نجات فناوری MRI از خطر نابودی با این کشف جدید

با تهدیدهای جدی در مورد کم شدن ذخایر هلیوم کره زمین، محققین با کمک راه‌های جدید اکتشاف هلیوم، موفق شدند یک منبع بزرگ از این گاز سبک را در تانزانیا پیدا کنند.

نجات فناوری MRI از خطر نابودی با این کشف جدید

به گزارش کلیک، متخصصین با توجه به کاهش جدی ذخایر هلیوم، نسبت به کاهش جدی میزان هلیوم در طی سال‌های مختلف هشدار می‌دادند. اکنون محققین انگلیسی یک منبع عظیم هلیوم در تانزانیا کشف کردند که برای آینده امیدوارکننده است.

طبق گفته دایوینا دانابالن، محقق دانشگاه دورهام، این‌طور به نظر می‌رسد که فعالیت‌های آتش‌فشانی در ایجاد ذخایر جدید هلیوم نقش موثری دارند. دانشمندان دانشگاه دورهام و آکسفورد با همکاری یکدیگر و شرکت نروژی اکتشاف Helium One، این دیدگاه را با تصویربرداری لرزه‌ای و نمونه‌برداری‌های ژئوشیمیایی ترکیب کرده و یک مخزن جدید هلیوم کشف کرده‌اند.

ما شدیدا نیاز به ذخایر جدید هلیوم داریم. هلیوم تنها برای پر کردن بادکنک‌های تولد کودکان استفاده نمی‌شود. یک‌پنجم از هلیوم مصرفی برای MRI استفاده می‌شود و این دستگاه نیاز به آهنرباهای ابررسانا دارد و این آهنرباها برای اینکه به‌اندازه کافی خنک شوند نیاز به هلیوم مایع دارند. در صنعت نیمه‌هادی نیز برای رشد کریستال‌ها و خنک کردن قطعات و همین‌طور تشخیص نشت نیازمند هلیوم هستند. درعین‌حال در تحقیقات پایه علمی، مخصوصا در علم مواد نیز هلیوم یک ماده ضروری است.

هلیوم جزو فراوان‌ترین ماده در عرصه گیتی است اما در روی زمین مقدار کمی از آن وجود دارد. این ماده همچنین جزو سبک‌ترین عناصر است و به همین دلیل به‌راحتی از اتمسفر خارج می‌شود. ذخایر هلیوم فعلی ما عمدتا حاصل اورانیوم و سایر عناصر سنگین است که درنتیجه تجزیه رادیواکتیو، هلیوم آزاد می‌کنند. بیشتر آنان به سطح آمده و فرار می‌کنند اما برخی از آنان نیز در زمین و مانند ذخایر گازی به دام میافتند.

ما بیش ازآنچه هلیوم تولید می‌شود، در سال آن را مصرف می‌کنیم. زمانی که رابرت ریچاردسون برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که ذخایر هلیوم تا ۲۵ سال آینده به پایان خواهند رسید، قیمت هر بادکنک تولد پر از هلیوم ۱۰۰ دلار تعیین شد.

به همین دلیل کشف محققین دانشگاه آکسفورد و دورهام بسیار حائز اهمیت است. این مساله داشتن استراتژی مناسب برای اکتشاف ذخایر مخفی هلیوم را نشان می‌دهد. علی‌الخصوص فعالیت‌های آتش‌فشانی گرمای کافی برای آزادسازی هلیوم از سنگ‌های باستانی را فراهم می‌کنند. مخزن کشف‌شده توسط این گروه به‌قدری بزرگ است که می‌تواند هلیوم بیش از ۱٫۵ میلیون دستگاه MRI را تامین کند.

ارسال نظر