همه چیز در مورد گوشی وان‌ ام 10 اچ‎‌تی‌سی (HTC One M10)

در ماه آوگست سال 2015  میلادی شایعاتی در رابطه با نام رسمی پرچمدار بعدی کمپانی اچ‌تی‌سی منتشر شد. بر اساسا این شایعات ادعا شد که اچ‌تی‌سی قصد دارد در نام پرچمداران خود تجدید نظر کند. 

همه چیز در مورد گوشی وان‌ ام 10 اچ‎‌تی‌سی (HTC One M10)

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی طی چند وقت اخیر به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی نداشته و متاسفانه عدم استقبال کاربران از گوشی‌های هوشمند این شرکت منجر شده که وضعیت مالی و درآمدهای آن به طرز چشمگیری افت داشته باشند. بنابراین سال 2015 به هیچ وجه برای اچ‌تی‌سی سالی خوب نبوده و میزان استقبال کاربران از پرچمدار این کمپانی در سال 2015 یعنی گوشی هوشمند وان ام 9 نیز به هیچ عنوان جالب توجه نبوده است.

اچ‌تی‌سی چندی پیش از گوشی هوشمند وان A9 خود رونمایی کرد و این محصول توانست تا حدی مانع افت درآمدهای اچ‌تی‌سی شود. با این وجود سال 2015 یک سال بد مالی برای این شرکت تایوانی به شمار می‌رود. اما با ورود به سال 2016 میلادی انتظار داریم که اچ‌تی‌سی هم برنامه‌ریزی دقیق‌تری را در سر داشته باشد و نهایتا بتواند با عرضه‌ی گوشی‌های متفاوت، باکیفیت و کاربرپسند در روند نزولی درآمدهای خود تغییر ایجاد کند. بدون تردید در این بین یکی از محصولاتی که نقش اساسی در زمینه‌ی افزایش درآمدها و ایجاد تغییر در روند نزولی فروش محصولات اچ‌تی‌سی ایفا می‌کند، پرچمدار بعدی این شرکت یعنی گوشی هوشمند وان ام 10 خواهد بود. اما به نظر شما این گوشی هوشمند به چه صورت و با چه تدابیری طراحی و ساخته می‌شود؟

تاکنون شایعات زیادی در رابطه با گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی منتشر شده، اما هنوز صحت این شایعات به طور رسمی از سوی خود کمپانی اچ‌تی‌سی به تایید نرسیده است. ما در این مقاله قصد داریم که مروری بر تمامی شایعات و احتمالات مربوط به طراحی و ساخت گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی داشته باشیم. بنابراین اگر تمایل دارید که دیدی کلی در رابطه با پرچمدار بعدی اچ‌تی‌سی و ویژگی‌های احتمالی آن پیدا کنید، با کلیک همراه شوید.

نام!

برخی از منابع خبری مدعی شدند که پرچمدار سال 2016 اچ‌تی‌سی با نام اختصاصی HTC O2 معرفی می‌شود. پس از گذشت مدت زمانی دیگر، شایعات جدیدتری در این رابطه منتشر شد و طبق این شایعات اعلام شد که پرچمدار بعدی ا‌چ‌تی‌سی با نام HTC O2 معرفی نمی‌شود بلکه HTC Perfume نام خواهد گرفت.

بنابراین هنوز به طور دقیق مشخص نیست که نام اصلی و تجاری پرچمدار سال 2016 کمپانی اچ‌تی‌سی چه خواهد بود. ظاهرا این شرکت تایوانی قصد دارد که در نامگذاری پرچمدارانش تجدید نظر کند، اما هنوز مشخص نشده که این نامگذاری جدید به چه صورت خواهد بود. از اینرو تا زمان ارائه‌ی اخبار رسمی مرتبط با این موضوع ما نام پرچمدار سال 2016 کمپانی اچ‌تی‌سی ا طبق روال همیشه وان ام 10 در نظر می‌گیریم.

طراحی و ظاهر

یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم استقبال کاربران از گوشی هوشمند وان ام 9 مربوط به طراحی نه چندان منحصر به فرد آن بود. در واقع اچ‌تی‌سی مدت‌هاست که از یک سبک مشخص و کاملا قابل پیش بینی در طراحی گوشی‌های هوشمند و پرچمدارانش استفاده می‌کند و این موضوع برای کاربران امری ناامید کننده است. اچ‌تی‌سی هم که به این امر پی برده مطمئنا برای گوشی وان ام 10 خود تدابیر دقیق‌تری را در نظر خواهد گرفت. از اینرو پیش بینی می‌کنیم که گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی از نظر سبک طراحی و ظاهر نسبت به سایر پرچمداران این شرکت متفاوت باشد و به نوعی ظاهری منحصر به فرد را ارائه کند.

