تقاضای حماقت بار متن‌باز شدن Adobe Flash

رسانه کلیک - شرکت ادوبی طی گزارشی اعلام کرد پشتیبانی از برنامه فلش تا پایان سال ۲۰۲۰ متوقف می‌شود؛ اما اخیراً یکی از توسعه‌دهندگان این برنامه، جوا لینستد، تقاضای متن‌باز شدن این برنامه را داده است.

تقاضای حماقت بار متن‌باز شدن Adobe Flash

در سال‌های اخیر، تقریباً هر هفته خبری از مشکلات امنیتی فلش در رسانه‌ها پخش می‌شد. به‌طوری‌که تنها در سال ۲۰۱۵، شرکت ادوبی، ۱۳ مشکل امنیتی آن را برطرف کرد. از آن سال تا به‌ حال این مشکلات، نه تنها کم‌تر نشد بلکه بیشتر هم شد. به نظر می‌رسد تنها راهی که بتوان از پس مشکلات امنیتی فلش برآمد، این است که از دست آن خلاص شویم.

حال با تقاضای متن‌باز شدن فلش، لیندست اضافه کرد: «فلش یکی از اجزای مهم تاریخ اینترنت است و با کشتن آن تمامی ارتباط بین گذشته و حال اینترنت و حتی تجربیات بازی‌ها هم از بین می‌رود. متن‌باز شدن فلش بهترین راه حل برای زنده نگه داشتن فلش است که در این صورت در آرشیوها می‌توان از فلش استفاده کرد. کارایی متن‌باز در همین است. البته دقیقاً معلوم نیست که با متن‌باز شدن فلش چه اتفاقی می‌افتد؛ ممکن است swf/fla به TML5/canvas/webgl/webassembly تبدیل شود. حتی ممکن است player جداگانه‌ای برای آن نوشته شود و یا به صورت مرورگری جداگانه ارائه شود. در هر صورت نباید فلش را برای همیشه فراموش کرد».

با وجود تمامی این نظرات که صحیح هم هستند اما تا زمانی که فلش پشتیبانی شود مردم هم از آن استفاده می‌کنند و این برنامه با این مشکلات امنیتی که دارد، تا ابد ناامن باقی می‌ماند. این در حالی است که برنامه‌های بسیاری برای تبدیل فلش به دیگر برنامه‌ها وجود دارد.

برای ایجاد فایل فلش به کدهای متن‌باز نیازی نیست. در سال ۲۰۰۸، شرکت ادوبی برنامه Flex را متن‌باز کرد. Flex یک کیت توسعه نرم‌افزاری برای ساخت برنامه‌های فلش است. اما امروزه این برنامه در پروژه بنیاد نرم‌افزاری آپاچی به کار خود ادامه می‌دهد. این به این معنی است که برای ادامه حیات فلش احتیاجی به متن‌باز کردن آن نیست. این برنامه می‌تواند به همین شکل به زندگی خود ادامه دهد. علاوه بر آن، مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و Edge، دیگر از این برنامه پشتیبانی نمی‌کند. منطقی به نظر می‌رسد که ما هم از آن‌ها پیروی کنیم.

در سال ۲۰۰۵ یوتیوب از برنامه فلش در پخش ویدئوهای خود استفاده کرد. به این ترتیب، فلش از یک نرم‌افزار انیمیشن و بازی-محور به پلتفرم پخش‌های ویدئویی تبدیل شد. اگرچه همان موقع هم امنیت نداشت اما در آن زمان تنها فلش در اختیار بود. امروزه اما اوضاع فرق کرده و دیگر بهانه‌ای برای استفاده از این برنامه نیست.

حال باید دید که وقتی این تغییرات در طول سالیان انجام گرفته است و فایل‌های جدیدی جای خود را به فلش داده است چرا همچنان اصرار به استفاده از این برنامه ناامن حتی به صورت متن‌باز است.

ارسال نظر