یک فناوری جدید فراتر از واقعیت مجازی در راه است

یک سرمایه‌گذاری جدید 800 میلیون دلاری در شرکت Magic Leap، می‌تواند نویدبخش ظهور یک فناوری باقابلیت‌ هایی فراتر از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باشد.

یک فناوری جدید فراتر از واقعیت مجازی در راه است

به گزارش کلیک، Magic Leap یک روش جادویی برای جذب سرمایه در آستین داشته است. این استارتاپ مرموز، در حال کار بر روی چیزی است که آن را فناوری "واقعیت آمیخته" نام‌گذاری کرده است. این فناوری با واقعیت مجازی که در مورد آن چیزهای زیادی شنیده‌ایم، تفاوت دارد. در واقعیت مجازی از یک هدست برای نگه داشتن یک نمایشگر در برابر چشم‌ها برای نمایش تصاویر کامپیوتری استفاده می‌شود، حال آنکه در واقعیت آمیخته، تصاویر کامپیوتری بر روی یک لایه در بالای جهان واقعی، ظاهر می‌شوند.

میزان تأثیرگذاری این فناوری که توسط شرکت Magic Leap عرضه شده، هنوز یک سؤال بی جواب است، چرا که تقریبا هیچ کسی تاکنون موفق به دیدن آن نشده است و خود شرکت نیز که در دانیا بیچ فلوریدا مستقر است، از گفتگو در مورد آن سر باز می‌زند. اما اکنون، دو سرمایه‌گذار بزرگ یعنی برادران وارنر و غول اینترنت چین، علی بابا، برای سهیم شدن در این پروژه، خبر از سرمایه‌گذاری 800 میلیون دلاری در آن داده‌اند. این شرکت تاکنون اطلاع دقیقی از زمان عرضه این فناوری، قیمت تمام شده و شکل و شمایل آن، در اختیار عموم قرار نداده است.

با احتساب سرمایه تزریق شده به این پروژه در هفته جاری، ارزش شرکت Magic Leap به 4.5 میلیارد دلار رسید و این تنها یک نمونه از تبلیغات پرهیاهوی شکل گرفته در پیرامون این فناوری است (اجازه دهید آن را "واقعیت پلاس" بنامیم) و امید است که این گجت در آینده نزدیک، تبدیل به یک محصول پول‌ساز بزرگ شود. پس بی‌دلیل نیست که گوگل گلس، به عنوان یکی از آشناترین محصولاتی که ما در این حوزه می‌شناسیم، به طور کامل ناپدید شده است. در همین حال، مدیر عامل فیسبوک، مارک زوکربرگ که دو سال پیش، بزرگ‌ترین سازنده گجت های واقعیت مجازی یعنی Oculus را به بهای 2 میلیارد دلار خریداری کرد، با شور و حرارت فراوان از توانایی‌های بالقوه این فناوری برای تسخیر بازار دیجیتال جهان، سخن گفته است.

برایان والاس، مدیر بازاریابی شرکت Magic Leap، از این همه هیاهو و جنجال تبلیغاتی که پیرامون گجت شرکت متبوعش پدید آمده، استقبال می‌کند، اما می‌گوید که Magic Leap بسیار متفاوت ظاهر خواهد شد.

والاس سه‌شنبه هفته گذشته گفت:" Magic Leap مانند گجت واقعیت مجازی نیست، چرا که این گجت، بیشتر روی بازی متمرکز شده است و علاوه بر این، قابل حمل هم نیست. گجت واقعیت آمیخته اما قابل حمل بوده و دارای برنامه‌های متعددی (از جمله بازی) نیز هست که به طور قابل توجهی گسترده‌تر هستند." وی اضافه کرد:"این برنامه‌ها را می‌توان هم در داخل و هم در بیرون از منزل، اجرا کرد."

مطابق پیش‌بینی سایت Digi-Capital، فناوری "واقعیت پلاس" می‌تواند تا سال 2020، تبدیل به یک کسب‌وکار 120 میلیارد دلاری شود.شاید به همین دلیل، آخرین سرمایه‌گذاری انجام شده Magic Leap ، ارزش این شرکت را بسیار ارتقا داده است.

البته Magic Leap تنها شرکتی نیست که به دنبال کسب سود در این بازار است. لیست رقبای فناوری واقعیت پلاس، چندان هم کوچک نیست. گجت 99 دلاری واقعیت مجازی سامسونگ با نام Gear VR، اواخر سال گذشته روانه بازار شد و گجت 599 دلاری Oculus Rift نیز در ماه مارس، پا به فروشگاه‌ها خواهد گذاشت. گوگل نیز یک گجت واقعیت مجازی ساخته که دارای یک شیار برای جا دادن تلفن همراه است. این گجت مقوایی توسط گوگل به قیمت 20 دلار عرضه شده است، هر چند شما می‌توانید با استفاده از مقداری مقوا، نوار چسب و صرف مدت کوتاهی زمان، آن را بسازید.

تمام این گجت‌ها و هدست‌ها به دنبال این هستند که جهان واقعی را دستخوش تغییر کنند و مغزتان را فریب داده و شما را وادار به پذیرش و مشاهده واقعیت‌های دلخواه خود کنند.

در همین حال، مایکروسافت نیز گجت خود را با نام HoloLens تولید می‌کند که قادر است تصاویر کامپیوتری را مانند Magic Leap با لایه‌های جهان واقعی، تلفیق کند. این شرکت در حال فروش نمونه‌های اولیه از این محصول به توسعه‌دهندگان است، هر چند تاریخی برای عرضه آن در فروشگاه‌ها معین نکرده است.

برخی از علاقه‌مندان به حوزه فناوری که از شانس بازی با این دستگاه‌ها بهره‌مند شده‌اند، در اظهارات خود اعتراف کرده‌اند که تصاویر نشان داده شده در این گجت‌ها بسیار جذاب و خیره‌کننده هستند.

تعداد کمی از افراد، اطمینان دارند که محصول Magic Leap، بهتر یا متفاوت‌تر از سایر محصولات عرضه شده به بازار در این حوزه است. اما در عین حال، هیچ کسی فکر نمی‌کند که هیاهوی تبلیغاتی شکل گرفته پیرامون Magic Leap، نابجا بوده باشد. مارک زوکربرگ نیز تلاش می‌کند که انتظارات افراد را از این فناوری، تعدیل نماید. او گفته است که محصولات اولیه این فناوری به کندی به فروش خواهد رسید.

برایان بلاو، تحلیل‌گر سایت گارتنر که پیش از این با یک شرکت واقعیت مجازی همکاری کرده است، می‌گوید که اخبار به گوش رسیده مبنی بر اینکه Magic Leap بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود را در قسمت ساخت این فناوری به کار خواهد بست، می‌تواند یک علامت خوب باشد. ساخت این نوع از دستگاه‌ها به خصوص بخش نمایشگرهای آن، بسیار دشوار است چرا که بسیار تخصصی هستند.

او گفت: Magic Leap از شانس مطلوبی برای فائق آمدن بر این مسئله، برخوردار است.

منبع: cnet

ارسال نظر