جنس بدنه‌ی این گوشی هوشمند هم به احتمال بسیار زیاد از مواد فلزی ساخته خواهد شد. اچ‌تی‌سی همواره از جمله اولین کمپانی‌های اندرویدی بوده که گوشی‌های هوشمند خود را به بدنه‌های فلزی و باکیفیت مجهز کرده است. همچنین این احتمال وجود دارد که اچ‌تی‌سی مانند برخی دیگر از پرچمداران اندرویدی، گوشی هوشمند وان ام 10 را از ترکیب شیشه و فلز طراحی کند و در واقع با استفاده از پنل‌های گوریلاگلاس در بدنه‌ی این محصول میزان مقاومت آن در قبال خراشیدگی و ضربه را افزایش دهد.

2

همانطور که پیش از این اشاره داشتیم، اچ‌تی‌سی چندی پیش از گوشی هوشمند One A9 رونمایی کرد. این گوشی هوشمند به اسکنر بیومتریک مجهز است، از اینرو انتظار داریم که پرچمداری بعدی این کمپانی هم به اسکنر ثر انشگت بیومتریک مجهز شود. هنوز مشخص نیست که محل دقیق قرارگیری این اسکنر در گوشی وان ام 10 اچ‌تی‌سی در کدام قسمت خواهد بود. اما گمانه‌رنی ما بدین صورت است که اچ‌تی‌سی اسکنر اثر انشگت مورد نظر خود را در همان دکمه‌ی Home گوشی وان ام 10 جاسازی می‌کند.

پیش بینی شده که گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی هم مانند سایر نسخه‌های پیشین سری محصولات وان ام این شرکت از اسپیکرهای استریو نیز BoomSound بهره‌مند شود. کمپانی اچ‌تی‌سی میزان کیفیت صدای خروجی اسپیکرهای BoomSound گوشی هوشمند وان ام 9 را به طرز جالب توجه‌ای افزایش داده بود، اما در گوشی وان A9 تنها از یک اسپیکر بهره گرفت. بنابراین انتظار داریم که گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی از این نظر مانند نسخه‌های پیشین خود به نسخه‌ی تقویت شده‌ی اسپیکرهای دوبل BoomSound مجهز شود.

3

صفحه نمایش

شاید معقولانه باشد که صفحه نمایش به کار گرفته شده در گوشی هوشمند وان ام 10 هم مانند دو گوشی وان ام 9 و وان ام 8 نمایشگری 5 اینچی باشد. اما طبق برخی از شایعاتی که در رابطه با این گوشی هوشمند منتشر شده، احتمال دارد که اچ‌تی‌سی در طراحی این محصول از صفحه نمایشی بزرگ‌تر استفاده کند. اگرچه پیش بینی می‌شود که اچ‌تی‌سی در کنار نسخه‌ی اصلی گوشی هوشمند وان ام 10 خود از نسخه‌ی پلاس آن نیز رونمایی کند که مطمئنا نسبت به نسخه‌ی اورجینال این محصول، صفحه نمایشی بزرگ‌تر را به همراه خواهد داشت.

کمپانی اچ‌تی‌سی مدت‌هاست که از پنل‌های نمایشگر LCD استفاده می‌کند، اما گوشی هوشمند وان A9 این شرکت که جدیدترین محصول ارائه شده از سوی آن بوده به نمایشگری از نوع AMOLED مجهز شده است. از اینرو شاید پرچمدار جدید این شرکت هم به نمایشگری از نوع AMOLED مجهز گردد و از این نظر هم نسبت به سایر نسخه‌های پیشین سری پرچمداران اچ‌تی‌سی محصولی متفاوت و برتر باشد. اگرچه هنوز هیچ خبری رسمی در رابطه با این موضوع ارائه شده و استفاده از صفحه نمایش AMOLED در گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی تنها یک حدس و گمانه‌زنی محسوب می‌شود.

4

کمپانی اچ‌تی‌سی همواره از جمله شرکت‌هایی بوده که نشان داده مخالف تجهیز محصولاتش به صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر افراطی نظیر QHD است. پرچمدار سال 2015 این شرکت یعنی گوشی هوشمند وان ام 9 از صفحه نمایشی با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسلی بهره‌مند است و صفحه نمایش به کار گرفته شده در گوشی هوشمند وان A9 هم همین وضوح تصویر را به همراه دارد. اما به واقع اگر اچ‌تی‌سی از این نظر قصد رقابت با سایر کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل را داشته باشد، باید در این سبک طراحی خود تجدید نظر کند. این امر درست است که مجهز شدن گوشی‌های هوشمند به نمایشگرهای با وضوح تصویر افراطی چندان بازده مناسبی نداشته و ضروری محسوب نمی‌شود، اما این کار از نظر تبلیغاتی بسیار موثر عمل می‌کند و مطمئنا منجر به جلب توجه بیشتر کاربران نسبت به آن گوشی هوشمند خواهد شد. بنابراین انتظار داریم که اچ‌تی‌سی هم پرچمدار سال 2016 خود را به صفحه نمایشی با وضوح تصویر 1140 در 2560 پیکسلی مجهز کند.

