بنچمارک کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 در حالت اورکلاک منتشر شد

اولین بنچمارک ثبت شده با کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 در حالت اورکلاک منتشر شد. این بنچمارک ها نشان دهنده عملکرد پردازنده های گرافیکی اصلاح شده با معماری پولاریس است که می تواند اورکلاک های شدید را به خوبی تحمل کند.

بنچمارک کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 در حالت اورکلاک منتشر شد

نتایج بنچمارک پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX 580 در حالت اورکلاک با سیستم خنک کننده مایع فاش شد

به گزارش کلیک ، کارت تست شده یک XFX Radeon RX 580 است که از طراحی مرجع استفاده می کند. فردی که این کارت گرافیک را اورکلاک کرده در هنگام تهیه بنچمارک برای خنک سازی آن به صورت مایع از یک واتر بلاک سفارشی استفاده کرده است. این آزمایش جزییات بیشتری را از چگونگی عملکرد کارت گرافیک های اصلاح شده پولاریس در مدیریت فشار حاصل از اورکلاک در اختیار ما قرار می دهد. از آنجایی که این کارت از سیستم خنک سازی مایع استفاده می کرد، نمی توان انتظار وارد شدن فشار زیادی از نظر دما و داغ شدن بیش از حد را روی آن داشت.

کارت گرافیک های مرجع Radeon RX 580 نیز با کانکتور ۸ پین عرضه می شوند. این کانکتور ها به AMD اجازه می دهند تا انرژی بیشتری را به GPU و مدار الکتریکی برساند. پیش از این، کارت های مرجع Radeon RX 480 ناچار بودند انرژی الکتریکی خود را از اتصال دهنده PCI Express تامین کنند، چرا که کانکتور ۶ پین آن ها قادر نبود به تنهایی انرژی مورد نیاز GPU را فراهم کند. این امر موجب خرابی اسلات های PCI Express و یا تاثیر منفی روی کل مادربورد می شد. جنجال های ایجاد شده به خاطر این مشکل، AMD را بر آن داشت تا درایور های جدیدی را برای کاهش انتقال انرژی الکتریکی در کارت های مبتنی بر پولاریس ۱۰ خود ارائه کند.

مشخصات کارت گرافیک AMD Radeon RX 580:

AMD Radeon RX 580 از یک پردازنده گرافیکی با سرعت کلاک اندکی بالاتر از پولاریس ۱۰ بهره می برد که با نام Polaris 20 XTX شناخته می شود. بنابر این، این کارت با بسیاری از نمونه های سفارشی Radeon RX 480 موجود در بازار مشابه است. این کارت از ۲۳۰۴ پردازنده جریانی، ۱۴۴ عدد TMU و ۳۲ عدد ROP بهره می برد.

تراشه این کارت تا فرکانس ۱۳۴۰ مگاهرتز کلاک می شود که می تواند قدرت پردازش ۶٫۱۷ ترافلاپی را به ارمغان بیاورد. Radeon RX 580 در دو مدل متفاوت با حافظه ۴ و ۸ گیگابایتی از نوع GDDR5 عرضه می شود که روی ۰٫۸ گیگاهرتز کلاک شده و از گذرگاه ۲۵۶ بیتی استفاده می کند. این کارت قادر است از پهنای باند ۲۵۶ گیگابیت بر ثانیه ای استفاده کند. مدل های مرجع این محصول از کانکتور برقی ۸ پین بهره می برند. قیمت این کارت نیز در حد Radeon RX 480 بوده و در حدود ۲۲۹ تا ۲۷۹ دلار خواهد بود.

XFX Radeon RX 580 روی فرکانس ۱۳۶۰ مگاهرتز کلاک شده است و بنچمارک های گرفته شده با این سرعت با استفاده از ۳D Mark در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

امتیاز بنچمارک AMD Radeon RX 580 (با کلک مرجع) در ۳DMark :

عملکرد AMD Radeon RX 580 در حالت اورکلاک

اگرچه کانکتور ۸ پین می تواند انرژی الکتریکی بیشتری را به GPU برای افزایش سرعت کلاک برساند، ولی به نظر می رسد که با اورکلاک کردن مدل مرجع، تنها می توان آن را حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاهرتز افزایش داد. مدل های سفارشی ممکن است امکان افزایش بیشتری در سرعت کلاک را با اورکلاک کردن فراهم کنند.

فردی که این آزمایش را انجام داده اشاره کرده است که در هنگام اورکلاک کردن با ابزار Radeon WattMan با مشکلات متعددی در کارت مواجه شده است. افزایش محدوده نیرو (power limit) موجب مشکلات بزرگی در آن شده و او ناچار بوده تا ولتاژ GPU را افزایش دهد. حتی انجام این کار نیز موجب تحت تاثیر قرار گرفتن GPU توسط باگ معروف در بخش نیرو شده و با این که سرعت کلاک به ۱۵۰۰ افزایش یافته ولی عملکرد کلی ضعیف تر شده است. بیشترین حد اورکلاک پایدار روی ۱۴۸۰ مگاهرتز با ۱۲ مگاولت بوده است. شما می توانید امتیازات مختلف به دست آمده در طی آزمایشات را با در جدول زیر مشاهده کنید.

کارت گرافیک های به روز شده AMD با معماری پولاریس با سرعت کلاک بالا عرضه شده و با توجه به قیمت، گزینه های بسیار مناسبی به شمار می روند. کارت گرافیک Radeon RX 500 از ۲۹ فروردین روانه بازار می شود.

ارسال نظر