روش جدید برای ساخت جاده با پلاستیک های بازیافتی

یک مهندس عمران با استفاده از ترکیب پلاستیک ضایعاتی با آسفالت موفق به تولید نوعی آسفالت با مقاومت و دوام بالا شده است.

روش جدید برای ساخت جاده با پلاستیک های بازیافتی

به گزارش کلیک ، یک مهندس عمران با ترکیب پلاستیک های بازیافتی با آسفالت توانسته است راهی برای جایگزینی قیر و محصولات روغنی بکار رفته در آسفالت جاده ها با مواد بازیافتی پیدا کند. این روش باعث شده است تا املا میزان تولید پلاستیک ضایعات کاهش یابد و از طرفی نیاز به محصولات روغنی میز کاهش یابد. همچنین با استفاده از این روش می توان جاده هایی با روکش مقاوم تر و ماندگار تر ساخت.

توبی مک کارتنی که یک مهندس عمران است در نظر دارد تا از پلاستیک های بازیافتی به جای مواد روغنی در آسفالت مورد نیاز برای ترمیم ۴۰ میلیون کیلومتر جاده های قدیمی سراسر جهان استفاده نماید. علاوه بر این که این روش می تواند مشکل تولید پلاستیک ضایعاتی را حل کند از طرفی می تواند مشکلاتی از قبیل کیفیت ضعیف روکش جاده ها، استفاده دوام از سوخت فسیلی برای تولید آسفالت و همچنین آلودگی محیط زیست که ناشی از تولید پلاستیک بازیافتی است را کاهش دهد.

او در یک استارتاپ موفق شد تا با ترکیب مقداری پلاستیک بازیافتی با آسفالت روکش های بسیار مقاومی که کمتر دچار چاله، حفره و گودی می شود.

در واقع در این ترکیب درصد زیادی از میزان قیر و مشتقات روغنی موجود در آسفالت های کنونی با مواد پلاستیکی که از پلاستیک بازیافتی تولید شده است، جایگزین شده اند. این مواد پلاستیکی ابتدا به شکل گلوله های پلاستیکی ساچمه مانند تبدیل شده و سپس با سنگ ها و شن هایی که به طور معمول در ترکیب آسفالت جاده ها بکار می روند به همراه مقدار بسیار کمی قیر مخلوط شده و برای روکش جاده استفاده شده اند. در واقع روند ترکیب این مواد با هم درست مانند روند ترکیب مواد بکار رفته برای آسفالت جاده است نیاز به هیچ گونه تجهیزات اضافی و یا روش جدید برای ترکیب این مواد با هم وجود ندارد.

پیش از این این مهندس عمران یعنی مک کارتنی با دو شرکت انگلیسی برای استفاده از پلاستیک ضایعاتی آن ها در آسفالت قرار داد بسته است. به عقیده وی در این روش علاوه بر اینکه هزینه تولید آسفالت بسیار کاهش می باید بلکه آسفالتی تهیه شده با این روش که برای رو کش جاده بکار می رود از مقاومت و پایداری بیشتری بر خوردار خواهد بود. از طرفی این روش می تواند یک روش موثر و کاربردی برای کاهش آلودگی محیط زیست و نگهداری از آن باشد.

ارسال نظر