رونمایی از گوشی های هوشمند با ویژگی های پزشکی

این هفته در نمایشگاه CES 2017، ما نگاهی به گوشی هوشمند جدید H2 که ساخته کمپانی چینی Changhong است انداختیم. این گوشی با یک سنسور خاص قادر به اسکن نوری اشیاء می باشد و می تواند به شما بگوید که شی مورد نظر از چه چیزی ساخته شده است.

رونمایی از گوشی های هوشمند با ویژگی های پزشکی

به گزارش کلیک ، این فناوری که ما در حال صحبت کردن از آن هستیم، در مورد طیف سنجی مادون قرمز نزدیک است، و تکنیکی می باشد که نور را بر روی یک شی می تاباند و تجزیه و تحلیل تغییرات نور را به عنوان نتیجه نمایش می دهد. پس از آن، این نتایج پردازش می شوند تا جنس سطح مولکولی مواد ساخته شده به دست آید. به نظر که پیشرفت و تکنولوژی خیره کننده ای است، اما ما در حال حاضر هم از فناوری مشابه اسکن نوری در گوشی های امروزی استفاده می کنیم. مانند پرچم داران گلکسی سامسونگ که نه تنها با استفاده از نور ضربان قلب کاربران را محاسبه می کنند، بلکه می توانند میزان اکسیژن موجود در خون را نیز اندازه گیری کنند. اما با این همه Changhong H2 شیوه اسکن نوری را یک گام به سوی جلو برده است.

حالا نکته این جاست که این گوشی چگونه می تواند مفید باشد؟ بهتر است با یک مثال تضیح دهیم. فرض کنید شما یک فرد دیابتی هستید و یک طیف سنج نوری قابل حمل را با خود این طرف و آن طرف می برید. می توانید برای ارزیابی سطح قند یک ماده غذایی که می خواهید آن را به عنوان یک میان وعده استفاده کنید از این گوشی استفاده نمایید. یا مثلا می توانید میوه ها را فروشگاه مواد غذایی اسکن کنید تا آب دارترین و خوشمزه ترین هایش را انتخاب کنید. در واقع با کمک این گوشی می تواند از لحظاتی که مربوط به خوردن می شود نهایت استفاده را ببرید.

درست همانند اسکنر ضربان قلب موجود بر روی گوشی ها، این طیف سنج می تواند اطلاعات بدن شما را هم در اختیارتان قرار دهد. مثلا می توانید از H2 برای نظارت بر درصد چربی بدن خود استفاده کنید، در حالی که می توانید در کنار آن به ورزش هم بپردازید.

از دیگر ویژگی های جالب و بسیار کاربردی که این گوشی در CES از آن پرده برداشت، امکان تشخیص دازوهای تلقبی از اصل بود. ناگفته نماند که این گوشی می تواند جواهرات اصلی و بدلی را هم از یکدیگر متمایز کند.

H2 درست مانند تکنولوژی های رده بالایی است که تنها از نمایشگاه های بزرگ و معتبری مانند CES بیرون می آیند، و از طرفی هم هیچ شانسی برای رسیدن به تولید انبوه ندارند. اما این نکته کاملا برعکس است، و فروش این گوشی در اوایل سال جاری در چین آغاز شده است، و خبر خوشحال کننده تر آن است که این گوشی به زودی راهی بازارهای جهانی و آمریکا می شود.

با وجود همه این حرف ها هنوز هم جزئیات چندانی از این گوشی در دسترس نیست. اما مسلما همه ما مشتاق هستیم که بدانیم که این تکنولوژی بر روی یک گوشی هوشمند چگونه کار می کند. قیمت این گوشی در چین ۴۰۰ می باشد که مسلما با راه یابی به بازارهای دیگر افزایش می یابد.

ارسال نظر