گرم شدن زمین و انتشار بیماری مسری جدید در آمریکا

کلیک - بیماری مغزی جدید کشف‌شده‌ که از طریق انگل‌های مهاجمی منتقل شده و باعث ایجاد بیماری‌های ریوی خطرناک می‌شود. دانشمندان نشانه‌هایی از ریه‌ی موش صحرایی را در ۵ ناحیه‌ی فلوریدا کشف کرده‌اند که با گذشت زمان و به دلیل تغییرات اقلیمی دامنه‌ی جغرافیایی خود را افزایش می‌دهد.

گرم شدن زمین و انتشار بیماری مسری جدید در آمریکا

دانشمندان نشانه‌هایی از ریه‌ی موش صحرایی را در ۵ ناحیه‌ی فلوریدا کشف کرده‌اند که با گذشت زمان و به دلیل تغییرات اقلیمی دامنه‌ی جغرافیایی خود را افزایش می‌دهد.

گزارشی در مورد عفونت‌های کبدی موش در هاوایی به دست رسیده‌است. در طول ۲۰ سال گذشته، تنها دو مورد از این بیماری، به نام Angiostrongylus Infection، در جزیره اقیانوس آرام ثبت شده‌است.عامل این بیماری کرم انگلی کلنی بدون غشا است که بین حلزون‌ها و موش‌ها پخش می‌شود و به صورت بومی درامده‌است. بر اساس مطالعات جدید منتشر شده در PLOS میزان گستردگی جغرافیایی این بیماری در فلوریدا بسیار بیشتر از مناطق دیگر است و تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در گسترش این کرم نیمه گرمسیری دارد.

این بیماری خطر جدی برای سلامتی انسان و دیگر حیوانات می‌باشد.با اینکه نرخ مرگ‌و‌میر این بیماری کم است، اما باعث ایجاد یک نوع مننژیت می‌شود که درنهایت با کما و مرگ همراه است.علائم این بیماری در بزرگسالان شامل سردرد،خشکی گردن، تب، استفراغ، تهوع ولمسی صورت و در کودکان توام با تهوع، استفراغ و تب می‌باشد. با توجه به مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده، درمانی برای عفونت A. cantonensis وجود ندارد.

چرخه‌ی‌حیات این کرم به ای صورت است:حلزون با خوردن عصاره موشهای آلوده،نقطه‌ی آغاز این چرخه به شمار می‌رود، موش‌ها حلزون‌های آلوده را می‌خورند و این چرخه همچنان ادامه دارد. انسانها با مصرف حلزون‌های آلوده به طور تصادفی یا عمدی باعث انتشار این بیماری می‌شوند.

در پروژه مشترک بین دانشکده دامپزشکی UF فلوریدا و موزه تاریخ طبیعی فلوریدا، اثرات ریه‌های موش در پنج ناحیه مورد مطالعه کشف و شناسایی شده‌است. از ۱۷۱ مورد آزمایش شده، ۲۳ درصد افراد و همچنین حدود ۱۶ درصد موش‌های صحرایی و ۲ درصد حلزون‌ها آلوده به این بیماری بودند.

pic

گستردگی این انگل در ایالت فلوریدا نگران‌کننده‌ است و باید جدی گرفته‌شود. بر اساس مطالعات در جنوب شرقی ایالت متحده به دلیل اب‌و‌هوای معتدل شایع‌تر است.

دامنه‌ی گستردگی این کرم به دلیل رشد در مناطق گرمسیری فقط به یک بخش از کشور محدود می‌شود. تشخیص حلزون‌ها توسط موش‌های صحرایی به دلیل حرکت لرزشی انها روی گیاهان اسان است,همان‌طور که در سه گونه‌ی مختلف حلزون بومی شناسایی شده‌‌اند.

طبق مطالعات گفته می‌شود که بیش از ۲۸۰۰ مورد عفونت‌های انسانی در سراسر جهان ثبت شده است، اما تعداد واقعی این بیماری احتمالا بیشتر است زیرا این بیماری اغلب ناشناخته و یا اشتباه تشخیص داده می‌شود. برای کاهش ریسک محصولات قابل مصرف باید به‌خوبی شسته شود.

راه موثر دیگر در محدودکردن گسترش این بیماری،جلوگیری از گرم شدن کره‌ی زمین است.

ارسال نظر