استریم ورزشی شبکه CBS شروع به کار می کند

رسانه کلیک - شبکه خبری CBS اعلام کرده که احتمالا در آینده نزدیک از سرویس استریم جدیدش برای پوشش برنامه های ورزشی استفاده خواهد کرد. اگرچه جزئیات رونمایی احتمالی از سرویس استریم جدید برای پخش برنامه های ورزشی تا حدودی مشخص شده است، اما هیچ نام، قیمت یا تاریخ دقیقی برای عرضه‌ آن در دسترس نیست. گفته می شود که این سرویس می‌تواند سرویس‌های استریم تلویزیونی را تکمیل و کم و کسری های آن را پوشش دهد.

استریم ورزشی شبکه CBS شروع به کار می کند

اگرچه جزئیات رونمایی احتمالی از سرویس استریم جدید برای پخش برنامه های ورزشی تا حدودی مشخص شده است، اما هیچ نام، قیمت یا تاریخ دقیقی برای عرضه‌ آن در دسترس نیست. گفته می شود که این سرویس می‌تواند سرویس‌های استریم تلویزیونی را تکمیل و کم و کسری های آن را پوشش دهد.

ایده راه اندازی شبکه استریم زنده ورزشی از موفقیت شبکه خبری استریم همین شرکت یعنی CBSN ناشی می‌شود. این شبکه که سال ۲۰۱۴ معرفی شد با هدف افزایش توزیع محتوای خبری CBS بر روی پلتفرم‌های دیجیتال طراحی شده بود.

کمی قبل‌تر CBS اعلام کرد که CBSN که محتوای آن شامل اخبار زنده و گزارش‌های تولیدی است، به یکی از سرویس‌های استریم موفق این شرکت تبدیل شده است.

حال هدف آن‌ها این است که مدل کاری CBSN را برای دنیای ورزش پیاده سازی کنند.

لس مون‌وز (Les Moonves)، مدیر عامل CBS در گزارش درآمدهای شرکت گفته است: «اواخر امسال به عنوان بخشی از استراتژی‌های پیش روی‌مان، یک شبکه‌ی استریم زنده‌ی ۲۴/۷ مثل CBSN اما برای ورزش عرضه خواهیم کرد. ما معتقدیم که طرفداران ورزش دنبال چنین چیزی هستند و این فرصت قابل توجه است.»

این شرکت تا همین الان هم با آوردن برنامه‌های ورزشی در مقابل دیدگان افرادی که دیگر از اشتراک تلویزیون‌های سنتی، کابلی یا ماهواره‌ای استفاده نمی‌کنند، سود زیادی کرده است.

در ماه دسامبر ۲۰۱۶، CBS اعلام کرد که با NFL بر سر یک قرارداد چند ساله پوشش برنامه ای استریم به توافق رسیده تا بتواند از حقوق پخش همه بازی‌های NFC بر روی سرویس All Access خود استفاده کند. البته چند شرط هم وجود داشت؛ اول این که بازی‌ها فقط در مکان‌هایی که سرویس CBS پخش محلی زنده دارد در دسترس است. این شامل کل ایالات متحده نمی‌شود، ولی در زمان معرفی این قرارداد بخش قابل توجهی از کشور را شامل می‌شد (به ادعای CBS در ماه مه، سرویس All Access به ۹۰ درصد خانه‌های ایالات متحده راه یافته بود). علاوه بر این، با All Access نمی‌شد بازی‌های NFL را از روی موبایل دید، چون شرکت Verizon قرارداد دیگری در این باره با NFL داشت.

به گفته CBS، با اعلام استریم بازی‌های NFL ثبت نام هفتگی این سرویس در مقایسه با چند هفته قبل از اعلام خبر این قرارداد، به طور میانگین ۷۵ درصد افزایش پیدا کرد. این نشان می‌دهد که حتماً تقاضای زیادی برای دسترسی زنده و غیرسنتی به مسابقات ورزشی وجود دارد، و این یک فرصت عالی برای CBS است. به علاوه، مون‌وز توضیح داد که بسیاری از قطعات حرکت به سوی استریم ورزش از قبل در این شبکه وجود داشته است.

وی می‌گوید: «همان طور که می‌دانید، ما همین الان هم در فورت لادردیل (Fort Lauderdale) و فلوریدا یک گروه ورزشی آنلاین آماده داریم، و همان طور که گفتم، ما در CBSN زیرساخت‌هایی داریم که برای این سرویس جدید هم قابل استفاده هستند.»

