نگاهی به نتایج تصمیمات ترامپ در دنیای علم و فناوری

بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان بر این باور بودند که شعار های انتخاباتی ترامپ، تنها راهی برای انتخاب شدن بود و پس از پایان انتخابات، بسیاری از این شعار ها مثل ساختن دیوار در مرز مکزیک و فشار به شرکت های آمریکایی اجرایی نخواهند شد.

نگاهی به نتایج تصمیمات ترامپ در دنیای علم و فناوری

کلیک - حالا با گذشت چندین روز از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ، به نظر می رسد رهبر سیاسی جدید ایالت متحده تأثیر بسزایی بر دنیای علم و فناوری خواهد گذاشت. تغیراتی که نه تنها بر کشور آمریکا بلکه تمامی کشور های فعال در زمینه فناوری تأثیر گذار خواهد بود.

  • زمین رو به نابودی

اگر از جنبه علمی بخواهیم به تصمیمات ترامپ نگاه بکنیم باید به موضوع تغییرات محیط زیستی زمین اشاره بکنیم. دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب کشور آمریکا در صحبت های پیش از انتخابات خود به طور کلی این موضوع را انکار کرد و تصمیم داشت با کاهش فعالیت و هزینه های کشور آمریکا در فعالیت های حفاظت از محیط زیست، اقتصاد آمریکا را بهبود ببخشد.

متأسفانه و بر خلاف اطلاعاتی که در اختیار آقای ترامپ قرار گرفته است، تغییرات زیستی، واقعیتی غیر قابل انکار است و در صورتی که آمریکا به عنوان یکی از ثروتمند ترین کشور های جهان خود را از این موضوع کنار بکشد بدون شک زمین در سال های آینده شرایطی بدتر را تجربه خواهد کرد. وقتی پای کره زمین در میان باشد، اشتباهاتی که ترامپ در ۴ سال آینده مرتکب خواهد شد در چندین دهه غیر قابل جبران خواهد بود.

  • بازگشت شرکت ها به آمریکا

با دستورات دونالد ترامپ و هیئت دولت وی، بسیاری از شرکت های فعال در علم و فناوری باید فعالیت خود را به داخل کشور آمریکا برگردانند. شرکت های تولیدی زیادی در سال های گذشته کارخانه های خود را برای کاهش هزینه ساخت به کشور هایی مانند مکزیک، چین و هند منتقل کرده اند. شرکت اپل یکی از نمونه های بارز چنین شرکت هایی است که حالا در صورت بازگشت به کشور آمریکا باید هزینه های بیشتری را متحمل شود.

نکته جالب این است که آیفون یکی از محبوب ترین تلفن های همراه در ایران است. تلفن همراهی که اجازه استفاده اغلب امکانات خود را به ایرانیان نمی دهد و با تصمیمات ترامپ حالا با قیمتی گران تر در دسترس خواهد بود.

  • تحریم های نانوشته

هرچند راه های زیادی برای ادامه همکاری با مردم کشور ایران وجود دارد اما در گذشته ثابت شده که بسیاری از شرکت های بزرگ از همکاری با کاربران ایرانی خودداری می کنند. کاربرانی که مانند کاربران دیگر جهان، هزینه گجت های خود را به طور کامل پرداخت می کنند و به صورت قانونی باید از شرایطی برابر با دیگر کاربران جهان برخوردار باشند.

سردمدار این شرکت ها اپل و گوگل هستند که محصولات خود را با قیمت هایی گزاف به ایرانیان می فروشند اما در هنگام ارائه خدمات با بهانه تحریم های نانوشته پا پس می کشند. نمونه بارز این اتفاق حذف نرم افزار های ایرانی از اپل استور است که در روزهای اخیر به صورت دنباله دار اتفاق افتاده است.

  • گوگلی که ایران را نمی شناسد

شاید بزرگ‌ترین مشکلی که کمتر به آن توجه شده، به رسمیت نشناختن "مردم ایران" توسط گوگل است. مشکلی که انتظار می رفت با بهبود روابط دو کشور کم کم مرتفع شود حالا با انتخاب ترامپ تبدیل به رویایی دست نیافتنی خواهد شد. استفاده از برنامه های سیستم عامل اندروید را که کنار بگذاریم به بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان خواهیم رسید.

سایت گوگل به عنوان جستجوگر برتر، مدتهاست که ایرانیان را نادیده گرفته است. این عدم توجه و استفاده از پارامتر ها و سیستم های قدیمی تر این شرکت برای زبان فارسی باعث شده که حجم بسیار زیادی از جستجوی های ما فارسی زبانان، به سایت های اسپم، تبلیغاتی و کپی کننده منتهی شود. سایت هایی که به راحتی در زبان انگلیسی از جستجوی گوگل حذف می شوند اما در زبان فارسی در جایگاه های بالایی جستجو قرار می گیرند.

نتایج عدم توجه گوگل به زبان فارسی را در حجم بالای سایت ها و برنامه های مخرب فارسی می توان مشاهده کرد. به طوری که یک جستجوی ساده در گوگل توسط ما به درامد های میلیونی سودجویانی تبدیل شده است که هیچ تلاشی برای تولید و بهبود دانش در جامعه نکرده اند.

  • هشتگ های بی فایده

هرچقدر که امیدواری ها حداقل روی کاغذ برای بهبود شرایط وب و اینترنت ایران در سطح بین المللی افزایش یافته بود، حالا با انتخاب فردی به نام ترامپ، این تغییرات دورتر و غیر ممکن تر از همیشه به نظر می رسند. رییس جمهوری که با روحیه پوپولیستی و هجو گرایانه خود، بدون نگاه به تصویری بزرگ، تصمیمات آنی اتخاذ می کند. تصمیماتی که می تواند یک روز منجر به عدم ورود مهاجران یک کشور شود و روز دیگر رویای ایرانیان برای یک دنیای فناوری آزاد را برای چهار یا هشت سال آینده نابود کند.

ارسال نظر