هوش مصنوعی سرطان روده را در کمتر از یک ثانیه تشخیص می دهد!

رسانه کلیک – محققان ژاپنی می گویند نرم افزاری را توسعه داده اند که می تواند در کمتر از یک ثانیه روند تشخیص سرطان را با استفاده از هوش مصنوعی به انجام برساند.

هوش مصنوعی سرطان روده را در کمتر از یک ثانیه تشخیص می دهد!

یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی در آزمایش هایی که به تازگی انجام شده توانسته است آدرنوم های کولورکتال (تومورهای خوش خیم که می توانند به سرطان تبدیل شوند) را توسط تصاویر آندوسکوپی تشخیص دهد.

این سیستم بیش از ۳۰۰ آدرنوم کولورکتال را در ۲۵۰ بیمار مورد بررسی قرار داد و توانست در زمان کمتر از یک ثانیه هر تصویر بزرگ آندوسکوپی را بررسی و تومورهای بدخیم را با ۹۴ درصد دقت تشخیص دهد.

دکتر یویچی موری از دانشگاه «شوا» ژاپن گفت: استفاده از سیستم تشخیص سرطان با استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند منجر به پیشرفت قابل توجهی در بیوپسی اپتیکال و کولونوسکوپی شود و می‌توان بدون نیاز به مهارت بالای متخصصان آندوسکوپی، تومورهای سرطانی را تشخیص داد.

درحالی‌که هنوز مجوزهای قانونی برای استفاده از این سیستم صادر نشده اما دکتر موری معتقد است که استفاده از سیستم تشخیص سرطان با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از بیماران را از انجام جراحی بی‌نیاز کند.

وی افزود: ما معتقدیم که این نتایج برای کاربرد بالینی قابل‌قبول است و هدف فوری ما به دست آوردن مجوز قانونی برای استفاده از این سیستم تشخیصی است.

این گروه ژاپنی در دستاوردهای خود بی‌همتا نیستند درواقع اکنون پژوهش‌های زیادی برای تشخیص زودهنگام سرطان با استفاده از هوش مصنوعی و سایر فن‌آوری‌ها در سراسر جهان در حال انجام است.

در اوایل سال جاری، سرویس بهداشت ملی انگلستان و اینتل اعلام کردند که آن‌ها بر روی یک پروژه مشترک در خصوص تشخیص سرطان با استفاده از هوش مصنوعی در حال کار هستند.

همچنین در ماه می، سازمان تحقیقاتی CSIRO در استرالیا اعلام کرد که محققان بخش Data61 این سازمان، نرم افزارهایی را توسعه داده اند که می توانند عروق خونی جدید که پیش از رشد توده های سرطانی ایجاد می شوند را تشخیص دهند. این محققان با همکاری موسسه فیزیک کاربردی شانگهای چین، ۲۶ تصویر میکروسی تی با وضوح بالا از مغز و کبد ۲۶ موش در مراحل مختلف رشد سرطان را تجزیه و تحلیل کردند و الگوریتمی را تولید کردند که نمایانگر مدل هندسی دقیق تولید عروق خونی جدید پیش از رشد توده های سرطانی است.

سپس با استفاده از این مدل نرم افزار Data61 ساخته شد که می تواند در تشخیص زودهنگام توده های سرطانی به پزشکان کمک کند. CSIRO در آن زمان گفت: "اندازه گیری دقیق تغییرات عروق، به ویژه تعداد شاخه های ترمینال، می تواند نقش مهمی در ارزیابی و درمان دقیق داشته باشد."

در ماه دسامبر هم، پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند که در حال انجام یک آزمایش دقیق و جدید برای تشخیص سرطان روده، به نام Colvera هستند.

گفتنی است؛ مرکز Guardant Health در کالیفرنیا نیز فعالیت هایی در زمینه تشخیص سرطان با استفاده از هوش مصنوعی داشته است، این مرکز در سال جاری ۳۶۰ میلیون دلار برای بررسی DNA تومور بیش از ۱ میلیون بیمار مبتلا به سرطان سرمایه گذاری کرده است تا از این داده ها برای توسعه نرم افزار آزمایشگاهی تشخیص سرطان در مراحل اولیه استفاده کند.

ارسال نظر