با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم، شرکت معتقد است که می‌تواند هزینه‌ها را پایین نگه دارد و از همان اوایل شانس خوبی برای رسیدن به سود بر روی این سرویس استریم ورزشی وجود دارد. مون‌ور به این سوال که چه نوع محتوای ورزشی بر روی این سرویس پخش خواهد شد به طور کامل پاسخ نداد و مشخص نکرد که تمرکز این شبکه بیشتر بر روی هایلایت‌ها خواهد بود یا این که اصلاً تصمیمی برای این قضیه گرفته شده است یا نه.

با این حال وی اعلام کرد که CBS با NFL، NCAA (در حقیقت از طریق ۲۰۳۲)، FCC Football و PGA Tour Golf به توافق رسیده، اما اشاره کرد که این پروژه هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارد. مون‌ور گفت: «CBS بازیگر بزرگی در دنیای ورزش است. ما به دنبال این هستیم تا خودمان را از ESPN و Fox Sports متمایز کنیم و فکر می‌کنیم که شانس خوبی برای انجام این کار داریم.» CBS همین امسال با معرفی این سرویس ورزشی می‌تواند ESPN را که به تازگی اعلام کرده برای یک سرویس استریم ویدیویی در سال ۲۰۱۸ برنامه دارد، شکست دهد.

آن‌ها هم مدت‌هاست برای این حرکت برنامه‌ریزی کرده‌اند. در گزارشی که بهار امسال توسط بلومبرگ (Bloomberg) منتشر شد گفته شده بود که ESPN از سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۲ میلیون مشترک خود را از دست داده است. ولی در این گزارش گفته شد که ظاهراً این شرکت هنوز برای رفع مشکلات مربوط به سیم کشی که علت اصلی این افت مشترک بوده تمرکز کرده است. ESPN بودجه‌ی بخش فناوری خود را دو برابر کرد تا شرایط مشترکان کابلی را بهتر کند.

با این وجود حرکت ESPN به سوی سرویس‌های استریم آرام‌تر بوده است. این شرکت شبکه و محتوای خود را از طریق سرویس‌های استریمی مثل Sling TV، Hulu، DirectTV Now و YouTube TV ارائه می‌کند. این شرکت تصمیم گرفته بود که به طور مستقیم وارد این جریان نشود چون فکر می‌کرد این کار از نظر اقتصادی فایده‌ای ندارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، یک فصل کامل از سریال Game of Thrones کمتر از پخش یک بازی Monday Night Football هزینه بر می‌دارد.

اما اوضاع دارد تغییر می‌کند. دیزنی امروز اعلام کرد که ESPN سال آینده یک سرویس استریم ویدیویی با محتوای MLB، NHL و MLS معرفی خواهد کرد. در سال ۲۰۱۹ هم دیزنی فیلم‌های خود را از نتفلیکس خارج کرده و آن‌ها را به همین سرویس منتقل خواهد کرد. هزینه‌ی بالای برنامه سازی ورزشی می‌تواند برای CBS مشکل ساز باشد. اما این شرکت معتقد است که جایگاه مستحکمی برای گرفتن حقوق مسابقات مختلف به خصوص NFL دارد؛ مسابقاتی که مون‌وز آن را حامی بزرگ پخش تلویزیونی می‌نامد. با این حال، رقبای CBS در زمینه‌ی ورزش فقط به FOX و ESPN محدود نشده‌اند.

امروزه مصرف کنندگان برای دسترسی به برنامه‌های ورزشی گزینه‌های زیادی پیش رو دارند. برای مثال توئیتر با MLB، WNBA، PGA Tour و چندین لیگ ورزشی کوچک دیگر برای پخش زنده‌ی مسابقات به توافق رسیده است. فیسبوک و MLB امسال با همکاری یکدیگر می‌خواهند ۲۰ بازی معمولی لیگ را به این رسانه‌ی اجتماعی بیاورند. و آمازون هم حق پخش NFL Thursday Night Football را به دست آورده است.

با توجه به شرایط فعلی ESPN، وقتی در سال ۲۰۱۲ قرارداد این شبکه با Monday Night Football تمام شود، باید دید که NFL چه تصمیمی خواهد گرفت، چرا که با عرضه‌ی سرویس‌های استریم جدید احتمالاً شاهد ورود پلتفرم‌های دیگری مثل آمازون، توئیتر و فیسبوک هم خواهیم بود.

گفتنی است؛ CBS اعلام کرده که می‌خواهد همین امسال سرویس استریم ورزشی خود را راه‌اندازی کند.

ارسال نظر