مطالبی که باید در مورد واقعیت مجازی پلی‌استیشن بدانید

آخرین بار در کنفرانس پلی‌استیشن اکسپرینس شرکت سونی در تاریخ 5 دسامبر در شهر سن فرانسیسکو بود که واقعیت مجاز پلی‌استیشن را مشاهده کردیم. این چیزی است که تا به اینجا می‌دانیم:

مطالبی که باید در مورد واقعیت مجازی پلی‌استیشن بدانید

به گزارش کلیک، نام این دستگاه واقعیت مجازی پلی‌استیشن است. با اینکه در حال حاضر هزینه‌ی این هدست مشخص نیست، اما فعلا چیزهایی که دیدیم را پسندیده‌ایم: تا به اینجا واقعیت مجازی پلی‌استیشن در حال تبدیل شدن به ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای تجربه‌ی بازی‌های گران قیمت واقعیت مجازی است.

آخرین بار در کنفرانس پلی‌استیشن اکسپرینس شرکت سونی در تاریخ 5 دسامبر در شهر سن فرانسیسکو بود که واقعیت مجاز پلی‌استیشن را مشاهده کردیم. این چیزی است که تا به اینجا می‌دانیم:

هدست:

  • صفحه‌نمایش 5.7 اینچ OLED با کیفیت 1080p
  • زاویه‌ی دید 100 درجه
  • نرخ رفرش 120 هرتز

واقعیت مجازی پلی‌استیشن درست مانند آکیلوس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو، دو سیستم واقعیت مجازی معروف که تا سال 2016 روی ویترین فروشگاه‌ها قرار می‌گیرند، یک هدست است که برای بزرگنمایی و پوشش صفحه‌ نمایش 5.7 اینچی مقابل چشمان شما از لنزهای منحنی مخصوص استفاده می‌کند.

این هدست همانند هدست‌های دیگر برای تشخیص جهت سر از یک دسته حسگر استفاده می‌کند. در این صورت با نگاه به هر طرف (حتی اگر برگردید و پشت خود را نگاه کنید)، بخشی از دنیای مجازی که در واقعیت انتظار دارید آن را ببینید را با چشمان خود مشاهده خواهید کرد.

با اینکه واقعیت مجازی پلی‌استیشن بسیار شبیه به آکیولوس ریفت بود، اما به هیچ وجه تقلیدی از آن نیست. به عنوان مثال واقعیت مجازی پلی‌استیشن، یک هدست با نور LED آبی است که حس و حال را به شما القا می‌کند.

نمونه‌ی دیگر، اختصاصی بودن واقعیت مجازی برای پلی‌استیشن 4 است در حالی که آکیولوس ریفت باید به یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز متصل شود تا بازی‌های درون آن را انجام دهید. حدس‌های اولیه از هزینه‌ی حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای آکیولوس ریفت در آمریکا حدود 800 دلار است، در حالی که قیمت کنسول پلی‌استیشن 4 تنها 350 دلار است.

با این وجود، ریفت و وایو از توان بالای کامپیوترهای مخصوص بازی بهره می‌برند. باید بگویم دنیاهای مجازی که در آخرین نسخه‌های آکیولوس و وایو آن‌ها را دیده‌ایم نسبت به نسخه‌ی آزمایشی سونی شفاف‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌آمدند، البته واقعیت مجازی پلی‌استیشن نسبت به نسخه‌ی اولیه‌ی خود پیشرفت کرده است.

شرکت سونی در ساخت وسایل الکترونیکی (از جمله هدست‌های قدیمی‌تر) تجربه‌ی بیشتری نسبت به رقبای خود دارد، که این موضوع در طراحی واقعیت مجازی سونی دیده می‌شود. این هدست پدهای خوبی دارد و به راحتی و با اطمینان کامل به طور محکم روی سر شما قرار می‌گیرد، با استفاده از یک چرخنده‌ی کلیکی مانند کلاه موتور می‌توانید از کلیدهای پشت دستگاه استفاده کنید.

با فشار یک کلید می‌توانید بخش جلویی دستگاه، قسمتی که روی چشمان شما قرار می‌گیرد را به صوررتان نزدیک یا از آن دور کنید. این به آن معناست که افراد عینکی به راحتی می‌توانند آن را تنظیم کنند، یا بدون جدا کردن کامل هدست از سر خود می‌توانید نگاهی به دنیای واقعی اطراف خود بیندازید.

