تایر هواپیمای ایرباس متخصصین را سردرگم کرده است

هنگامی‌که هواپیمای بریتیش ایرویز از هنگ‌ کنگ در فرودگاه هیترو با تایر مکعبی فرود آمد، کارشناسان هوایی را سردرگم کرد.

تایر هواپیمای ایرباس متخصصین را سردرگم کرده است

به گزارش کلیک، این هواپیما ایرباس A380 بود و هنگام برخواستن از زمین هشدار فشار کم در تایر را دریافت کرده بود. هواپیما بدون توجه به هشدار به پرواز خود ادامه داد. یک A380 طوری طراحی شده است که حتی در صورت کار نکردن چرخ‌ها بازهم امن باشد. اما خلبان درخواست کرد دو عدد یدک‌کش در فرودگاه لندن حضور داشته باشد که اگر هواپیما قادر به فرود نبود به او کمک کنند. با این‌حال هواپیما یک فرود امن داشت و توانست روی باند فرود آید. پس فرود بود که متوجه تایر مکعبی شدند.یک سخنگوی سازمان هواپیمایی تایر مکعبی را "کمی رازآلود" توصیف کرد و اظهار داشت هرگز مانند آن را ندیده است.

aviation

ظاهرا هیچ کدام از متخصصین حمل و نقل هوایی قادر به توضیح نیستند که چرا تایر خالی از هوا به شکل مربع درآمده است. پاتریک اسمیت می‌گوید "تایر خالی از هوا شده و چرخش‌های بعدی باعث شده د چهار بخش متقارن در خود فرو رود." یک متخصص دیگر گفت "شکل مکعبی تایر احتمالا به‌دلیل توزیع وزن بر روی چرخ‌های این A380 بوده است." کارشناس دیگری با نام کومار میسور این‌گونه توضیح می‌دهد که چرا تایر به شکل مکعب درآمده است:

"تایر تخلیه شده هنگام فرود و برخورد با زمین دایره شکل بوده و بر روی چهار لبه مکعبی روی زمین نچرخیده است. تایر دایره‌ای بر روی زمین مسطح چرخیده و تایر که هوای آن در حال تخلیه بوده در روی چرخ دچار لغرش شده است. تایر پس از توقف هواپیما این شکل را به خود گرفته است."

در نظر گرفتن این امر که تایر هنگام فرود مکعبی شکل نبوده است منطقی به‌نظر می‌رسد. همین‌طور در نظر گرفتن این مساله که تایر لاستیکی به‌دلیل میزان فشار وارده تغییر شکل داده است. هنگامی‌که یک توپ پلاستیکی خالی را فشار می‌دهید، می‌توانید به‌راحتی شکل آن را با تغییر میزان فشار، تغییر دهید. برای تایر نیز چنین اتفاقی رخ داده و شکل آن به‌دلیل عدم فشارهوا از داخل آن تغییر کرده است. از این‌رو شاید زمانی‌که وزن زیادی هنگام چرخش به آن وارد شده، در نهایت منجر به ایجاد این شکل مکعبی شده است.

هرچند این توضیحات نیز کاملا توضیح نمی‌دهد که چرا شکل تایر مکعبی و نه شکل دیگری است. شاید لاستیک بیش از اندازه گرم شده و حرارت شکل آن را تغییر داده است. اگر با دقت به تصویر نگاه کنیم نقاط فرورفته‌ای را خواهیم دید که مواد پلاستیکی بیش از اندازه در آنجا جمع شده است. هیچ کداماز توضیحات بالا نمی‌تواند واقعا توضیح دهد که چرا شکل این تایر مکعب شده است.

اگر شما نیز تئوری در این زمینه دارید، می‌توانید آن‌را با ما درمیان بگذارید.

منبع: interestingengineering

ارسال نظر