مروری بر رایانه های جدید نمایشگاه CES 2016

رایانه های رو میزی، لپ تاپ ها و لپ تاپ های هیبریدی (جدا شدنی) ، کوچکتر، باریکتر و قدرتمند تر در نمایشگاه CES 2016 معرفی خواهند شد.

مروری بر رایانه های جدید نمایشگاه CES 2016

به گزارش کلیک ،کامپیوترهای جدید همواره یکی از دسته های بزرگ و مطرح در نمایشگاه تجاری CES بوده است. CES بزرگ ترین نمایشگاه تجارت الکترونیک مشتریان است که هر ساله هفته اول ژانویه در لاس وگاس برگزار می شود. دسته کامپیوتر ها طی چند سال گذشته رشد خوبی داشته است و محصولاتی جدید مثل تبلت ها، دستگاه هایی با سیستم عامل کروم و لپ تاپ های هیبریدی به لپ تاپ های معمولی و رایانه های رومیزی اضافه شده است. اکثر سازندگان کامپیوتر محصولات خود را در زمان فصل آغاز مدارس و یا تعطیلات معرفی می کنند؛ با این حال تعداد قابل توجهی محصول جدید نیز در لاس وگاس در آغاز سال جدید معرفی می شود.

بازی ها قدرت می گیرند

در حالی که شرکت های بزرگ تر به روند کاهش نمایش محصولات شان ادامه می دهند - مایکروسافت و اپل در نمایشگاه حضور ندارند و اکثر تولید کنندگان کامپیوتر در قسمت شلوغ تر نمایشگاه لاس گاس حضور ندارند - ولی شرکت های کوچک برند های بازی هنوز هم با قدرت به پیش می روند و از این نمایشگاه برای معرفی طراحی ها و محصولات جدیدشان استفاده می کنند.

شرکت هایی مثل Origin PC، Digital Storm و Razer مرتبا رایانه های مخصوص بازی و لوازم جدید در CES به نمایش می گذارند و با توجه به شکوفایی صنعت بازی امسال باید انتظارات مان را بیشتر کنیم.

چیزی که برای سال جدید باید انتظار داشته باشیم شخصی سازی بیشتر و تکیه بیشتر شرکت های کامپیوتری روی طراحی کیس های سفارشی نسبت به کیس های سر هم کردنی است. گفته می شود در محصولات جدید نباید انتظار ارتقای عناصر اصلی مثل کارت گرافیک های قدرتمند انویدیا یا پردازنده های اینتل را داشت و به جای آن بسته ای از قطعات جدید با ویژگی های جدید در بدنه ای با طراحی جدید عرضه می شود.

یک نمونه آشکار این مسئله تعداد کم ولی در حال رشد لپ تاپ های مخصوص بازی است که از کارت گرافیک های قدرتمند تر GeForce GTX 980 انویدیا استفاده می کند که به این سیستم ها (مثل ایسوس و ...) امکان پشتیبانی از تکنولوژی بزرگ سال آینده، یعنی واقعیت مجازی را می دهد. طبق برنامه ریزی های انجام شده نسل اول و تجاری هدست واقعیت مجازی Oculus Rift برای اجرا به یک پردازنده گرافیکی رایانه رومیزی نیاز دارد، مشکلی که با قرار دادن کارت گرافیک های رایانه ها در بدنه بزرگ و سنگین لپ تاپ ها قابل حل است.

رایانه ی فوق العاده کوچک

intel-compute-stick-ft-lead

یکی از جالب ترین محصولاتی که سال گذشته در نمایشگاه 2015 CES به نمایش در آمد، رایانه فوق العاده کوچک Compute Stick بود که یک رایانه کامل با ویندوز 8 و در ابعاد و شکل یک حافظه فلش بزرگ ساخته شده است که در حال حاضر در آمریکا 120 دلار قیمت دارد. این رایانه جیبی از یک پردازنده Intel Atom بهره می برد و یک خروجی HDMI در ته آن وجود دارد. این یک وسیله بسیار خوب برای اتصال به تلویزیون یا مانیتور و انجام کارهای پایه مثل گشت و گذار در اینترنت و یا مشاهده فیلم می باشد که به دنبال آن دستگاه های مشابهی از لنوو، ایسوس و سایر شرکت ها معرفی شد. دستگاه اخیر معرفی شده از سوی ایسوس به نام Chromebit نیز سر و صدای زیادی به راه انداخته چرا که قیمت آن کمتر از100 دلار بوده و از سیستم عامل کروم بهره می برد.

