اطلاعات حساس دولت آمریکا بر روی فلاپی دیسک!

یک دفتر نظارت بر حسابداری بخش‌های دولتی آمریکا، گزارشی مبنی بر استفاده بخش‌های مختلف دولتی این کشور از فناوری‌های منسوخ شده منتشر کرده است.

اطلاعات حساس دولت آمریکا بر روی فلاپی دیسک!

به گزارش کلیک، این اطلاعات بر مبنای محتویات ارائه شده در گزارشات مالی این بخش‌ها به‌دست آمده‌اند. در بخش اطلاعات مربوط به وزارت دفاع این گزارش آمده است:

مختصات مورد نیاز حملات موشکی هسته‌ای، بمب‌افکن‌های هسته‌ای و جت‌های سوخت‌رسان توسط نرم‌افزار "کنترل و فرماندهی استراتژیک" پردازش می‌گردد که روی سیستمی بسیار قدیمی با پلتفرم‌ مدل Series/1 کمپانی IBM اجرا می‌شود.

دیده‌بان این پرونده در این‌باره می‌نویسد:

براساس اطلاعات ارائه شده، قرار است وزارت دفاع تا پایان سال مالی ۲۰۱۷ برای ارتقا نرم‌افزار مذکور و سیستم‌ها و پایگاه داده‌های مرتبط با آن، اقدامات لازم را انجام دهد.

اما نکته شایان توجه این است که استفاده از این فناوری‌های منسوخ شده محدود به وزارت دفاع نیست. برای مثال مرکز پردازش داده‌های وزارت خزانه‌داری نیز بر یک سیستم ۵۶ ساله کمپانی IBM متکی است که برنامه آن به زبان Assembly نوشته شده است! نکته جالب دیگر در مورد وزارت دفاع، این است که به دلیل قدیمی بودن سیستم‌ها، انتقال داده‌ها به وسیله فلاپی‌های ۸ اینچی با ظرفیت ۸۰ کیلوبایت صورت می‌پذیرد.

us_dod

در بخش دیگری از این گزارش که از اینجا قابل دریافت است، آمده است:

بخش اعظمی از فناوری‌های به ارث رسیده از دولت‌های پیشین، بهره‌وری خود را از دست داده‌اند و نرم‌افزارها و زبان برنامه نویسی موجود در آن‌ها در حال پیوستن به تاریخ هستند. تاریخ به ما نشان داده است که این فناوری‌ها در عین ناتوانی در پاسخگویی به نیاز امروزه جامعه بشری، دولت را با هزینه‌های بسیار مواجه کرده‌اند. هزینه‌هایی پرداخت شده در قبال عملکرد ضعیفی که نتیجه مدیریت نامطلوب در برنامه ریزی، نیازسنجی و آینده‌نگری بوده است.

تعدادی از موارد دیگر که این دفتر حین بررسی گزارشات با آن‌ها برخورد کرده است، عبارتند از:

۱) استفاده از Window Server 2003 که پشتیبانی آن پایان یافته است، توسط بخش‌هایی از سازمان آب‌وهوا

۲) استفاده از زبان برنامه نویسی COBOL روی سیستم Z10 کمپانی IBM توسط وزارت امنیت داخلی

۳) استفاده از یک زبان برنامه نویسی عهد عتیق برای سیستم‌های مدیریت زندان توسط وزارت دادگستری

هرچند تعدادی از این ارگان‌های دولتی، مثل ارتش، برنامه‌هایی برای جایگزینی سیستم‌های قدیمی خود ارائه کرده‌اند؛ لیکن بسیاری نیز اعلام کردند که چنین برنامه‌ای نخواهند داشت.

دولت آمریکا همه ساله بودجه‌ای به ارزش ۸۰ میلیارد دلار را به بخش فناوری اطلاعات اختصاص می‌دهد که از این رقم، ۶۰ میلیارد دلار صرف نگهداری همین سیستم‌های قدیمی می‌شود. عمق فاجعه اینجاست که همراه با این سیستم‌ عامل‌ها، بنیان‌گذاران و کاربران آن‌ها نیز در حال پیوستن به تاریخ هستند و نسل جدید هم آموزشی جهت کار با این سیستم عامل‌ها ندیده‌است.

منبع: theregister

ارسال نظر