ماجرای یک سلفی حاشیه ساز!

رسانه کلیک - امروز، دنیا شکل جدیدی به خود گرفته و شبکه‌های اجتماعی نه فقط به عنوان یک ابزار رسانه بلکه به عنوان یک سرویس فراگیر تمام جوانب زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ماجرای یک سلفی حاشیه ساز!

موج فراگیر شبکه‌های اجتماعی با خود پدیده‌هایی را به همراه داشته که عبور از کنار آن‌ها به سادگی امکان پذیر نیست و البته هریک از این موارد، قابل بحث و بررسی در چندین مقاله تحلیلی است. اما شاید «سلفی» یکی از رایج ترین و فراگیرترین پدیده‌های شبکه‌های اجتماعی نوین همچون اینستاگرام است که پیامدهای مثبت و منفی بسیاری با خود به همراه داشته است. نفوذ و گسترش تصاویر سلفی در حدی است که شیوع آن برای هیچکس عجیب نیست.

برخی کارشناسان در توضیح و تحلیل همین موضوع، اشتراک گذاری عکس از خود را جدا از نسبت آن با فناوری عکاسی دیجیتال، رابطه جدی با وجه درونی و شخصیتی کاربران می‌دانند اما فراگیری موج گونه آن شاید عجیب ترین بخش قصه سلفی باشد. از نظر این ناظران در کنار ابعاد مختلف و متفاوت پدیده سلفی، موضوع تاثیر و تاثر آن با روح و روان و شخصیت افراد از یک‌سو قابل بررسی بیشتر و از طرفی نگران کننده است. با پیشرفت تکنولوژی نحوه عکس گرفتن از خود تغییر یافته و به جای زحمت انداختن دیگران برای ثبت عکس، افراد طبق سلیقه خود این کار را انجام می‌دهند.

از همه این مقدمه چینی‌ها که بگذریم، به ماجرای یک سلفی دردسار ساز در جریان مراسم تحلیف حسن روحانی می‌رسیم. مراسم تحلیف دوازدهمین دور رئیس جمهوری ایران در مجلس شورای اسلامی، با حضور ۱۲۰۰ مهمان داخلی و خارجی و شمار زیادی از خبرنگاران برگزار شد. اما شاید یکی از حواشی جالب این رویداد، سلفی گرفتن نماینده مردم شیراز با فدریکا موگرینی بود. او تنها کسی بود که با موگرینی عکس انداخت. سلفی فرج الله رجبی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان مراسم تحلیف حسن روحانی، واکنش‌هایی عمدتا منفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.

علیرضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، این اقدام را نشان دهنده «خود باختگی در برابر غرب» خوانده و گفته در صورتی که بقیه نمایندگان به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، قطعا این هیئت این رفتار دون شان را بررسی می‌کند.

صادق خرازی، مشاور سابق محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری او هم گفته است: «ای کاش مجلس یک واحد اموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان محترم تدارک می‌دید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه نقد قرار نمی‌گرفت.»

این در حالی است که احمد مازنی، نماینده مجلس ایران از معدود حامیان این اقدام گفته است: «خانم موگرینی نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف بود، این تصویر علاقه نمایندگان ملت ایران به روابط عمیق و محترمانه با مردم قاره سبز را نشان می دهد»

از سوی دیگر کاربران با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و داغ کردن هشتگ‌های مرتبط، انتقادات خود را مطرح کرده‌اند. اما موضوع همین جا به ختم نشد و با وجود عذرخواهی نماینده مردم شیراز، بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران نیز انتقاداتی را پیرامون این مسئله مطرح کرده‌اند.

بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون در حساب اینستاگرام خود به شوخی نوشته است: «اگر ایوانکا ترامپ آمده بود چی می‌شد؟»

مهناز افشار، بازیگر ایرانی هم با استفاده از هشتگ "سلفی_حقارت" در توئیتر نوشته است: «اصالت وفرهنگ نه به مقام است و منصب، نه به اسم است وآوازه، نه به سواد است ونه به جناح. سالهاست جوهره رنگ رخساره باخته.»

اما علی مطهری نائب رئیس مجلس در این زمینه نظر دیگری دارد. درباره عکس گرفتن چند تن از نمایندگان با خانم موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا چند نکته قابل ذکر است:

«در دو روز گذشته از این قضیه استفاده سیاسی شد و بیش از آن‌که به واقعیت آن پرداخته شود به تحقیر و سرزنش رقیب سیاسی پرداخته شد. این‌که چند تن از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا به دلیل مواضع معقول خانم موگرینی در حمایت از برجام، بعد از تمام شدن جلسه رسمی تحلیف رئیس‌جمهور چند جمله‌ای با او سخن گفته و با او عکس گرفتند حادثه‌ای نبود که مستحق این همه نکوهش باشد. البته نحوه سلفی گرفتن یکی از نمایندگان خوشایند نبود که او هم عذرخواهی کرد.

برخی این موضوع را به اشتیاق و ولع نمایندگان برای عکس گرفتن با یک بانوی اروپایی و ایتالیایی تنزل دادند و در واقع نگاه جنسی به موضوع داشتند. شاید قیاس به نفس فرموده باشند. شاید اگر به جای خانم موگرینی، خانم اشتون نماینده سابق اتحادیه اروپا که مسن‌تر بود و یا آقای سولانا مسوول اسبق این اتحادیه حضور داشتند این افراد این‌گونه قضاوت نمی‌کردند.

برخی نیز این اقدام را حاکی از غرب زدگی دانستند در حالی‌که هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. کجای مذاکره و حتی عکس گرفتن با یک بانوی اروپایی که پوشش اسلامی را بهتر از بسیاری از بانوان ما رعایت کرده است غرب زدگی است؟ از خدا می خواهم که به همه ما انصاف بدهد.»

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی ایران در کانال تلگرامی خود بابت سِلفی گرفتن با فدریکا موگرینی عذرخواهی کرده و از مردم خواست تا عذرخواهی از این غفلت را پذیرفته و او را عفو کنند. موج واکنش کاربران به این موضوع همچنان در شبکه‌های اجتماعی مختلف ادامه دارد. حال باید دید آیا یک سلفی ارزش این همه واکنش مثبت و منفی را دارد یا خیر؟

جدا از همه این مسائل، ای کاش به جای سلفی گرفتن نمایندگان با موگرینی به فکر تجدید در ساختارهای رسانه‌ای کشور بودیم.

ارسال نظر