امسال باید انتظار دیدن میکرو دسکتاپ (رایانه های بسیار کوچک) بیشتری را در نمایشگاه داشته باشیم. اگر چه این رایانه ها بسیار هوشمند است ولی هنوز موارد زیادی برای بهبود دادن در نسل اول آنها وجود دارد. ارتقا به ویندوز 10 و استفاده از تراشه های کم مصرف جدید اینتل می تواند این سیستم ها را به رایانه های کارا برای کودکان، تجارت های کوچک و یا افرادی که دائما در سفر هستند تبدیل کند.

لپ تاپ های هیبریدی همچنان فعال

lenovo-yoga-900-14

در ابتدا رایانه های 2 در 1 هیبریدی راهی برای شرکت های بزرگ مثل: دل، اچ پی و لنوو بود تا با نیروی عظیم و غیر قابل توقف آی پد، رقابت کنند. در اولین گام این شرکت ها لپ تاپ های تاشو مجهز به ویندوز 8 و با رابط کاربری لمسی را معرفی کردند که نتایج خوبی به همراه نداشت. سخت افزارها دچار مشکل شد و ویندوز 8 نه به عنوان سیستم عامل تبلت و نه رایانه عملکرد خوبی نداشت.

ولی طی چند سال گذشته ویندوز رایانه های هیبریدی مستقل شده اند و بهترین مدل های فعلی آن روی ارائه روش های منعطف برای کارکردن و بازی کردن ارائه می دهند نه اینکه سعی کنند مشتریان را از استفاده آی پد منصرف کنند. (البته بسیاری از افرادی که از آی پد استفاده می کرده اند بعد از اینکه فهمیدند IOS نیاز های آنان را به درستی پاسخ نمی داد، از دفاع کردن آز آن منصرف شده اند)

انتظار می رود در نمایشگاه CES 2016 نسل جدید این دستگاه های جدا شدنی را ببینیم. ما هیچ تغییر بزرگی را پیش بینی نمی کنیم ولی قالب و طراحی لپ تاپ های هیبریدی عمدتا در همه ی موارد همراه با یک لولای متصل به پشت است که امکان چرخش 360 درجه ای صفحه نمایش آن و تبدیل به یک تبلت ضخیم را می دهد، و لپ تاپ های جدا شدنی که با دو بخش آن با آهن ربا متصل شده و امکان جدا کردن صفحه نمایش از کیبورد را با اندکی تلاش می دهد. ما همچنین لپ تاپ های هیبریدی بهتر مخصوص کاربران حرفه ای و افرادی که در کسب و کار فعالیت دارند، خواهیم دید، و سایز صفحات نیز که قبلا بین 10 تا 13 اینچ بود در مدل های جدید بزرگتر خواهد شد.

غافلگیری جدید، آری یا خیر

AppPrime-RazerPC_2

این نمایشگاه همیشه یک یا دو محصول شگفت انگیز که معمولا به صورت طرح مفهومی هستند به همراه دارد که اغلب شانس کمی برای ساخت و عرضه در بازار دارند. اما اکثر رایانه های جدید ارائه شده سیستم های کارایی هستند که به شما اجازه می دهند بازده کار خود را افزایش داده، و با استفاده از باتری های قدرتمند تر، به جای شارژ کردن مکرر با یک شارژ بیشتر با آنها کار کنید. آن ها همچنین باریکتر بوده و سبک تر می باشند. باید به این نکته توجه داشت که رایانه های پر زرق و برق و لپ تاپ های هیبریدی که در نمایشگاه هایی مثل CES در لاس وگاس به نمایش گذاشته می شود چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و پس از مدتی از پایان این نمایشگاه ها فقط محصولاتی در ذهن ما می ماند که کارکرد بهتری دارند نه آن هایی که رنگارنگ و پر زرق و برق هستند.

منبع: cnet.com

ارسال نظر