با تکنولوژی جدید AMD در کارت گرافیک، کارایی فدای کاهش دما نخواهد شد

شرکت AMD به عنوان یکی از سازندگان بزرگ پردازنده و کارت گرافیک هر ساله درایور هایی را برای افزایش بازدهی و کارایی محصولات متنوعش ارائه می دهد. به طور مثال در سال ۲۰۱۵ با جایگزینی مجموعه Crimson Edition با مجموعه درایور های Catalyst تجربه کارآمد تری در محصولات AMD شاهد بودیم.

با تکنولوژی جدید AMD در کارت گرافیک، کارایی فدای کاهش دما نخواهد شد

به گزارش کلیک ، آخرین درایور منتشر شده از سوی AMD که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است، Crimson ReLive نام داشته و قابلیت های تازه ای تحت عنوان های TressFX 4.0 ،Radeon Loom و البته بهبود هایی در بخش بنچمارک و سایر موارد را به کارت های گرافیک این شرکت افزوده است که در اینجا مورد بحث ما نیستند! بلکه موضوع مورد بحث در مطلب پیش رو، ویژگی Radeon Chill است؛ قابلیتی در حوزه کاهش دما و مصرف باتری که نه تنها در تئوری جالب به نظر می رسد بلکه این طور که پیداست در عمل نیز حرف هایی برای گفتن دارد.

به صورت نظری، Radeon Chill به معنای تنظیم نرخ فریم صفحه بر حسب آن چیزی است که به صورت لحظه ای به طور مثال در یک بازی در حال وقوع است. AMD بر این اساس ادعا می کند که در صورت فعال بودن این قابلیت، شاهد ۳۱ درصد صرفه جویی انرژی و ۱۳ درصد کاهش دما نسبت به زمان غیر فعال بودن آن خواهیم بود. چراکه با Radeon Chill به جای آن که پردازنده همواره به فکر فریم بعدی باشد، هر فریم را در همان لحظه و بر حسب صف بندی فریم ها پردازش می کند و این موضوع نهایتا باعث می شود تا گاهی اوقات پردازنده در لا به لای این فریم های پردازش شده مجالی برای استراحت پیدا کند.

شاید بهترین راه بررسی صحت و سقم این عملکرد ادعا شده در مورد Radeon Chill چیزی نیست جز بررسی مدت زمانی که هر فریم، در حال اجرای بازی بر روی صفحه نمایش داده می شود، چراکه افزایش این زمان نشان دهنده آن است که پردازنده گرافیکی رایانه شما واقعا زمان بیشتری برای استراحت بین هر فریم خواهد داشت. از این رو مجموعه The Tech Report آزمایش هایی در همین راستا انجام داد تا به میزان صحت ادعاهای AMD در مورد کنترل پویای نرخ فریم که تحت عنوان Radeon Chill نامگذاری شده است پی ببرد.

radeon-chill-impact-on-frame-time-720x720

اگرچه The Tech Report اعلام می کند که در زمان غیر فعال بودن Radeon Chill شاهد واکنش های روان تری در بخش های پر فریم بازی بود، اما به طور کلی باید گفت هنگام فعال بودن Radeon Chill تجربه دمایی به مراتب بهتری خواهیم داشت و به تبع آن صدای کمتری از سیستم خنک کننده رایانه آزارمان خواهد داد و همه این ها در حالی است که افت کیفیت خاصی در بازی مشاهده نشده و از نصر بصری نیز بازی معقول و مناسبی را تجربه خواهیم کرد. تحلیلگر دیگری نیز در همین راستا عنوان داشته است که با استفاده از کارت گرافیک Sapphire Tri-X R9 290X و با فعال سازی Radeon Chill دمای ۷۲ درجه ای را هنگام اجرای بازی Warframe روی این کارت گرافیک تجربه کرده است، این درحالی است که در زمان غیر فعال سازی این ویژگی ۱۰ درجه افزایش دما به همراه افزایش محسوس صدای سیستم خنک کننده را متحمل شده است.

نتیجتاٌ باید گفت ارائه یک بهبود بدون آسیب رساندن به بخش های دیگر، همواره یک خبر خوب محسوب می شود؛ خبری که این بار از زبان AMD می شنویمش. Radeon Chill به فکر افزایش طول عمر کارت گرافیک و البته گوش شماست! چرا که دمای کمتر به معنای کاهش کارکرد سیستم خنک کننده و به دنبال آن کاهش نویز تولیدی است. آخرین به روز رسانی کارت گرافیک AMD با نام Crimson ReLive همان جایی است که Radeon Chill را در آن خواهید یافت.

ارسال نظر