خطای صفحه آبی در ویندوزهای ویستا، ۷ و ۸٫۱ به دلیل یک باگ جدید

به تازگی باگ جدیدی در ویندوزهای ویستا، ۷ و ۸٫۱ ایجاد شده است که منجر به ایجاد خطای صفحه آبی در این ویندوزها می شود. سیستم شما زمانی دچار این باگ می شود که از یک وب سایت آلوده به آن، بازدید کنید.

خطای صفحه آبی در ویندوزهای ویستا، ۷ و ۸٫۱ به دلیل یک باگ جدید

به گزارش کلیک ، اگر هنوز هم از ویندوز ۷، ویندوز ویستا و یا ویندوز ۸٫۱ استفاده می کنید، لازم است بدانید که محققان امنیتی به تازگی یک باگ جدید را کشف کرده اند که منجر به ایجاد خطای صفحه آبی می شود. کامپیوتر زمانی آلوده به این باگ می شود که کاربران از وب سایت های آلوده به آن بازدید کنند. این مشکل مربوط به روشی ایجاد نام فایل ها می شود. لازم به ذکر است که کاربران در دهه ۱۹۹۰ نیز با مشکلی مشابه این مشکل مواجه بودند.

مدت زمان زیادی است که اسامی خاصی برای فایل های ویندوز تعیین شده اند که به مواردی به غیر از فایل های ایجاد شده در هارد مربوط می شود. ماهیت این نام های خاص به گونه ای است که باعث می شود فایل ها از هر جایی از سیستم فایل ها در دسترس باشند و چنانچه فایل ها به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، ویندوز هنگ می کند.

نام فایل خاص مورد نظر در این باگ، $MFT است. این نام به یک فایل فراداده (داده ای که در مورد داده دیگر توضیح می دهد) در سیستم فایل اختصاصی مایکروسافت، اختصاص داده شده است.

$MFT در شرایط عادی قابل مشاهده نیست. اکثر نرم افزارها توانایی دسترسی به این فایل را ندارند و ویندوز با تلاش هایی که برای باز کردن این فایل انجام می شود، مقابله می کند و مانع این تلاش ها می شود. با این وجود چنانچه نرم افزاری با فرض اینکه این فایل یک فایل دایرکتوری است (فایلی که دربردارنده چند پوشه است)، بخواهد آن را باز کند، ویندوز آن را به صورتی قفل می کند که دیگر به هیچ عنوان باز نشود.

زمانی که ویندوز با تمام تلاش های انجام شده برای دسترسی به این فایل مقابله کند و آن ها را مسدود کند، فعالیت هر اپلیکیشن فعالی با مشکل مواجه می شود. این مشکل ضرورتا موجب ایجاد خطای صفحه آبی نمی شود؛ اما مسلما باعث می شود عملکرد سیستم تا حدودی مختل شود و کاربران برای برطرف شدن این مشکل، باید سیستم را ریست کنند.

زمانی سیستم کاربر دچار این باگ می شود که فرد از وب سایتی بازدید کند که دربردارنده یک منبع تصویر با یک نام عجیب باشد. البته استفاده از برخی از مرورگرها مانعی ندارد؛ زیرا آن ها توانایی دسترسی به منابع سیستمی به شیوه مذکور را ندارند؛ اما به نظر می رسد که مرورگر اینترنت اکسپلورر چنین محدودیتی ندارد و به راحتی می تواند تحت تاثیر این باگ قرار بگیرد.

ویندوزهای ۹۵ و۹۸ هم با چنین مشکل مشابهی روبرو بوده اند و مشکل مربوط به نام های خاص فایل می شد که به قطعات سخت افزاری سیستم مربوط می شدند؛ اما ظاهرا ویندوز ۱۰ دچار این باگ نیست.

ارسال نظر