کهکشان مارپیچی با سیاه چاله قدرتمند گردبادی

 معمولا در بزرگترین و فعال ترین کهکشان ها چرخش باد گازی بزرگی وجود دارد. تحقیقات جدید نشان می دهد مرکز یک کهکشان مارپیچی شبیه به کهکشان راه شیری است و ممکن است فرایند شکل گیری ستاره کهکشان را مختل کند.

کهکشان مارپیچی با سیاه چاله قدرتمند گردبادی

به گزارش کلیک، کهکشان کشف شده توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) با استفاده از تلسکوپ ماهواره ای نیتون رصدخانه XMM، مانند کهکشان راه شیری، یک کهکشان مارپیچی با سیاه چاله ای در مرکز آن می باشد. مقامات ESA در بیانیه ای اعلام کردند: اما توانایی این مرکز برای تولید ستاره های جدید به دلیل باد شدیدی که از آن سیاه چاله به محیط اطراف می وزد به خطر می افتد. در این بیانیه گفته شده که گازها و باد در اطراف سیاه چاله در حدود 10 درصد سرعت نور می چرخند.

در حالی که هیچ چیز غیر عادی در مورد یافتن چرخش دیسک های داغ از خرده سنگهای فضای اطراف سیاه چاله در مرکز کهکشان های فعال وجود ندارد، پدیده معمولا در کهکشان هایی که با هم برخورد کرده اند و اغلب عظیم ترین کهکشان های بیضوی رخ می دهد. در مقابل، این یک کهکشان مارپیچی کوچکتر "سیفرت" نامیده می شود.

اگر چه، کهکشان راه شیری یک سیفرت نیست، هم کهکشان راه شیری و هم این کهکشان، IRAS17020+4544 نامیده می شوند، باد به شکل مارپیچی مشابه می وزد. با این حال بر خلاف کهکشان راه شیری، سیفرت دارای یک هسته روشن است که در تمام طیف الکترومغناطیسی می درخشد.

کهکشان سیفرت در 800 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است. سیاه چاله مرکزی عظیم آن دارای جرمی نزدیک به 6 میلیون برابر خورشید است. در مقابل، برج قوس A، سیاه چاله ای در مرکز کهکشان راه شیری ما، به احتمال زیاد حدود 4.5 میلیون برابر جرم خورشید را داراست.

طی مطالعه مشترک نویسنده با Matteo Guainazzi ، ستاره شناس فعلی ESA در موسسه فضایی و علوم فضانوردی آژانس اکتشافات فضایی ژاپن، در بیانیه ای گفت: البته، ما نمی توانیم مطمئن باشیم، اما کشف ما نشان می دهد که خروجی مانند IRAS17020 + 4544 ممکن است یک بار از طریق کهکشان ما در یکی از مراحل فعال (سیاه چاله مرکزی آن) در معرض بادهای شدید قرار گیرد. این امکان قبلاً در نظر گرفته نشده، چرا که بازخورد بادهای اشعه ایکس پیش از این تنها در کهکشان های بسیار متفاوت از کهکشان راه شیری مشاهده شده بود.

منبع: space

ارسال نظر