هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه از پزشکان سبقت گرفت

گروهی از محققین "دانشگاه هاروارد" با همکاری جمعی از  متخصصین تکنولوژی ، روشی را در دست مطالعه دارند که هوش مصنوعی را در تشخیص سرطان سینه به کار می گیرند.

هوش مصنوعی در تشخیص سرطان سینه از پزشکان سبقت گرفت

به گزارش کلیک، با ورود تکنولوژی به زندگی بشر و دربرگیری همه جانبه زندگی روزمره، پزشکی و درمان حوزه ایست که بیشترین استفاده را در بهره برداری از تکنولوژی داشته است. ورود کامپیوتر و تجهیزات هوشمند در تشخیص و درمان بیماری ها یکی از هزاران مواردی ست که در پیوند تکنولوژی و پزشکی به چشم می خورد.

گروهی از محققین "دانشگاه هاروارد" با همکاری جمعی از متخصصین تکنولوژی دانشگاه انگلیس، هوش مصنوعی ( AI ) را طراحی کرده اند که قادر به آنالیز تصاویر پاتولوژی و تشخیص سرطان سینه است. آندره بک، مدیر ارشد گروه متخصصین تکنولوژی دانشگاه "BIDMC" در طراحی این هوش مصنوعی، اذعان داشت: " در طراحی و آموزش این نوع خاص از هوش مصنوعی شیوه متداول و ریشه ای آموزش تشخیص تصاویر، صدا و چهره ها را به کار گرفته ایم." در این روش هوش مصنوعی برای تشخیص کوچکترین علائم برنامه ریزی و طراحی می شود تا نکته ای را در تشخیص از قلم نیندازد.

در هفته های اخیر برای آزمایش و به چالش کشیدن این تکنیک در هوش مصنوعی، این موقعیت برای طراحان و ابداع کنندگان بوجود آمد تا در سمپوزیوم بین المللی سالانه تصویر برداری پزشکی، مهارت خود را در تشخیص سرطان سینه به چالش بکشند. در این رقابت از هوش مصنوعی خواسته شده بود تا با آنالیز تصاویر پاتولوژی مربوط به گره های لنفاوی، غدد سرطانی را در کمترین زمان ممکن تشخیص دهند.

در این آزمایش، متخصصین حدود ۱۰۰ تصویر پاتولوژی متفاوت از گره های لنفی را در اختیار سیستم هوش مصنوعی قرار داده و هوش مصنوعی را ملزم به آنالیز و تشخیص سرطان از میان تصاویر می کند. پس از دریافت و بازخوانی تصاویر پاتولوژی، هوش مصنوعی قادر است موارد غیرعادی در تصاویر را از قبیل توده های سرطانی تشخیص دهد، که این میزان سرعت از دید بسیاری از متخصصین حیرت انگیز است. در این رقابت هوش مصنوعی توانایی و قابلیت خود در تشخیص توده های سرطانی در دو کتگوری مختلف به اثبات رساند که خود قابل تحسین است.

در تشخیص سرطان به صورت عادی و با آنالیز پزشکان ۸۰ الی ۹۰ درصد اعتبار و اطمینان در تشخیص وجود دارد که هوش مصنوعی این میزان را ۹۶ درصد افزایش داده است. نکته قابل توجه ترکیب هر دو نوع آنالیز است که میزان اعتبار را به ۹۹٫۵ درصد افزایش داده است.

ارسال نظر