایکس باکس پشت پلی استیشن جا ماند!
کمپانی سونی هرچقدر طی این سال‌ها در بازار تلفن همراه موفق نبوده در صنعت بازی‌های رایانه‌ای همواره پیش رو و صاحب جایگاه بوده‌است. ماکروسافت نیز با معرفی ایکس باکس در سال ۲۰۰۵ سعی کرد با این شرکت ژاپنی وارد رقابت شود، رقابتی که در آن تبلیغات حرف اول را می‌زند. سونی و ماکروسافت بارها و بارهای طی این سال‌ها جنگ‌های تبلیغاتی داشته‌اند و در آخرین آن کمپانی ژاپنی در معرفی پلی استیشن ۴ حسابی با جملات طعنه و کنایه آمیز ماکروسافت امریکایی را خطاب قرار داده‌است.
در مقالات آتی ضمن اشاره به دیگر جنگ تبلیغاتی‌ها، در ارتباط با بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین مجازات‌های نقض قوانین تبلیغات توسط این کمپانی‌ها خواهیم نوشت.

حجم ویدیو: 7.36M | مدت زمان ویدیو: 00:00:29 | دانلود ویدیو
ارسال نظر