علی بابا با استفاده از دستگاه فروش خودکار به چینی ها اتومبیل می فروشد!

رسانه کلیک - فورد و علی بابا فروش خودرو به روشی الکترونیکی و بدون نیاز به نیروی انسانی را در چین به‌ زودی آغاز می کنند.

علی بابا با استفاده از دستگاه فروش خودکار به چینی ها اتومبیل می فروشد!

پیش‌ از این اخباری مبنی بر همکاری خودروسازی فورد و علی بابا که با فروشگاه اینترنتی مشهور و پرقدرتش در دنیا شناخته‌شده است، شنیده می‌شد. این شنیده‌ها تاکنون در حد چندین خبر و شایعه باقی مانده بود تا اینکه سرانجام فورد و علی بابا اعلام کردند که به‌ زودی فروش خودرو را در چین با مکانیزم جدیدی آغاز خواهند کرد.

مکانیزم خرید خودرو که علی بابا تدارک آن را در چین دیده است، کاملا الکترونیکی خواهد بود و هیچ انسانی در فروش این خودروها درگیر نیست. این خرید به‌ صورت آنلاین انجام می‌شود و بدین‌صورت است که ابتدا فرد ماشین مدنظرش را انتخاب کرده و با اپلیکیشن Taobao یک سلفی با ماشین دلخواه گرفته و تصویر را به همراه اطلاعات شخصی‌اش به منظور یک دور رانندگی آزمایشی به فروشگاه آنلاین علی بابا ارسال می‌کند.

پس‌ از آن به ساختمان مخصوصی که ویژه این خودرو طراحی و ساخته‌شده مراجعه می‌کند. این ساختمان مجهز به سیستم‌های تشخیص هویت و چهره است. پس از احراز هویت فرد، خودروی انتخاب‌ شده توسط کاربر از یک دستگاه خودکار غول پیکر که پر از ماشین است، بیرون آمده و کاربر سه روز زمان دارد تا با این ماشین کار کند و در صورتی‌ که علاقه‌مند به خرید آن باشد، پروسه خرید آغاز می شود.

این دستگاه شبیه به دستگاه‌های خرید قهوه در سطح شهر است؛ با این تفاوت که چندین برابر بزرگتر و مجهزتر بوده و فضای بسیاری را اشغال کرده است. نکته مهم درباره این مکانیزم خرید آنلاین خودرو آن است که علی بابا در نظر دارد با شرکت‌های خودروسازی مختلفی همکاری کند و دست مشتریان را برای خرید برندهای مختلف بازتر کند.

شایان ذکر است؛ ساخت و طراحی چنین دستگاه‌هایی چندان جدید نیست و پیش‌ از این نیز شرکتی با نام Carvana در تگزاس و سنگاپور دستگاه‌های 15 طبقه ویژه فروش الکترونیکی خودرو راه‌اندازی کرده بود که خودروهای لوکس شرکت‌هایی از قبیل لامبورگینی، پورشه و فراری را به فروش می‌رساند.

بد نیست بدانید علی بابا پیش‌ از این نیز تجربه فروش آنلاین خودرو را داشته و علاوه بر این در فروشگاه آنلاین خود هواپیما نیز فروخته است، اما به نظر می‌رسد کم‌کم قصد فروش طیف وسیعی از محصولات را به سبک‌های دیگر داشته باشد.

ارسال نظر