شبکه پرسرعت «گیگ سیتی» شروع به کار کرد

رسانه کلیک - روز سه‌شنبه شبکه‌ فوق سریع گیگ سیتی (Gigcity) در شهر آدلاید استرالیای جنوبی فعال شد و مشتریان می‌توانند از سرعت‌های گیگابیتی این سرویس بهره‌مند شوند.

شبکه پرسرعت «گیگ سیتی» شروع به کار کرد

جی ودریل (Jay Weatheril) نخست وزیر استرالیای جنوبی در این خصوص عنوان کرد: «دولت ایالتی در پی کمک به استارت آپ‌ها و شرکت‌های در حال رشد و جذب کارآفرینانی است که می‌خواهند از زیرساخت‌ها و بستر تجاری در حال ساخت جنوب استرالیا استفاده کنند».

گفتنی است؛ دولت در ماه ژوئن اعلام کرده بود که شرکت EscapeNet را به عنوان سرویس دهنده‌ اینترنت برای شبکه گیگ سیتی انتخاب کرده است.

مشتریان از بین سه طرح موجود می‌توانند یکی را انتخاب کنند. ارزان‌ترین طرح «مایکرو-تجاری» نام دارد و ۲۰۰ گیگابایت داده‌ ماهانه را به قیمت ۵۰ دلار استرالیا به فروش می‌رساند، در حالی که طرح نامحدود این شبکه ماهانه ۱۰۰ دلار قیمت دارد. گزینه‌ سوم یک طرح ۱۸۰ دلاری ماهانه است که ۱ ترابایت ترافیک دارد که البته در این طرح می‌توان ۵۰۰ گیگابایت حجم اضافه را هم به قیمت ۵۵ دلار خریداری کرد.

همه‌ طرح‌ها ۱ گیگابیت سرعت دانلود و آپلود دارند و حداقل مدت قرارداد آن‌ها یک ماه است. در بودجه‌ دولت استرالیای جنوبی مبلغ ۲.۹ میلیون دلار برای گسترش حوزه‌ شبکه گیگ سیتی کنار گذاشته شده است. در کنار شبکه‌ دولت ایالتی، خود شهر آدلاید هم می‌خواهد یک شبکه‌ ۱۰ گیگابیتی تدارک ببیند.

بیل مورو (Bill Morrow)، مدیر عامل شرکتی که مسئول شبکه‌ پهنای باند ملی است، هفته‌ گذشته با اعلام اینکه اکثر کاربران از سرویس‌های ۲۵ مگابیتی رضایت دارند، گفت که تقاضای چندانی برای اتصالات گیگابیتی وجود ندارد.

راد سیمز (Rod Sims)، عضو کمیسیون مصرف کنندگان و رقابت استرالیا (ACCC) در این باره گفت: «ارائه دهندگان خدمات فروش (RSPs) مشکلات مربوط به سرعت مدار مجازی اتصال (CVC) شرکت NBN را مقصر دانسته‌اند».

سیمز ادامه داد: «پاسخ RSP-ها واضح بود. نظر کلی آن‌ها (هم شرکت‌های بزرگ هم کوچک) این است که با قیمت فعلی CVC، اکثر آن‌ها تمایلی به فروش این سرویس‌ها ندارند. این قضیه با عدم تمایل مصرف کنندگان به استفاده از سرعت‌های بالاتر تفاوت بسیاری دارد».

وی اظهار داشت: «RSP-ها اغلب به دنبال فروش این سرویس‌ها نیستند، حداقل نه با قیمت‌هایی که مصرف کنندگان می‌خواهند. ما نظر آن‌ها را شنیدیم. آن‌ها می‌گویند قیمت میانگین ماهانه برای سرویس‌های NBN در بازار ۶۰ دلار استرالیا است».

سیمز اضافه کرد: «به اعتقاد برخی از فروشندگان، استفاده از CVC برای این نوع شبکه‌ها از فیبر خالص مناسب‌تر است، چون برخلاف فناوری چندگانه‌ای که در فیبرها استفاده می‌شود، با این روش می‌توان رده‌های سرعتی را تضمین کرد».

مورو با بیان اینکه RSP-ها در تنگا قرار دارند، یادآور شد: «حتی اگر مشتری‌ها بخواهند پول بیشتری دهند، این شرکت‌ها نمی‌توانند قیمت خود را برای طرح‌های مشابه بالا ببرند، چون سایر RSP-ها قیمت‌های خود را با هدف حفظ یا ارتقای سهم بازار تعیین می‌کنند، نه دستیابی به یک سود معقولانه.»

وی میانگین نرخ بیت به کاربر را در شبکه گیگ سیتی حدود ۱ مگابیت عنوان کرد و افزود: «مطابق مدل قیمت گذاری ما، این مقدار با افزایش ۵ دلاری هزینه‌ ماهانه می‌تواند برای هر کاربر به دو برابر یعنی ۲ مگابیت برسد».

ارسال نظر