سیستم عامل Chrome تبلت های اندرویدی را از خطر انقراض نجات می دهد؟

رسانه کلیک - دنیای تبلت ها در حال انقراض است، اما گوگل قصد دارد با قرار دادن سیستم عامل Chrome در تبلت های اندرویدی، این گجت ها را با تحول اساسی روبرو کند.

سیستم عامل Chrome تبلت های اندرویدی را از خطر انقراض نجات می دهد؟

اگر به دنیای تبلت ها دقت کنید، حتما متوجه می شوید که این گجت ها در حال انقراض هستند. از طرفی دیگر نیز احتمال دارد خبر جایگزین شدن سیستم عامل Chrome با نسخه اندروید در تبلت ها را شنیده باشید. اما آیا چنین موضوعی می تواند صحت داشته باشد؟

تبلت های اندرویدی مدت زمان زیادی است که بدون هیچ خلاقیتی در حال تولید هستند و متأسفانه قابلیت جدید و نوآورانه ای به آنها اضافه نمی شود و به همین دلیل، اکثر کاربران امروزی برای خرید تبلت به سراغ محصول اپل، یعنی آیپد می روند.

چندی است که خبر جایگزین شدن سیستم عامل Chrome با اندروید در تبلت ها را می شنویم. با افشا شدن خبر پشتیبانی ChromeOS از اپلیکیشن های اندرویدی، می توان جدی تر روی این موضوع فکر کرد. پیکسل بوک را می توان تنها تبلت تولید شده توسط گوگل دانست که از سیستم عامل Chrome پشتیبانی می کند. از طرف دیگر نیز آخرین تبلت گوگل، یعنی پیکسل C به نظر می رسد که بروزرسانی اندروید اوریو را هرگز دریافت نکند ( نقد و بررسی تبلت Pixel C گوگل ).

برای بررسی ChromeOS، یکی از علاقمندان دنیای تکنولوژی (Hans-Georg Kluge) سراغ Chromebook 14، محصول شرکت ایسر رفته است. چرا که این دستگاه به سیستم عامل مد نظر مجهز بود و از اپلیکیشن های اندرویدی نیز پشتیبانی می کند. ممکن است تصور کنید که این لپ تاپ را نمی توان هرگز با یک تبلت مقایسه کرد. اما قصد وی فقط تست سیستم عامل کروم بوده است.

ChromeOS ابتدا با هدف فراگیر شدن سیستم عامل اندروید عرضه شد. گوگل قصد داشت تا با عرضه کروم بوک ها، پنجره جدیدی رو به دنیای تبلت های ارزان قیمت باز کند. اما در حال حاضر متأسفانه به دلیل عدم استقبال زیاد از این محصول، شاهد فروش بسیار پایین آن هستیم.

این لپ تاپ ها قابلیت اجرای اپلیکیشن های اندرویدی را دارا هستند. اما سوالی که مطرح می شود این است که اجرای اپلیکیشن ها با چه کیفیتی انجام می شود؟ مسلما راه طولانی و پر پیچ و خمی برای اجرای دقیق و مناسب اپلیکیشن های اندروید روی سیستم عامل کروم باقی مانده است. در تست هایی که توسط شخص یاد شده انجام گرفته، ChromeOS زمان زیادی برای جایگزین شدن با اندروید در تبلت ها نیاز دارد.

سیستم عامل کروم مسلما سازگاری بالایی با نمایشگرهای بزرگ دارد، اما این موضوع آنچنان که باید و شاید با اپلیکیشن های اندرویدی همخوانی ندارد. در صورت بزرگ کردن پنجره مربوط به برخی اپلیکیشن ها، با ریستارت شدن آن روبرو می شویم.

اما بزرگ ترین مشکل به خودِ اپلیکیشن ها بر می گردد. برخورداری از سیستم عامل Chrome لزوما به معنی پشتیبانی کامل اپلیکیشن ها از نمایشگرهای بزرگ نیست. بسیاری از برنامه ها در حال حاضر، با همان رابط کاربری موبایل اجرا می شوند. در تست هایی که توسط Hans-Georg Kluge انجام گرفت، اپلیکیشن Adobe Lightroom با نمایشگر بزرگ سازگار بود و تجربه کار با آن به کمک دستگاهی مجهز به نمایشگر لمسی لذت بخش بوده است. اما رابط کاربری آن چندان برای کار با پنل های لمسی مناسب به نظر نمی رسد.

سیستم عامل Chrome

برخی اپلیکیشن ها نیز به صورت نسخه وب اجرا می شوند که تجربه جدیدی به حساب می آید. اما استفاده از آنها به هیچ وجه راحت نیست. چرا که مرورگر سیستم عامل Chrome به منظور استفاده از کیبورد و ماوس طراحی شده است.

بعد از مدت ها کار با دستگاه اشاره شده، Kluge دریافت که سیستم عامل کروم نمی تواند جواب مناسبی برای مشکل تبلت های اندرویدی باشد. درست است که ساختار کروم و اندروید تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد، اما مشکل این گجت ها سیستم عامل نیست، بلکه به کارایی و اپلیکیشن های سازگار با آن بر می گردد. به این ترتیب ChromeOS با توجه به توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه، نمی تواند این مشکل را حل کند.

ارسال نظر