وقتی هوش مصنوعی نان حسابداران را آجر می‌کند!

اگر چه عوامل مختلفی باعث شده که استقبال خوبی از ربات های حسابدار شود، اما به طور کلی می توان گفت حرفه هایی که نیاز کمتری به خلاقیت و هوش اجتماعی دارند، شانس بیشتری برای خودکار شدن دارند. ضمن اینکه بر اساس اصول مدیریت ریسک، وقتی هزینه ها در هر خطا نسبتا کم باشد، کارفرمایان با ربات هایی که وظایف خاصی را انجام می دهند، راحت تر کار می کنند اما در شرایطی که هزینه هر خطا بالا است (مانند مواردی که جان انسان ها در میان باشد) کارفرمایان نیروی کار انسانی را ترجیح می دهند؛ مثلا اگر یک ربات که گزارش هزینه ها را پر می کند، اشتباه کند، این امر کمی ناخوشایند اما در کل قابل تحمل است، اما هر گونه اشتباه در روند کار رباتی که وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، جان انسان ها را تهدید می کند.

وقتی هوش مصنوعی نان حسابداران را آجر می‌کند!

به گزارش رسانه کلیک ؛ به نقل از وب‌سایت thenextweb، تا حدود ۱۰ سال پیش، حرفه و رشته تحصیلی حسابداری یک گزینه مطمئن برای دانشجویان و افراد علاقه‌مند بود؛ شغلی با دستمزد خوب و فرصت های شغلی بی نظیر و منافع دیگر. در آن زمان هنوز ماشینی شدن کارها یک کابوس دور از ذهن محسوب می شد و هوش مصنوعی به هیچ وجه کارکنان بخش مالی اداره‌جات و شرکت ها را تهدید نمی کرد.

در سال ۲۰۱۳ دو محقق از دانشگاه آکسفورد، مطالعه ای را انجام دادند تا مشاغلی را که در آینده تحت کنترل کامپیوتر و هوش مصنوعی در می آیند، شناسایی کنند. نتایج این تحقیق دست کم برای حسابداران و حسابرسان بسیار ناراحت کننده بود، چرا که نشان می داد به احتمال ۹۷٫۶ درصد، در آینده اکثر کارهای حسابداری توسط رایانه ها انجام می شود. در مورد حسابرسی هم اوضاع تنها اندکی بهتر بود به طوری که در این حرفه نیز رایانه تا ۹۵٫۳ درصد می تواند جایگزین انسان شود.

راز موفقیت ربات های حسابدار و حسابرس

اگر چه عوامل مختلفی باعث شده که استقبال خوبی از ربات های حسابدار شود، اما به طور کلی می توان گفت حرفه هایی که نیاز کمتری به خلاقیت و هوش اجتماعی دارند، شانس بیشتری برای خودکار شدن دارند. ضمن اینکه بر اساس اصول مدیریت ریسک، وقتی هزینه ها در هر خطا نسبتا کم باشد، کارفرمایان با ربات هایی که وظایف خاصی را انجام می دهند، راحت تر کار می کنند اما در شرایطی که هزینه هر خطا بالا است (مانند مواردی که جان انسان ها در میان باشد) کارفرمایان نیروی کار انسانی را ترجیح می دهند؛ مثلا اگر یک ربات که گزارش هزینه ها را پر می کند، اشتباه کند، این امر کمی ناخوشایند اما در کل قابل تحمل است، اما هر گونه اشتباه در روند کار رباتی که وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، جان انسان ها را تهدید می کند.

گفتنی است؛ محققان آکسفورد فقط به بررسی مشاغلی پرداخته‌اند که در کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا، ژاپن، بریتانیا و آلمان ارتباط تنگاتنگی با صنعت فناوری اطلاعات دارند. البته این بدان معنی نیست که موج ماشینی شدن مشاغل به سایر کشورها نمی رسد.

جالب است بدانید یک تحقیق در هلند هم نشان داده است که ۱۰ تا ۲۰ سال آینده ۹۴ درصد حرفه حسابداران به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود.

حسابداران می توانند با درک این چشم انداز به فناوری های جدید در حرفه خود بیاندیشند و به کمک ماشین ها بجای تمرکز بر روی وظایف اداری، انرژی خود را در راستای تعیین استراتژی و تجزیه و تحلیل داده ها بکار گیرند.

ارسال نظر