ناپدید شدن یخی به بزرگی وسعت کشور هند در قطب

این اولین باری نیست که خبری از ناپدید شدن یخ های قطبی به گوش می رسد، ولی این بار ابعاد یخی که از دریاهای قطب ناپدید شده است، به اندازه وسعت کشور هندوستان است.

ناپدید شدن یخی به بزرگی وسعت کشور هند در قطب

به گزارش کلیک ، در ماه های اخیر یخ های قطبی بسیار در خطر بوده اند، تا جایی که در ۴ دسامبر گزارشی مبنی بر ناپدید شدن یخ قطبی با ابعاد ۳٫۷۶ میلیون کیلومترمربع گزارش شد که این ابعاد نشان می دهد یخ ناپدید شده از وسعت کشور هندوستان نیز بیشتر است!

نباید از شنیدن این خبر متعجب یا شگفت‌زده شد چون ماه قبل دمای هوا در قسمتی از قطب به ۲۰ درجه سیلیسیوس یا ۳۶ درجه فارنهایت رسید که این دما بیشترین دمای ثبت شده در قطب در تاریخ به حساب می آید. این پروژه به همت Mark Serreze از واحد تحقیقاتی NSIDC انجام شده است که این محقق بر این باور است که این اتفاق، اتفاقی بسیار نادر در طول تاریخ قطب است و تاکنون یخی با این ابعاد ناپدید نشده است. این محقق ابعاد یخ قطبی ناپدید شده را بسیار زیاد خواند و حتی این مورد را عجیب نام گذاری کرد.

براساس تحقیقات گروه تحقیقاتی Serreze در ماه نوامبر یخ های قطب در ارتفاع ۹٫۰۸۰٫۰۰ کیلومتر مربع ثبت شده اند که این ارتفاع بالاترین ارتفاع ثبت شده در سال ۲۰۱۶ است. قبل از این آمار در سال ۲۰۱۶ پایین ترین آمار متعلق به سال ۲۰۰۶ است که در این سال عدد ۸۰۰۰۰۰ به عنوان بالاترین ارتفاع آب ثبت شده بود که در سال ۲۰۱۶ این رکورد نیز زده شد. در طول سال های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ ما شاهد تغییر ارتفاع دریاها در ماه نوامبر هستیم که درجدول زیر این تغییرات نمایش داده شده است.

ناپدید شدن یخی به بزرگی وسعت کشور هند در قطب

قاره قطب جنوب همیشه یکی از انعطاف پذیر ترین نقاط زمین در برابر تغییرات دما بوده است و همیشه توانسته است از این تغییرات سربلند و قوی بیرون بیاید ولی در هر صورت این تغییر دما در ماه نوامبر در سا ل های اخیر بسیار چشم گیر است.

براساس گزارش‌های NSIDC یخ های دریای قطب جنوب در ۳۱ اوت به حداکثر سالانه خود رسیده اند. در حال حاضر اگر این وضعیت را با سال ۱۹۸۶ مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که حدود ۱ میلیون کیلومتر مربع تفاوت میان حجم یخ های قطبی مشاهده می شود.

ناپدید شدن یخی به بزرگی وسعت کشور هند در قطب

در فصل زمستان یخ های قطب شمال و جنوب شروع به بازیابی خود می کنند و یخ های آب شده در فصل تابستان در زمستان فرصتی پیدا می کنند که دوباره بازیابی شوند ولی این تغییر دمای غیر منتظره باعث شده است که یخ ها نه تنها فرصتی برای بازیابی پیدا نکنند، بلکه حجم بسیاری از یخ ها نیز از دست رفته اند.

گرمای کره زمین سال ها است که بحث بسیاری از کنگره های حفاظت از محیط زیست است ولی اگر کمی دیر به فکر افتاده باشیم، دیگر نمی توانیم خسارت ها را جبران کنیم. گرمای آب اقیانوس ها، گرمای هوا، آلودگی ها همه و همه باعث این دسته از اتفاقات هستند.

در حال حاضر قطعه یخ ناپدید شده در قطب بی سابقه است و حتی رکورد سال ۱۹۸۶ نیز شکسته شده است.

اتفاقاتی نظیر آب شدن یخ های قطب، گرم شدن آب اقیانوس ها، منقرض شدن گونه های نادر حیوانی همه نتیجه کار انسان ها است که دیر یا زود تأثیر بسیار بدی بر روی زندگی ما می گذارد، هر چند که امروزه هم بسیاری از جوانب زندگی انسان مورد تهدید واقع شده است ولی اگر بخواهیم با همین روند به راه خود ادامه بدهیم، زمین زودتر از چیزی که فکر می کنیم رو به نابودی می رود.آب شدن یخ های قطبی بی شک نتیجه ای جز بالا آمدن آب اقیانوس ها و تهدید زندگی انسانی ندارد.

ارسال نظر