فناوری‌های پیشرفته اسرار زمین را فاش می‌کنند

یک دانشمند علوم زمین شناسی، انیمیشنی پیشرفته از میلیون‌ها سال حرکت صفحه‌های زمین، ساخته است که می‌تواند در اکتشاف معادن جدید و پیش‌بینی فوران‌های آتشفشانی مورد استفاده قرار بگیرد.

فناوری‌های پیشرفته اسرار زمین را فاش می‌کنند

به گزارش کلیک، دکتر راب هلم از دانشگاه جیمز کوک استرالیا، فناوری‌های مدرن را برای تجزیه و تحلیل داده‌های زمین شناسی به خدمت گرفته است. او می‌گوید نتایج حاصله از این کار، تفسیری کاملا بدیع و منحصر به فرد از فرآیندهای زمین شناسی در اختیار ما قرار می‌دهند.

"این پژوهش، ارزش غیرقابل انکار کاربرد فناوری‌های نوین در واکاوی داده‌های گسترده علمی موجود را به نمایش می‌گذارد." دکتر هلم این را گفت و افزود:"انیمیشن ساخته شده توسط ما می‌تواند حرکت صفحات تکتونیکی را برای توضیح نحوه شکل‌گیری اقیانوس‌ها و رشته‌کوه‌ها هنگام برخورد و تصادم صفحه‌ها به یکدیگر، ردیابی کرده و حتی چگونگی توزیع گونه‌های جانوری و پدید آمدن آب‌وهوای متفاوت در نقاط مختلف را به خوبی شرح دهد."

این انیمیشن، تاریخ پیشین زمین شناسی را (از ۸ میلیون سال گذشته) از گینه نو پاپوآ و جزایر سلیمان به تصویر می‌کشد. دکتر هلم، سازنده این انیمیشن می‌گوید:"زمین شناسان از این پس می‌توانند فرآیندهای مختلفی را که در به وجود آمدن صفحات تکتونیکی و رشته‌کوه‌ها فعال بوده‌اند، مشاهده کنند."

او می‌گوید:"این انیمیشن از روابط زمین شناختی متفاوتی پرده برداشته است که پیش از این چندان مورد توجه قرار نگرفته بودند، همچنین نشان می‌دهد که چگونه حرکت صفحات تکتونیکی و توده‌های زمینی متصل به آن‌ها به طور پیچیده‌ای به حرکت سایر صفحه‌ها و مرزهای پیرامون آن‌ها مرتبط است."

دکتر هلم، مدرس دانشگاه در پترولوژی و کانی شناسی می‌گوید که این کار بسیار فراتر از یک تحقیق نظری است. او گفت:"ما اکنون می‌توانیم تغییرات زمین شناسی را در طول شکل گیری ذخایر معدنی، بسیار ساده‌تر از گذشته مشاهده کنیم. در نتیجه به درک بهتری از تغییرات زمین شناسی برای تشکیل ذخایر دست می‌یابیم و می‌توانیم با تقریب بهتری مکان‌های ارزشمند برای اکتشاف را مورد شناسایی قرار دهیم."

او می‌گوید که این کار می‌تواند به فهم دقیق‌تر سازوکارهای دخیل در به وجود آمدن زلزله‌ها و فوران‌های آتشفشانی و همچنین پیش‌بینی آن‌ها، کمک شایان توجهی بکند. دکتر هلم گفت:"این پژوهش به ما اجازه می‌دهد که مرزهای بین صفحات تکتونیکی را ردیابی کنیم و درک بهتری از این امر به ما توانایی بیشتری در پیش‌بینی زمان و مکان وقوع مخاطرات زمین شناسی می‌دهد. همچنین این پژوهش ما را قادر می‌سازد که تغییرات به ‌شدت پویای مناطق جزایر سلیمان و گینه نو پاپوآ را دنبال کنیم."

"در طی یک دوره کوتاه زمین شناسی، دریای بیسمارک در جایی به وجود آمده است که در آن هیچ اقیانوسی از قبل وجود نداشته و پهنای دریای سلیمان نیز به ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته بود، در حالی که این دریا پیش از آن اقیانوسی عظیم با طولی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بوده است." دکتر هلم این را گفت و اضافه کرد:"این پژوهش در سراسر مناطق یاد شده گسترش خواهد یافت تا تحولات ناحیه جنوب غربی اقیانوس آرام و همچنین سیر زمین شناسی بلند مدت آن مورد بررسی قرار بگیرند."

منبع: sciencedaily

ارسال نظر