آیا واقعا گوگل ایده بالون WiFi را دزدیده است؟

زمانی که شرکت گوگل برای اولین بار از ایده پروژه بالن وای فای رونمایی کرد، برای بسیاری این ایده بزرگترین تحول در تکنولوژی به حساب می آمد، چرا که این پروژه انتقال داده را در مناطق غیر قابل دسترس و صعب العبور سهولت می بخشید. اما به نظر می رسد حقیقت چیز دیگری است.

آیا واقعا گوگل ایده بالون WiFi را دزدیده است؟

به گزارش کلیک، پس از چندی شرکت "Space Data Corporation" خبر از ارائه این پروژه و عملی شدن آن داد و اذعان داشت ایده اصلی این پروژه که در دهه گذشته به آن پرداخته شده بود، توسط گوگل از این شرکت دزدیده شده است.چندی پیش شرکت گوگل با رونمایی از پروژه بالن وای فای بسیاری از متخصصین و کارشناسان تکنولوژی را شگفت زده کرد. چرا که تا کنون ایده ای اینچنینی (گجتی با قابلیت پرواز و انتقال داده ها) مطرح نشده بود. اما پس از مطرح شدن این پروژه، شرکتی با ادعای دزدیده شدن این ایده توسط شرکت گوگل، دادخواستی را به دادگاه کالیفرنیا ارائه کرد. مخترعین شرکت Space Data Corporation، با اثبات این دادخواست که در سال ۱۹۹۰ (حدود یک دهه گذشته) این شرکت پروژه ای را مبنی بر انتقال داده ها توسط بالن از سطحی بالاتر از زمین به پایگاهی و یا مناطقی مستقر بر روی زمین مخابره کند، ثبت شده است. پس از آن ایده ای مشابه از طرف شرکت گوگل مطرح شده است که بسیاری از متخصصین و مخترعین این شرکت را ملزم به واکنش کرده است.

Screen Shot 2016-06-15 at 12.03.52 PM

شرکت Space Data Corporation، با مطرح کردن این مسئله که شرکت گوگل هیچگونه مجوزی از این شرکت برای انجام این پروژه دریافت نکرده است به دنبال روند انجام شکایات می باشد.

دو پروژه در دست تحقیق و اجرای شرکت Space Data Corporation، با نام های " SkySat" و " SkySite " در دامه روند ارتباط بالنی پروژه Loon قرار دارد. اگرچه این پروژه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، اما با دارا بودن مجوز FCC، در حال پردازش اطلاعات به منظور ارسال پهنای باند اینترنت به منطقه آلاسکا و خلیج مکزیک می باشد.

اثبات این ادعا از طرف گوگل که این شرکت از روند این پروژه بی اطلاع بوده است، غیر قابل قبول به نظر می رسد، چرا که طبق شواهد مدیران ارشد این شرکت از جمله بنیانگذاران گوگل "سرجی برین" و "لری پیج" به همراه گروهی متشکل از ۱۰ نفر از متخصصین در سال ۲۰۰۸ از این پروژه بازدید کرده اند.

طی این دیدار که در سال ۲۰۰۸ انجام و جزئیات آن توسط روزنامه "وال استریت ژورنال" فاش شد، طی قراردادی شرکت گوگل ملزم به طراحی پروژه سوخت رسانی برای این گجت شد. که طی ۳ سال بعد تحقیقات و ملزومات آن به صورت غیر رسمی آغاز به کار کرد.

پس از بروز اتفاقات اخیر مدیران ارشد گوگل، درگیر در امضای قرارداد و توافق بین این شرکت و Space Data Corporation مقصرین اصلی در این نقض قرارداد شده اند.

طبق تحقیقات انجام شده، این نخستین باری نیست که شرکت گوگل متهم به دزدی ایده و پروژه از شرکت های دیگر شده است. در سال ۲۰۱۴ نیز دادخواست دیگری مبنی بر اتهامی مشابه در دادگاه ایالتی آمریکا به ثبت رسید.

منبع: theverge

ارسال نظر