دستگاه تولید آب شرب از هوای گرم و مرطوب ساخته شد

شرکتی به نام Water Gen قصد دارد با ساخت دستگاهی بیشترین آب ممکن را از هوای گرم و مرطوب را به دست آورد. این دستگاه می تواند بخشی از آب شرب مناطقی از جهان که به آب شرب سالم دسترسی ندارد، تأمین کند.

دستگاه تولید آب شرب از هوای گرم و مرطوب ساخته شد

به گزارش کلیک، در ساخت این دستگاه از چندین صفحه پلاستیکی استفاده شده است که باعث چرخش هوا به صورت قیفی در جهات مختلف می شود. تیم سازنده این دستگاه موفق شدند، با استفاده از این دستگاه از هوای گرم و مرطوب، آب شرب تهیه کنند.

طبق گفته آقای کوهاوی، مدیر عامل این شرکت، هدف نهایی شرکت تهیه آب از هوای گرم و مرطوب با مصرف کمترین میزان انرژی ممکن است.

وی معتقد است این دستگاه می تواند مشکل کشورهایی را که با مشکل تأمین آب شرب و بهداشتی روبرو هستند، برطرف کند. دولت های چنین کشورهایی با استفاده از این دستگاه دیگر مجبور نیستند سال ها زمان و هزینه خود را صرف ایجاد پروژه های بزرگ برای تأمین آب کنند.

شرکت Water Gen در حال حاضر این دستگاه را در ۳ اندازه تولید کرده است. هر سه دستگاه باید به برق متصل شوند و بزرگترین دستگاه قادر است در دمای ۸۰ درجه فارنهایت (در حدود ۲۷ درجه سانتیگراد) و رطوبت ۶۵ درصدی در هوا، ۳،۱۲۲ لیتر آب در روز تولید کند. طبق گفته کوهاوی، میزان تولید آب این دستگاه با توجه به شرایط می تواند تغییر می کند.

دستگاه تولید شده با اندازه متوسط قادر است در همین شرایط ۴۴۶ لیتر آب در روز تولید کند و اندازه کوچک این دستگاه تنها قادر است ۱۵ لیتر آب در روز تهیه کند و برای مصرف خانگی یا ادارات کوچک طراحی شده است. هزینه تولید آب به وسیله این دستگاه بسیار کم است.

اعضای تیم سازنده شرکت قصد دارند، از این دستگاه ها در دو نوع منطقه استفاده کنند: مناطقی که در تأمین آب شرب مشکل دارند و به آب شرب لوله کشی دسترسی ندارند و مناطقی که دارایی آب و هوایی گرم و مرطوب هستند.

کوهاوی اذعان کرد: "هر چقدر هوا گرم تر یا مرطوب تر باشد، میزان تولید آب دستگاه بیشتر از حد متوسط می شود و از سویی دیگر هر چقدر هوا سردتر یا خشک تر باشد، میزان تولید آب این دستگاه کمتر می شود. به گفته وی تا زمانی که هوا به اندازه کافی گرم باشد، دستگاه بدون در نظر گرفتن میزان رطوبت، می تواند آب کافی را تولید کند.

خوشبختانه کشورهایی که با مشکل تآمین آب شرب مواجه هستند، همانند کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای جنوب شرقی آسیا و کشورهای آفریقایی، معمولا دارای آب و هوایی گرم و مرطوب هستند و این دستگاه هم برای تأمین آب شرب تنها به گرما و رطوبت نیاز دارد.

در حال حاضر شرکت Water Gen در حال آزمایش و بررسی این دستگاه در شهرهایی همانند بمبئی، شانگهای و مکزیکوسیتی و همچنین در برخی از مناطق روستایی است. انتظار می رود که این دستگاه تا پایان سال آینده میلادی به صورت رسمی عرضه شود.

ماکسیم نازیک، رئیس هیئت مدیره شرکت اذعان کرد: "با توجه به گسترش پدیده تغییر اقلیم و همچنین مشکل مهم و روز افزون تأمین آب شرب که بخشی از جمعیت جهان با آن روبرو است، مسئولان این شرکت امیدوارند با عرضه این دستگاه به دولت کشورهایی که برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه هستند، کمک کنند".

وی در ادامه افزود: "این دستگاه می تواند با صرف اندکی زمان و هزینه در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد و شرکت Water Gen برای عملی کردن این طرح با دولت های چندین شرکت وارد مذاکرات شده است". این شرکت کار خود را با ایجاد تجهیزات نظامی برای تأمین آب مورد نیاز برای سربازان خطوط مقدم آغاز کرد و این فناوری را در اختیار ارتش کشورهای دیگر از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و چندین کشور عربی که هنوز نام آن ها فاش نشده است، قرار داده است.

این شرکت علاوه بر این دستگاه، دستگاه دیگری به منظور تصفیه آب تهیه کرده است که انرژی آن به وسیله باتری یا انرژی خورشیدی تهیه می شود و می تواند هر چیز مضر در آب مانند انگل ژیاردیا (انگلی که در روده کوچک انسان و بسیاری از پستانداران زندگی می‌ کند و موجب بیماری روده ‌ای همه ‌گیر و محلی و اسهال می ‌شود) و حتی سم سیانور را کاملا از بین ببرد. البته این دستگاه از قابلیت تبدیل آب شور به آب شیرین برخوردار نیست.

به گفته کوهاوی، دستگاهی که از هوای مرطوب و شرجی آب تهیه می کند، برای مکان هایی ساخته شده است که هیچ آبی برای تصفیه کردن وجود نداشته باشد.

شرکت Water Gen چند سال پیش تصمیم گرفت فناوری خود را در اختیار شهروندان مناطق محروم نیز قرار دهد. کوچک ترین اندازه دستگاه تولید آب از هوای مرطوب به همین منظور تهیه شده است.

نازیک معتقد است این دستگاه تنها راه حل تأمین آب برای مردم سراسر جهان نیست و می توان با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز و دیگر راه حل های نظامی نیز آب شرب افرادی را که به آن نیاز دارند، تأمین کرد.

ناریک هدف اصلی شرکت Water Gen را تأمین آب شرب برای مردم سراسر جهان می داند؛ زیرا دسترسی به آب سالم و بهداشتی یکی از نیازهای اصلی بشر است.

ارسال نظر