سیستم روی چیپ (SoC)

به طور کلی کمپانی اچ‌تی‌سی همواره در پرچمدارانش از سری تراشه‌های کمپانی کوالکام استفاده می‌کند. به عنوان مثال گوشی هوشمند وان A9 این شرکت به تراشه‌ی اسنپدراگون 617 مجهز است و گوشی وان ام 9 این شرکت هم از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 810 کوالکام بهره می‌برد. بنابراین بدون تردید گوشی هوشمند وان ام 10 هم از جدیدترین نسخه‌ی تراشه‌های شرکت کوالکام یعتی اسنپدراگون 820 بهره‌مند خواهد شد. اسنپدراگون 820 طی فرآیند تولید 14 نانومتری FinFET ساخته می‌شود و پردازنده‌ی مرکزی آن چهار هسته‌ای بوده و از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 530 نیز در این محصول استفاده شده است. کمپانی کوالکام رسما اعلام کرده که عملکرد این سیستم روی چیپ از هر نظر مورد بررسی دقیق قرار گرفته و این محصول در مقایسه با تراشه‌ی اسنپدراگون 810 بسیار قدرتمندتر و در عین حال بهره‌وتر عمل می‌کند.

5

سیستم عامل

برخی از منابع خبری مدعی شده‌اند که گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی به طور پیش فرض به سیستم عامل اندروید 6.1 مارشمالو مجهز می‌شود. این موضوع در حالیست که هنوز نسخه‌ی 6.1 سیستم عامل اندروید به طور رسمی از سوی گوگل معرفی نشده است. همچنین احتمالا اچ‌تی‌سی پرچمدار بعدی خود را به نسخه‌ی جدید رابط کاربری اختصاصی خود با نام Sense 8 نیز مجهز می‌کند. شاید سیستم عامل پیش فرض نصب شده بر روی گوشی هوشمند وان ام 10 اندروید 6.1 نباشد، اما مطمئن هستیم که این گوشی هوشمند به نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید مارشمالو مجهز می‌شود که شاید همان نسخه‌ی 6.0 باشد.

6

دوربین

اچ‌تی‌سی پیش از این نشان داده که دیگر تمایلی به استفاده از سنسور دوربین‌های آلتراپیکسل به عنوان دوربین اصلی دستگاه‌های هوشمند خود ندارد و ترجیح می‌دهد که از این نوع سنسورها برای دوربین سلفی محصولاتش استفاده کند. هم اکنون گوشی هوشمند وان ام 9 اچ‌تی‌سی از سنسور دوربین اصلی 20 مگاپیکسلی بهره می‌برد و سنسور دوربین اصلی گوشی وان A9 هم 13 مگاپیکسلی است.

7

در این بین هنوز به طور دقیق نمی‌توان گفت که اچ‌تی‌سی از چه سنسورهایی به عنوان دوربین اصلی و سلفی گوشی هوشمند وان ام 10 استفاده می‌کند، اما این احتمال وجود دارد که دوربین اصلی این گوشی از سنسوری 13 یا 20 مگاپیکسلی تشکیل شود که عملکرد آن نسبت به سنسور دوربین 20 مگاپیکسلی گوشی وان ام 9 که چندان هم تعریفی ندارد، بهتر شده باشد.

زمان عرضه و قیمت

هنوز هیچ اطلاعاتی در رابطه با زمان رونمایی رسمی از گوشی هوشمند وان ام 10 اچ‌تی‌سی ارائه نشده است. اما با توجه به اینکه چندی پیش گفته شد سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 تا ماه آوریل سال 2016 به طور اختصاصی تنها در گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ به کار گرفته می‌شود، انتظار داریم که عرضه‌ی گوشی وان ام 10 حداقل در ماه آوریل صورت پذیرد. تاریخچه‌ی عرضه‎ی سری پرچمداران وان ام اچ‌تی‌سی هم احتمال وقوع این امر را بیشتر می‌کند. اچ‌تی‌سی در ماه آوریل سال 2013 از گوشی هوشمند وان ام 7 رونمایی کرد، سپس در ماه‌ مارس سال‌های 2014 و 2015 به ترتیب از دو گوشی هوشمند وان ام 8 و وان ام 9 رونمایی کرد. بنابراین رونمایی از گوشی هوشمند وان ام 10 در ماه آوریل سال 2016 میلادی چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. همچنین بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، احتمالا پرچمدار بعدی اچ‌تی‌سی قیمتی در حدود 650 دلار خواهد داشت.

20

منبع: phonearena

ارسال نظر