نسخه‌ی آخر آکیولوس ریفت نسبت به واقعیت مجازی پلی‌استیشن قدری روی سرتان سبک‌تر احساس می‌شود و شامل یک هدفون داخلی است، اما در حال حاضر تنظیم سیم‌های سه لایه‌ی ولکروی آن قدری دشوار است.

واقعیت مجازی پلی‌استیشن توسط یک تقسیم کننده‌ی HDMI که درون جعبه‌ی کمکی آن قرار دارد به پلی‌استیشن 4 شما متصل می‌شود، تا هدست و تلویزیون را به صورت همزمان به دستگاه متصل کنید. در این صورت خانواده و دوستان می‌‌توانند بخشی از چیزی که شما می‌بینید را تماشا کنند، و بعضی از بازی‌ها را با هم انجام دهید. یک دموی جدید در اتاق بازی سونی مربوط به بازی شکارچیان ارواح بود ولی قادر به دیدن روح‌ها نبودم، یکی از دوستانم باید حضور آن‌ها را به من اطلاع می‌داد.

کنترلر:

  • دسته‌ی بازی چهار دکمه با دو شوک که از اکثر بازی‌ها پشتیبانی می‌کند
  • دسته‌ی پلی‌استیشن موو برای شبیه‌سازی دست‌ها
  • دوربین پلی‌استیشن برای ردیابی همه چیز

در هنگام استفاده از واقعیت مجازی پلی‌استیشن چگونه کنترل خود را حفظ می‌کنید؟ سونی، هدست را همراه با کنترلرهایی نشان داد که از قبل با آن‌ها آشنایی داشتیم: دوربین پلی‌استیشن، دسته‌ی بازی چهار دکمه با دو شوک و دسته‌ی عصا مانند پلی‌استیشن موو برای کنترل حرکت که همه‌ی این‌ها حدود 5 سال پیش برای کنسول نسل قبلی پلی‌استیشن 3 طراحی شده بودند.

دوربین می‌تواند نور LED آبی رنگ روی هدست، نورهای روی دسته و پلی‌استیشن موو را به‌طور همزمان ردیابی کند: تا به اینجا تنها استفاده از یک هدست و دو کنترلر را به طور همزمان مشاهده کردیم.

استفاده از دسته‌های عصا مانند به این معناست که نه تنها می‌توانید سر خود را در دنیای مجازی به اطراف بچرخانید، بلکه دو دست در اختیارتان قرار دارد تا اشیاء مجازی را جابجا کنید، سلاح‌های مجازی را شلیک کنید و وسایل مجازی را دستکاری کنید. مشکل کنترلر پلی‌استیشن موو این است که حداقل در پیش نمایش‌ها عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداده است.

در حالی که نسخه‌ی آزمایشی کنترلرهای اچ‌تی‌سی وایو به اندازه‌ی کافی پاسخگو هستند و به شما اجازه دهند با گلدان‌ها و تابه‌های مجازی ژانگوله بازی کنید (بدون شوخی) و کنترلرهای لمسی آینده‌ی آکیولوس ریفت نیز بسیار عالی عمل می‌کنند، من بارها در بلند کردن اجسام توسط پلی‌استیشن موو با مشکل مواجه شدم.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که طبق آخرین شنیده‌ها، سونی هنوز تصمیم نگرفته است که از پلی‌استیشن موو به عنوان کنترلر نهایی برای واقعیت مجازی استفاده کند. سونی شاید در حال کار بر روی یک کنترلر دیگر باشد. همچنین کنترلر لمسی آکیولوس در هنگام عرضه‌ی آکیولوس ریفت آماده نخواهد بود، به همین دلیل رقیب سونی به جای آن از دسته‌های اکس‌باکس 360 استفاده خواهد کرد.

بازی‌ها

  • ایو: والکایری
  • شبیه ساز شغل

واقعیت مجازی پلی‌استیشن بازی‌های فعلی پلی استیشن 4 را به واقعیت مجازی تبدیل نمی‌کند. این برای خود یک پلتفرم جدید است. با اینکه سونی تا به حال تنها پیش نمایش جنبه‌های فنی (نه خود بازی‌ها) را به نمایش گذاشته است، بنظر می‌رسد تا دسامبر 2015 تعداد قابل قبولی بازی در راه باشند.

