اکتیویژن بلیزارد پول زیادی از پرداخت های درون برنامه ای به جیب زد

رسانه کلیک - با وجود اعتراضات و نارضایتی کاربران و بازیکنان از تمامی سیستم پرداخت های درون برنامه ای، ظاهرا شرکت «اکتیویژن بلیزارد» پول زیادی را از این طریق به دست آورده است.

اکتیویژن بلیزارد پول زیادی از پرداخت های درون برنامه ای به جیب زد

چند سالی است که غالب بازی های ویدیویی دارای سیستم پرداخت های درون برنامه ای هستند که بازیکنان و کاربران به ازای پرداخت مبلغی، لوت، آیتم ها و امتیازات درون بازی را به صورت آماده دریافت می کنند. حال با توجه به اینکه دسترسی به برخی آیتم های بازی نیازمند صرف هزینه های اضافی است، بیشتر بازیکنان از این سیستم استقبال نمی کنند و کماکان در انجمن ها و فروم های رسمی و معتبر، نارضایتی های خود را به گوش سازندگان و شرکت های ناشر عناوین ویدیویی می رسانند.

این نارضایتی ها در طی چند ماه گذشته به اوج خود رسید و واکنش های منفی و تند بازیکنان و گیمرهای سراسر جهان را به همراه داشت. اما با وجود این همه نارضایتی، سازندگان همچنان به سخنان کاربران توجهی نکرده و در عناوین ویدویی خود از سیستم پرداخت درون برنامه ای استفاده می کنند. اینکه سازندگان به استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه ای اصرار دارند، قاعدتا باید دلیل واضح و روشنی وجود داشته باشد که پس از انتشار گزارش مالی اخیر شرکت اکتیویژن بلیزارد به راحتی می توان به این موضوع پی برد.

چندی پیش شرکت اکتیویژن بلیزارد گزارش مالی سال گذشته میلادی (2017) را با مدیران، سرمایه گذاران، طرفداران و بازیکنان به اشتراک گذاشت که نشان از سود هنگفت این شرکت از بخش سیستم پرداخت های درون برنامه ای می دهد.

بر اساس گزارش مالی اخیر اکتیویژن بلیزارد، این شرکت در سال گذشته میلادی بیش از 7 میلیارد دلار درآمد داشته است که بخش عمده آن مربوط به سیستم پرداخت درون برنامه ای نظیر خرید لوت باکس ها، آیتم های مختلف درون بازی، بسته های الحاقی و غیره می شود. به عبارت دیگر، این شرکت در سال میلادی 2017 تقریبا 4 میلیارد دلار از بخش سیستم پرداخت درون برنامه ای عناوین ویدیویی خود به جیب زده است که به خودی خود رکورد تازه و خارق العاده ای برای اکتیویژن بلیزارد محسوب می شود.

اکتیویژن بلیزارد

نکته قابل توجه این گزارش این است که درآمد حاصل از سیستم پرداخت درون برنامه ای این شرکت بیش از درآمد حاصل از فروش عناوینی همچون Call of Duty: WWII، دستینی 2، Hearthstone و غیره است. فراموش نشود که بازی Call of Duty: WWII در سال گذشته لقب پرفروش ترین بازی سال را به خود ثبت کرد و در ایالات متحده آمریکا بیشترین فروش را در بین عناوین ویدیویی 2017 داشته است. این موضوع به خوبی نشان می دهد اعتراضات گسترده بازیکنان از سیستم پرداخت درون برنامه ای چندان تاثیری در درآمد سازندگان ندارند و در حال حاضر، عده زیادی از کاربران و بازیکنان از این سیستم استفاده می کنند و با پرداخت هزینه های گوناگون، دست به خرید آیتم ها، لوت باکس ها، بسته های الحاقی و محتویات اضافه می زنند.

