درمان جدید ناباروری که بسیار ارزان است

بیش از ۳۵ سال است که باروری آزمایشگاهی (IVF) به زوج‌هایی که خواهان فرزند هستند کمک می‌کند. اما این کار با وجود رشد فناوری هم چنان پرهزینه است و نیاز به جراحی دارد که می‌تواند عوارض جانبی خاصی هم داشته باشد.

درمان جدید ناباروری که بسیار ارزان است

به گزارش کلیک، گروهی متشکل از دانشمندان پزشک استرالیایی و بلژیکی درمانی از ناباروری را توسعه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از دارو درمان ساده‌تر و ارزان‌تری را به ارمغان آورد. یافته‌های ما در جلسه علمی سالانه انجمن برای زیست تناسلی ارائه شده است. این درمان در مراحل اولیه به سر می‌برد و به این زودی قابل عرضه نمی‌باشد، اما بیانگر پیشرفت مهمی در تحقیقات مربوط به باروری است.

فرآیند IVF

در درمان IVF نیاز است زنان از داروهای باروری مانند هورمون‌های محرک فالیسل (FSH) استفاده کنند تا محرک رشد تخمک‌ها پیش از آن که از تخمدان خارج شوند باشند. زنان باید پیش از جمع‌ آوری تخمک‌ها دو تا چهار هفته به طور روزانه تزریق شوند. در این دوره باید با آزمایش های خون و فراصوت (سونوگرافی) مکرر شدیدا تحت نظارت باشند تا مطمئن شوند که تخمدان‌شان طبق انتظار واکنش نشان ‌می دهد.

استفاده از داروهای باروری IVF باعث ناراحتی‌های خاصی مانند تزریق‌های مکرر، نفخ، تغییر حالت، حالت تهوع، استفراغ و درد سینه می‌شود. در موارد نادری تخمدان‌ها بیش از حد واکنش نشان می‌دهند و منجر به بستری اورژانسی می‌شوند. همچنین داروهای باروری برای بیماران و متصدیان درمانی مانند مراقبت‌های پزشکی پرهزینه است.

فرم‌های اولیه بلوغ آزمایشگاهی

بلوغ آزمایشگاهی (IVM) اوسیتس روش باروری مرتبط و موثری است، اما مسئله مهم این جاست که از هیچ هورمون محرکی استفاده نمی‌کند یا اگر هم بکار گیرد تعداد آن بسیار کم است. تخمک‌ها با استفاده از IVM، بدون نیاز به درمان طولانی مدت، اصلاح می‌شوند، در حالی که هم چنان در مرحله پیش از بلوغ یا تکامل هستند. IVM تخمک‌ها را در محیط کشت سلول در آزمایشگاه رشد می‌دهد. سپس بارور می‌شوند و همانند IVF در آزمایشگاه رشد می‌کنند. اخیرا بیماران IVM نوعا سه روز هورمون دریافت می‌کنند. اما شاید به همین هم نیازی نباشد. در تولید مثل پیشرفته حیوانات اهلی، جایی‌ که IVM برای چندین دهه است که به طور موفقیت آمیز بکار گرفته می‌شود، حیوانات به هیچ دارویی نیاز ندارند. وقتی زنان داروی کمتری برای IVM دریافت کنند میزان نظارت و کنترل هم به طور طبیعی کم می‌شود، یعنی کاهش آزمایش خون و فراصوت. نقطه ضعف بارز IVM در مقایسه با IVF میزان بارداری کمتر است از این رو پزشکان و بیماران IVF را ترجیح می‌دهند.

IVM پیشرفته

از معرفی IVM در ۱۹۷۰، دانشمندان گام‌های مهمی برای درک ما از چگونگی حمایت سلول تخمک از مراحل اولیه حیات برداشتند. می‌دانیم که تخمدان و تخمک از FSH داده شده به زنان در طی IVF بهره می‌برند. هدف از این راهکار، تا جایی‌که در آزمایشگاه مقدور باشد، حفظ فرآیندهای طبیعی‌ است که در طول تکامل تخمک در تخمدان اتفاق می‌افتد. حدود ۱۰ سال پیش یک تیم چند ملیتی منظم تشکیل شد تا این چالش را حل کند.

