حفظ ارزش سهام آمازون با راه اندازی فروشگاه کتاب

شرکت آمازون اولین فروشگاه کتاب خود را در دهکده دانشگاهی سیاتل راه اندازی کرد.

حفظ ارزش سهام آمازون با راه اندازی فروشگاه کتاب

به گزارش کلیک، شرکت "آمازون" مانند هميشه در حال ايجاد يک موج است، اما اين بار سکوت اين شرکت ايجاد موج کرده است. "سانديپ ماترانی" مدیر بخش رشد کلی آمازون بيان کرد که اين شرکت مي تواند بر روی تاسیس صدها فروشگاه واقعی مطالعه داشته باشد و اين فروشگاه ها هم مي توانند فعالیتی فراتر از تنها کتاب فروشی داشته باشند. ماترانی بعد ها حرف خود را پس گرفت اما عدم حمله آمازون به اين پيشنهادات مي تواند نشانگر اين باشد که در اين زمينه برنامه های دارد.
از آنجا که آمازون بعد از گشايش فروشگاه کتاب در شهر سياتل در پایيز گذشته باز هم برای ايجاد فروشگاه های واقعی دیگری حاضر به تحمل ريسک است مي توان نتيجه گرفت که اين شرکت از اين آزمايش فروش نتيجه خوبی گرفته است. از آنجا که 44% خريداران برای خريد کردن تمایل به ایستادن در صف دارند، پس حرکت به سمت ساخت فروشگاه های واقعی به دليل نيست.
با وجود سقوط يک شبه 10 درصدی سهام اين شرکت در اثر پيش بينی اشتباه سه ماهه چهارم در سال 2015، "آمازون" بعد از ورود به بازار بورس همچنان در صدر خرده فروشان آنلاين قرار دارد. از آنجا که شرکت های "والمارت" و "مکيس" و ساير خرده فروشان قدرتمند به طور دايمی در حال بستن تعداد زيادی از فروشگاه های خود در طی هفته گذشته بودند، باز کردن فروشگاه های جديد توسط آمازون مي تواند به طور غافلگير کننده ای موجب جذب نیروی کار شود. آمازون با اين کار ريسک پذیری خود را وارد مرحله جديدی مي کند که با آن مي تواند سرمايه گذران را آرام کرده و سطح کلاس کاری مخصوص به خود را به نمايش بگذارد، البته اگر بتواند دوام بياورد.

DSC08676-620x411

اين شرکت به طور تاريخی از هرگونه انتقاد نسبت به نبود يا کمبود سود بخش تجارت خرده فروشی خود شانه خالی کرده است، اما اين فروشگاه ها مي توانند شانسی برای بالا بردن هر چند کم سهام اين شرکت باشند. يکی از دلایل اصلی سقوط آمازون در پیش بینی سه ماهه چهارم در سال گذشته افزايش فراتر از انتظار خدمات ارسال کالا بود. شرکت برای يک فصل از سال مبلغ 1.85 ميليون دلار و در طول سال مبلغ 5 ميليون دلار برای اين امر اختصاص داد، در حالی که فروشگاه های فيزيکی مي توانند در اين زمینه صرفه جویی کنند. البته فروشگاه اصلی هنوز به مشتريان اين امکان را مي دهد که بدون آوردن هيچ گونه وسيله يا کيفی برای حمل کالا از خدمات تحویل کالا به درب منزل استفاده کنند که اين نيز خود متحمل هزينه برای شرکت است، اما فرصت افزايش فروش درون فروشگاه به واسطه خريدهای شخصی مي تواند اين هزينه ها را جبران کند. آمازون سوددهی در کوتاه مدت را فدای ساخت بازار سهام موثر کرده است. حالا اين شرکت در موقعيت بازپس گيری سود از دست رفته خود است.
در نظر گرفتن کتاب به عنوان محصول اصلی در فروشگاه ها به دو دليل ميتواند جالب باشد، اول اينکه "آمازون" در يک حوزه بنیادین سرمايه گذاری کرده است و دوم اينکه آمازون مي داند با ارايه يک تجربه خاص در خريد کتاب از کانال های مختلف به مشتريان، کاری را مي تواند انجام دهد که کتاب فروشیهای بزرگ نتوانسته اند انجام دهند.

با وجود رقبای موجود کمتر شرکتی توان رقابت با آمازون را دارد، چرا که مصرف کنندگان مي توانند از طريق هر کانالی خريد خود را انجام دهند و همچنين در صورت صحت سفته گذاری، حتی خریداران در خارج از "سياتل" نيز مي توانند با کارمندان اين شرکت تماس گرفته، محصولات را بررسی کرده و از ابزار "آمازون" استفاده کنند. اين امر مي تواند منجر به سفارش آنلاين در فروشگاه ها و نهايتا کاهش هزينه تحويل کالا گردد.

خريدارن نيز از قبل تمايل داشتند که به فروشگاه های آمازون دسترسی داشته باشند. بر اساس گزارشات سال گذشته، بيش از 70% افراد تمايل داشتند که به جای خريد آنلاين از فروشگاه های فيزيکی خريد کنند. پس چرا اين شرکت چيزی را که مشتريان مي خواهند به آنها ندهد؟ ساخت اين فروشگاه ها در واقع هزينه هایی که تا به حال سود اين شرکت را کاهش مي داده از بين خواهد برد.

فروشگاه های واقعی با برگرداندن هزينه خدمات تحویل کالا به درب منزل مي توانند راه حل خوبی برای مشکلات تجارت الکترونيک ارائه کنند. مسئولین این شرکت طی اظهار نظری اعلام کردند، وقتی مصرف کنندگان نياز به تحويل و باز پس دادن کالا به صورت رايگان و همچنين بسته بندی خيلی خوب دارند، تجارت الکترنيک سود کمتری نسبت به فروشگاه های واقعی به دست مي دهند.
گزارشگر L2 در ماه گذشته اعلام کرد موفقيت خرده فروشان آنلاين کمتر از خرده فروشان چند کاناله و دارای فروشگاه است. بسياری از خرده فروشان آنلاين در حال شکستن قيمت های خود هستند و تاسيس مکان های ثابت برای خرده فروشی در حال رواج بيشتری است.

منبع:insider

ارسال نظر