ساخت ابزاری که می‌تواند اجسامی تا ۱۰۰ برابر وزن خود را بلند کند

مهندسان فنلاندی با الهام از گیاه مگس خوار (ونوس مگس‌خوار) موفق شدند تا ابزاری نرم و قوی بسازند، که قادر است اجسامی تا ۱۰۰ برابر سنگین‌تر از وزن خود را حس کرده و بلند کند.

ساخت ابزاری که می‌تواند اجسامی تا ۱۰۰ برابر وزن خود را بلند کند

به گزارش کلیک ، ونوس مگس‌خوار که نام علمی آن Dionaea muscipula است، گیاهی گوشتخوار بوده که حشرات کوچک را جلب خود کرده و از آنها تغذیه می‌کند. این ابزار می تواند اهداف شکاری را شناسایی کرده و دانشمندان امیدوارند روزی از آن برای شناسایی و بلند کردن خودکار اشیای ظریف استفاده کنند. چنین قابلیتی پروسه‌ی تولید را متحول خواهد کرد.

دانشمندان دانشگاه صنعتی Tampere واقع در فنلاند برای ساختن این ابزار موادی را بکار برده اند که در واکنش به محرک‌های سبک تغییر شکل می‌دهند.

این دانشمندان الاستومتر کریستال مایع واکنش‌دهنده به نور را با یک فیبر نوری ترکیب کردند، بدین ترتیب در فرآیند تولید این فناوری هوشمند، احتیاجی به محرک خارجی نخواهد بود.

فیبر نوری، جسم هدف را شفاف کرده و نور منعکس شده، الاستومتر کریستال مایع را تحریک به خم شدن می‌نماید. بدین ترتیب با خم شدن ماده واکنش دهنده به نور، سیستم می تواند میکروشی‌هایی با هر شکل را مثل گیاه مگس خوار به چنگ آورد.

این ابزار که بطور اتوماتیک تنظیم می‌شود قادر به شناسایی خودکار اشیای مختلف است. دانشمندان امیدوارند این سیستم بتواند راه را برای ساخت میکروربات‌های هوشمند هموار کند.

تقلید از هوش طبیعی با هدف ساخت سامانه‌های ریز، همواره چالش بزرگی در علم میکرورباتیک زیست تقلیدگر بوده است.

ارسال نظر