ابهامات حضور آمازون در ایران

در دوران پسابرجام انتظار عموم بر آن است که غول های بین المللی تجارت وارد بازار تازه ایران شوند و ایرانیان بتوانند از خدمات آن ها نیز استفاده کنند. یکی از غول های بزرگ کسب و کار، آمازون است. آمازون سیزدهمین برند ارزشمند دنیاست و پذیرای مشتریانی از ۱۸۵ کشور دنیاست.

ابهامات حضور آمازون در ایران

به گزارش کلیک، شرکت بین المللی آمازون، شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است که در ایالت واشنگتن تاسیس شد. به دلیل تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، این شرکت تاکنون به طور مستقیم با ایران تجارتی نداشته است.

در سال های گذشته مشتریان ایرانی آمازون، پس از خرید از این شرکت، کالای مورد نظر خود را با قیمت نهایی ۲ تا ۳ برابری، از طریق کشورهای همسایه دریافت می کردند.

حضور آمازون در ایران می تواند رقیب خوبی برای نمونه های داخلی باشد. ایجاد رقابت در بازار باعث ایجاد اقتصادی پویا خواهد شد. نمونه خوب این موضوع رقابت آمازون و شرکت هندی فلیپ کارد در هندوستان است.

البته این موضوع باید با حمایت دولت در کم کردن مالیات شرکت های داخلی و افزایش مالیات نمونه های خارجی همراه باشد تا رقبای داخلی بتوانند در بازار بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند.

البته سایت آمازون هنوز نام ایران را در لیست کشورهای مقصد خود قرار نداده است و از طرف دیگر نیز، ایرانیان هنوز به کارت های اعتباری بین المللی دسترسی ندارند.

فروشگاه های اینترنتی ایرانی، از درگاه های پرداخت بانک های ایرانی استفاده می کنند اما سرویس های بین المللی نیازمند درگاه های پرداخت و کارت های اعتباری بین المللی هستند، درگاه های پرداختی همچون مستر کارد و پی پال که به دلیل تحریم های آمریکا با ایران همکاری نمی کنند.

ایرانیان تاکنون برای خریدهای بین المللی، به وسیله بانک های تاجیکستانی کارت های بین المللی را خریداری می کردند. البته در مدت اخیر نیز، مستر کارد برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده است.

منبع: isna

ارسال نظر