همچنین، شرکت اکتیویژن بلیزارد دارای چندین زیر مجموعه و شرکت بازی سازی است که از مهم ترین و پرسودآور ترین این ها می توان به شرکت کینگ (King) اشاره کرد. این شرکت که در زمینه ساخت و عرضه بازی های موبایل دو سیستم عامل اندروید و آی او اس (iOS) مشغول به کار است، با تمرکز بیش از اندازه بر روی سیستم پرداخت درون برنامه ای بازی شناخته شده و پرطرفدار «کندی کراش» (Candy Crush) توانسته است بیش از 2 میلیارد دلار نصیب شرکت اکتیویژن بلیزارد کند.

بدین ترتیب، به نظر می رسد سیستم پرداخت درون برنامه ای عناوین ویدیویی موبایلی موفق تر از سیستم پرداخت درون برنامه ای بازی های کنسولی و پی سی عمل می کند که علت این موضوع را می توان رایگان و ارزان قیمت بودن اغلب بازی های موبایلی دانست.

این گزارش شرکت اکتیویژن بلیزارد به خوبی روشن کرد که چرا هیچ اقدامی در جهت حذف سیستم پرداخت های درون برنامه ای از عناوین ویدیویی صورت نمی گیرد. بدیهی است تا زمانی که بازیکنان از سیستم پرداخت درون برنامه ای بازی ها استفاده کنند، نه تنها سازندگان، توسعه دهندگان و شرکت های ناشر هیچ انگیزه ای برای حذف این سیستم ندارند، بلکه به مرور زمان نیز باید منتظر سیستم های مختلف و فراوانی باشیم.

موردی که در پرداخت های درون برنامه ای حائز اهمیت است و مورد استقبال بازیکنان قرار می گیرد، بسته های الحاقی عناوین ویدیویی است. هرچند بسته های الحاقی به نوعی پشتیبانی نسبتا طولانی مدت سازندگان از بازی را به همراه دارد و محتویات جدیدی را به آن اضافه می کند، لیکن پولی بودن آن ها چندان رضایت بخش نیست. عده ای از تحلیل گران و بازیکنان معتقد هستند که انتشار بسته های الحاقی پولی به نوعی سودجویی سازندگان تلقی می شود چرا که در زمان انتشار نسخه کامل بازی ها، محتویات کمتری را در اختیار بازیکنان قرار می دهند و سپس با انتشار بسته های الحاقی متعدد و فروش آن ها، محتویات اندکی را به بازی اضافه می کنند. آیا شما هم با این عقیده موافق هستید؟

البته بسته های الحاقی پولی همواره با بازخوردهای منفی بازیکنان رو به رو نمی شوند. برای مثال، نسخه استاندارد و معمولی عنوان ویدیویی پرطرفدار Battlefield 1 به خودی خود یک بازی کامل به شمار می رود که از حیث تنوع سلاح، نیرو و ارتش، تعداد نقشه و حالت های مختلف بخش چند نفره هیچ کمبودی ندارد. حال، بسته های الحاقی پولی این بازی به لطف ارائه نقشه های جذاب و هیجان انگیز، حالت های تازه و نیروی ارتش سایر کشورها از جمله روسیه، فرانسه و انگلستان مورد توجه بازیکنان قرار گرفته است و چنین بسته هایی مخالفت غالب کاربران این عنوان را به همراه نداشته است.

در طرف دیگر، استودیوی «دایس» و شرکت الکترونیک آرتز که در بازی Star Wars: Battlefront 2 بیشتر بر روی لوت باکس ها و پرداخت درون برنامه ای تمرکز کرده بودند، در همان روزهای اولیه انتشار با واکنش های منفی بازیکنان مواجه شد. اگرچه سازندگان به سرعت با ایجاد تغییرات جزئی در سیستم پرداخت درون برنامه ای، به برخی از مشکلات پایان دادند، اما با این حال، طبق آخرین گزارش های الکترونیک آرتز، این شرکت در سه ماهه اخیر چیزی در حدود 787 میلیون دلار از فروش آیتم های درون بازی، بسته های الحاقی و غیره درآمد داشته است.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با درآمد شرکت اکتیویژن بلیزارد چیست؟ آیا شما با سیستم پرداخت درون برنامه ای و پرداخت مبالغ اضافه موافق هستید؟ دیدگاه ها و نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک به اشتراک بگذراید.

ارسال نظر