نقد و بررسی دوربین عکاسی Sony Alpha 7R II

دوربین Sony a7R II یک دوربین فول فریم بدون آینه 42 مگاپیکسلی با امکان تثبیت تصویر 5 محوره است. سونی در این دوربین اولین و تنها نمونه از سنسورهای BSI CMOS 35 میلیمتری را به بازار عرضه کرده و شامل سیستم فوکوس خودکار هیبریدی و قابلیت ضبط تصاویر ویدیویی با کیفیت 4K است.

نقد و بررسی دوربین عکاسی Sony Alpha 7R II

کلیک - این دوربین در رده دوربین‌های فول فریم a7، پنجمین دوربین بوده و همچنین در میان دوربین‌های با وضوح تصویری بالای سری R، در مکان دوم قرار دارد. علیرغم اینکه نام و ظاهر این دوربین بسیار شبیه به اولین سری از دوربین‌های a7 است، R II همانند سری نخستین دوربین‌های بدون آینه فول فریم، پیشرفت قابل‌توجهی در عملکرد داشته است.

کلیک به دو دلیل این دوربین را پیشنهاد می‌دهد. اگرچه بدنه a7R II ضرورتا همانند دوربین 24 مگاپیکسلی a7 II است (هر چند از آلیاژ منیزیم ساخته شده و بسیار مقاوم‌تر است)، اما در این مدل دو تغییر اساسی رخ داده است:

ابتدا اینکه این مدل اولین سری از دوربین‌هایی است که سنسورهایی با فناوری BSI CMOS را ارائه داده است. هرچند Sony همیشه به این موضوع تأکید داشته است که مزایای طراحی BSI برای سنسورهای کوچک بسیار ارزشمند است، اما کاربرد آن در سنسورهای بزرگتر می‌بایست معایب حرکت با پیکسل پایین را کاهش داده و به سمت تعداد پیکسل‌های بالاتر افزایش دهد. (این بدان معناست که در اندازه استاندارد خروجی شاهد افزایش کیفیت خواهیم بود)

دلیل دوم که شاید غیرقابل‌انتظارترین دلیل باشد این است که قابلیت فوکوس خودکار تا حدی پیشرفت کرده است که نه تنها با سرعت بالا و به طور مؤثر با لنزهای خودش فوکوس می‌کند بلکه این توانایی را با لنزهای دیگر سیستم‌ها نیز دارا می‌باشد. این موفقیت بزرگ شرکت Sony شاید به همین راحتی قابل درک نباشد مگراینکه به این موضوع فکر کنید که اکنون بسیاری از عکاسان حرفه‌ای برای انجام چنین کاری می‌توانند از دیگر سیستم‌ها نیز استفاده کنند.

مشخصات قابل ملاحظه Sony a7R II

  • سنسور BSI CMOS فول فریم 42 مگاپیکسلی
  • قابلیت شناسایی فاز بر روی سنسور با 399 نقطه
  • تثبیت‌کننده (Stabilizer) تصویر 5 محوره
  • قابلیت ضبط تصاویر 4K
  • سیستم Picture Profile شامل ITU-709 و S-Log2 gamma
  • منظره‌یاب OLED با نقطه 2.36 متری و قدرت بزرگنمایی 0.7x
  • فوکوس خودکار پرسرعت با لنزهای غیربومی

بقیه قابلیت‌های اصلی دوربین دقیقاً همان چیزهایی است که شما از یک دوربین در این سطح انتظار دارید: بدنه با آلیاژ منیزیم و مقاوم در مقابل آب و هوا، کنترل‌های دکمه‌ای دوقلو، امکان سفارشی‌سازی نقاط کنترلی و سرعت عکاسی 5 فریم بر ثانیه

البته قدرت فیلمبرداری این دوربین قابل توجه است. a7R II همانند دوربین جدید a7S II که تأکید بیشتری بر فیلمبرداری دارد، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت (4K (UHD را دارد. اما برخلاف a7S II، سنسور آن برای فیلمبرداری نزدیک به قطع فول فریم یا قطع Super 35 یا APS-C کافی به نظر می‌رسد. در حقیقت این دوربین وقتی در قطع Super 35 4K فیلمبرداری می‌کنید، نمونه‌برداری بیش‌ازحد انجام می‌دهد.

Sony a7R II

ارسال نظر