مشکلات احتمالی زمین به واسطه حرکت یک ستاره به سمت منظومه شمسی

محققین مدتی است که ستاره Gliese 710 را می‌شناسند و می دانند که این ستاره مستقیم به سمت منظومه شمسی می آید، اما اکنون محل دقیق ورود آن را مشخص کرده اند.

مشکلات احتمالی زمین به واسطه حرکت یک ستاره به سمت منظومه شمسی

به گزارش کلیک ، این ستاره در فضا با سرعت ۳۲،۰۰۰مایل بر ساعت (۵۱،۴۹۹ کیلومتر بر ساعت) در حال حرکت است و حدود ۶۴ سال نوری فاصله دارد.(یک سال نوری حدود ۵،۸۷۸،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ یا ۹،۴۶۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ کیلومتر است)

طبق مقاله منتشر شده در مجله نجوم و اخترفیزیک در ماه نوامبر، Gliese 710 حدود نصف اندازه خورشید را داشته و در ۱٫۳۵ میلیون سال دیگر به زمین خواهد رسید.

تا جایی که می دانیم این ستاره قرار نیست مستقیما با زمین ادغام شود، بلکه از میان ابر اورت عبور می کند که یک لایه از تریلیون ها جرم یخی است.

ابر اورت

بنابراین هرچند این ستاره با فاصله ۷۷ نورـروز از ما قرار خواهد گرفت اما سرعت عبور ستاره از میان این ابر، این اجرام یخی و دنباله دارها را به میان منظومه شمسی پرتاب خواهد کرد. هر کدام از این اجرام ممکن است با زمین برخورد کنند.

در واقع Gliese 710 می تواند یک دوش ستاره ای قابل رویت را آغاز کند که حداقل ۱۰ دنباله دار در سال داشته و به مدت ۳ تا ۴ میلیون سال ادامه پیدا کند.

این تیم از داده های رصدخانه فضایی گایای آژانس فضایی اروپا استفاده کرده است. این رصدخانه جدید در حال ساخت دقیق ترین کاتالوگ فضایی سه بعدی است که حدود ۱ میلیارد جرم سماوی در آن وجود خواهد داشت. این یعنی حدود ۱۰ برابر از پیش بینی های قبلی دقیق تر خواهد بود.

البته یک خطای ۵۰ درصدی نیز در این پیش بینی ها وجود دارد و Gliese 710 ممکن است با فاصله ۴۰ نور ـروز از زمین عبور کند. برخی از دانشمندان می گویند چنین رویداد مشابهی باعث پرتاب سیارکی به زمین شده است که نسل دایناسورها را منقرض کرد.

ارسال نظر