شاید معروف‌ترین اعلام در کنفرانس سونی بازی آیس کمبت 7 باشد، جدیدترین عنوان در سری بلند مدت شرکت نامکو بندای که پرواز جنگی را شبیه‌سازی می‌کند. سازنده‌ی این بازی یک شرکت بسیار بزرگ است که قصد دارد آن را به طور اختصاصی برای واقعیت مجازی پلی‌استیشن عرضه کند.

یوبیسافت، عنوانی به نام پرواز عقاب را برای واقعیت مجازی عرضه می‌کند، در این بازی می‌توانید مانند یک پرنده بر فراز شهر پاریس پرواز کنید. اعلام خبر عرضه‌ی یک بازی ماجراجویی انحصاری برای واقعیت مجازی به سبک کلاسیک سایکوناتز و بازسازی نسخه‌ی واقعیت مجازی بازی رز در سبک تفنگی ریتمیک در نطق اصلی کنفراس پلی‌استیشن اکسپرینس در سن فرانسیسکو، باعث تشویق حضار شد.

در حال حاضر کار ساخت دو بازی واقعیت مجازی تقریبا به پایان رسیده است که نباید آن‌ها را از دست دهید: ایو: والکایری و شبیه‌ساز شغل. باید اعلام کنم این بازی‌ها عناوین بزرگی برای واقعیت مجازی خواهند بود و شاید دلیلی برای خرید هدست واقعیت مجازی باشد.

ایو: والکایری یک بازی جنگی فضایی فوق‌العاده است، این بازی نقش خلبان یک جنگنده‌ی سریع را بر عهده‌ی شما می‌گذارد و بهترین کار را برای واقعی جلوه دادن آن انجام می‌دهد. لباس فضایی که از سر تا نوک پای شما را در بر گرفته، دارای یک رابط کاربری هولوگرامی و یک سیستم کنترل فیزیکی است که درست جلوی چشمان شما معلق است، و اگر نظر من را بخواهید باید بگویم بسیار واقعی به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید سر خود را بچرخانید، یالا و پایین و حتی روی شانه‌های خود را نگاه کنید تا حواستان به حرکت دشمن باشد. برای حمله به دشمن باید هدایت کشتی را در دست بگیرید، اگر به میزان کافی به سفینه‌ی دشمن خیره شوید می‌توانید روی آن قفل کنید و از موشک‌های ردیاب استفاده کنید. شاید چشم‌گیرترین موضوع این باشد که شخصیت درون بازی، بدن واقعی شما را بازتاب می‌کند ، حتی وقتی در دنیای واقعی خود را خم می‌کنید شخصیت شما نیز در بازی نیز خم می‌شود (برای کنترل سفینه باید از دسته‌ی بازی استفاده کنید نه دستان خود).

شبیه‌ساز شغل بدون داشتن اکشن‌های سریع در بین ستاره‌ها، تقریبا در نقطه‌ی مقابل ایو: والکایری قرار دارد. در این بازی شما نقش یک کارمند اداره در سال 2050 را بر عهده دارید، و باید کارهایی را انجام دهید که ربات‌ها نیز از انجام آن کسل می‌شوند (البته فرض من این است). البته در این بازی بیشتر باید با استفاده از پلی‌استیشن موو، تا جای ممکن وسایل مختلف را دستکاری کنید.

در این بازی شما می‌توانید تقریبا هر چیزی را در اداره بردارید، آن را به هر جا که دوست دارید پرت کنید، و تنها از استفاده از دستان خود در واقعیت مجازی لذت ببرید.

آیا تنها برای انجام این دو بازی واقعیت مجازی پلی‌استیشن را خریداری می‌کنم؟ پاسخ به این سوال بدون دانستن قیمت هدست واقعیت مجازی بسیار دشوار است. اما خوشبختانه این دو بازی الزاما نیاز به هدست سونی ندارند، شبیه‌ساز شغل برای اچ‌تی‌سی و ایو: والکایری برای آکیولوس ریفت عرضه خواهند شد، هر دوی آن‌ها اوایل سال آینده وارد بازار می‌شوند. سونی اعلام کرده که قصد دارد واقعیت مجازی پلی‌استیشن را در نیمه‌ی نخست 2016 عرضه کند، پس احتمالا هدست سونی بعد از دو هدست دیگر به بازار می‌آید.

هنگامی که واقعیت مجازی پلی‌استیشن را مجددا امتحان کردیم یا خبری از سونی در خصوص قیمت آن به گوشمان خورد، این مقاله را به روز رسانی می‌کنیم.

ارسال نظر