درمان جدید بیماری آسم از طریق تصفیه خون

بیماری آسم یکی از بیماری هایی است که در آن دستگاه تنفسی بیمار که وظیفه انتقال اکسیژن به خون را دارد دچار التهاب و مشکل می شود. بیماران مبتلا به این بیماری معمولاً از دارو و یا اسپری برای درمان موقت آن استفاده می کنند. اما اخیراً دانشمندان روش جدیدی را که شبیه به روش دیالیز خون در بیماران کلیوی است، یافته اند.

درمان جدید بیماری آسم از طریق تصفیه خون

اما اخیراً دانشمندان روش جدیدی را که شبیه به روش دیالیز خون در بیماران کلیوی است، یافته اند.

به گزارش کلیک ، بیماری آسم یکی از بیماری های سخت و خطر ناکی است که در اثر آلرژی و حساسیت ایجاد می شود. در حال حاضر درمان هایی برای این بیماری وجود دارد که می تواند به صورت موقتی برای افرادی که دچار این بیماری هستند راه گشا باشد. ما اخیراً دانشمندان دانشگاه وین درمانی برای این بیماری یافته اند که می تواند برای درمان قطعی این بیماری و جلوگیری از شدت آن کمک کند. در این درمان از سعی می شود از روشی مانند دیالیز برای استخراج آنتی بادی های موجود در خون استفاده شود.

به عقیده دانشمندان، آلرژی علت اصلی ابتلا به بیماری آسم در افراد مختلف است. اتفاقی که در روند ابتلا به این بیماری رخ می دهد این است که در اثر آلرژی، سیستم ایمنی بدن بیمار به حضور موادی مانند گرده گیاهان استفاده از آنتی بادی ایمونوگلوبولین در جریان خون واکنش نشان می دهد. این واکنش باعث بروز التهاب در سلول های غشای مخاطی و سایر قسمت های دیگر دستگاه تنفسی می شود و در نتیجه علائمی مانند خس خس، سرفه و تنگی نفس در بیمار ظاهر می شوند.

از این رو با توجه به روند ابتلا به این بیماری دانشمندان دانشگاه وین دستگاهی ساخته اند که از مهره هایی تشکیل شده است که از سفاروز ساخته شده است. سفاروز نوعی پلیمر است که از جلبک دریایی گرفته شده است. این دستگاه حامل پروتئین IgE است. وقتی خون بیمار به مخزن استوانه ای شکل این دستگاه وارد می شود، تمامی آنتی بادی های IgE توسط پروتئین موجود در دستگاه جذب می شود و خون تصفیه می شود. خون تصفیه شده دوباره وارد بدن بیمار می شود. همان طور که گفته شد این روش در واقع شبیه به روش دیالیز و یا همان تصفیه خون در بیماران کلیوی است.

نتایج درمان هایی که به صورت بالینی و آزمایشی بر روی بیماران مبتلا به آسم انجام شده است، نشان داده اند که این دستگاه قادر است در حدود ۸۰ درصد از آنتی بادی IgE موجود در خون بیماران را تصفیه کند. این میزان موفقیت رد تصفیه خون بسیار حائز اهمیت است. زیرا در صورتی که در حدود ۸۰ درصد از آنتی بادی موجود در خون بیمار تصفیه شود، کیفیت زندگی بیمار به شدت بالا می رود و بیمار کمتر دچار اختلال تنفسی خواهد شد. اما این بیماران باز در فصول گرده افشانی دچار مشکل خواهند بود. بنابراین در فصول گرده افشانی بیمار مجددا نیاز به تصفیه خون خواهد داشت. با این وجود به نظر می رسد این روش درمانی بسیار ساده تر از روش هایی است که در حال حاضر بیماران مبتلا به آسم برای درمانی بیماری خود با آن درگیر هستند.

البته دانشمندان و محققان پروژه درمان بیماری آسم معتقدند برای بهبود نتیجه کار بیماران علاوه بر استفاده از این روش برای درمان بیماری خود باید حتماً از داروهای مربوط به آسم که پزشک متخصص آن ها را تجویز کرده است استفاده نمایند تا روند بهبود و درمان بیماری سریع تر صورت گیرد.

ارسال نظر