سلول‌های تخمکی علائم رشد کوچکی را به سلول‌هایی پرستار مجاور می‌فرستند تا به این سلول‌ها بیاموزند چگونه تخمک را در تخمدان تغذیه کنند. در طی این تحقیقات کشف شد که افزودن این علائم رشد به تخمک‌ها در طی IVM کیفیت تخمک را بهبود می‌بخشد و منجر به کیفیت بیشتر و بهتر جنین می‌شود. دیوید موترشد، زیست‌ شیمی‌دان پروتئین در این گروه در آدلاید، عامل کلیدی رشد سلول تخمک به نام کامولین را کشف کرد و سپس آن را ساخت. در آزمایش های اولیه در درمان تخمک‌های خوک در آزمایشگاه، با افزودن ترکیب کامولین و مولکول علامت‌دهنده کوچکی به نام CAMP فرآیند IVM را ارتقا دادیم.

ما بهبود کیفیت تخمک و دوبرابر شدن تعداد جنین را (میزان تخمک‌ها که در مرحله جنینی زنده می‌مانند) در مقایسه با روش فعلی IVM نشان دادیم. آزمایش این تفکرات بر تخمک انسان بسیار سخت است، از آن جایی که تخمک زنان جوان نادر و باارزش است. به منظور انجام این کار به موسسه‌ای رفتیم که پیشرو بسیاری از پیشرفت های مهم در IVF است: بیمارستان دانشگاه وریجه یونیورسیتت بروسکل (VUB)، UZ بروکسل، در بلژیک.

محققان بلژیکی جوهان اسمیتز و میکل دی وس در آزمایش پیش بالینی کشف کردند که افزودن کامولین و CAMP به IVM باعث تقویت کیفیت تخمک انسان و افزایش ۵۰ درصدی در تعداد جنین می‌شود. هم چنان نمی‌دانیم این را چگونه با میزان موفقیت IVF مقایسه خواهند کرد. شانس بچه‌دار شدن هر مجموعه تخمک با IVM حدود ۵۵ درصد است، در مقایسه با ۴۱ درصد IVM استاندارد انجام شده. با تقویت فرآیند IVM می‌توانیم در انتظار IVM پیشرفته و نزدیک شدن به کارایی IVF باشیم، با توجه به مسئله مهم‌ کاربرد حداقل دارو. کاهش نیاز به دارو، آزمایش خون و فراصوت در طول درمان باروری باعث حفظ سرمایه می‌شود، به خصوص برای مراقبت‌های پزشکی، که درحال حاضر بیشترین خرج‌شان در این زمینه است.

مراحل بعدی

نتایج پیشرفته IVM ما، اولین 'تایید وجود نظم' در انسان است. اما هم چنان برای تهیه این نوع پیشرفته از IVM باید کارهای زیادی انجام شود. مطالعات امنیتی برای اطمینان از اینکه تغییر شرایط تکامل تخمک بر سلامت بلند مدت نوزاد تاثیر نخواهد گذاشت نیاز است. چنین ابتکاراتی پیش از آن که به طور کامل آماده درمان بالینی شوند، نیازمند تاییدات تنظیمی سازمان‌های مختلف مانند وزارت غذا و دارو و وزارت محصولات درمانی (TGA) در استرالیا هستند.

این ابتکار و پیشرفت‌های جدید دیگر در IVM نویدبخش این موضوع‌ است که شاید روزی زنان بدون نیاز به تزریق هورمون برای چندین هفته بتوانند بارور شوند. این امر باروری را ساده‌تر، ارزان تر، بدون نیاز به جراحی و خطرات پزشکی کمتر می‌کند. همچنین IVM فناوری مهمی برای حفظ باروری بیماران سرطانی محسوب می‌شود. زنان و دختران جوانی که در حال درمان سرطان هستند و آرزوی حفظ قدرت باروری‌شان را دارند اما اغلب زمان کافی برای انجماد تخمک‌شان ندارند، هم از فواید IVM بهره خواهند برد.

این مقاله در اصل توسط مجله کانورسیشن منتشر شد.

ارسال نظر