تدارکات ارتش آمریکا برای دستیابی به سلاح لیزری

پنتاگون به عنوان مغز و سازمان مرکزی هماهنگ کننده‌ پیشرفته‌ترین ارتش جهان شناخته می‌شود.این ستاد دفاعی اعلام کرد ارتش ایالات متحده در حال آزمایش و کار بر روی سلاح‌های لیزری می‌باشد.

تدارکات ارتش آمریکا برای دستیابی به سلاح لیزری

به گزارش کلیک، بر اساس اظهارات ماری جی میلر یکی از معاونان ارشد وزارت دفاع آمریکا در حوزه‌ پژوهش و فناوری: تا سال ۲۰۲۳ میلادی سلاح‌های لیزری در اختیار ارتش قرار خواهند گرفت و در دهه‌ آتی شاهد استفاده از این سلاح‌های لیزری در ارتش ایالات متحده خواهیم بود.
این اظهارات هفته‌ گذشته در یکی از کمیته‌های فرعی سنا که در زمینه‌ بررسی تهدیدها و ظرفیت‌ها برگزار شده بود، بیان گردید و در این اظهارات اشاره شد که هدف برنامه‌ لیزری ارائه‌ سلاحی تخریب کننده نیست. برنامه‌ لیزر در واقع به عنوان مکمل در جلوگیری و محافظت در برابر آتش تلقی می شود و به بیانی ساده تر می‌توان از این پدیده به عنوان ابزاری یاد نمود که جهت مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، خمپاره اندازها، توپخانه‌ها، راکت‌ها و موشک‌ها بهره برد. هدف برنامه‌ اخیر مقابله با موشک‌هاست. Iron Dome (گنبد آهنین) اسرائیل نمونه ای خوب از چنین سیستم‌هایی می‌باشد که جهت جلوگیری از موشک‌های ارزان غیر هدایت شونده به کار گرفته می‌شود. این سلاح‌ها دارای قیمتی مناسب می‌باشند: بهای موشک‌های رهگیر حدود ۵۰۰۰۰ دلار است که ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیش از بهای موشک‌های معمولی ساخته شده جهت جلوگیری و مقابله با آن‌ها می‌باشد. سلاح‌های لیزری می‌توانند وضعیت اقتصادی و هزینه‌ موشک‌های رهگیر را تغییر دهند. اگرچه ساخت سیستم‌های لیزری هزینه‌ زیادی را تحمیل خواهد نمود، هزینه‌ یک انفجار لیزری بسیار اندک و برای ۱ دلار برای هر گلوله می‌باشد که سبب می‌شود تصور نماییم لیزر عاملی امیدبخش برای تمامی ارتش‌های پیشرفته ای خواهد بود که سعی در جلوگیری از بکارگیری ابزار گران قیمت در حملات کوچک و ارزان قیمت دارند. اسرائیل، به عنوان مکملی برای Iron Dome، بر روی سیستمی لیزری سرمایه گذاری می‌کند. نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم دارد که در سال های آینده یک لیزر ضد هواپیمای بدون سرنشین را بر روی یک کامیون آزمایش نماید. نیروی دریایی اخیراً سلاحی لیزری را بر روی یک کشتی در خلیج فارس آزمایش کرده است و خواهان سلاح‌های لیزری بیشتری تا سال ۲۰۲۰ می‌باشد. نیروی هوایی ایالات متحده نیز تصمیم دارد که سیستم‌های لیزری را تا سال ۲۰۲۲ بر روی هواپیماها مورد آزمایش قرار دهد. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۲، لیزرهایی ضعیف را بر روی یک کامیون آزمایش نمود و اکنون تصمیم دارد که با انجام آزمایش بیشتر، تا سال ۲۰۲۳ به یک سلاح لیزری توانمند دست یابد. سلاح‌های لیزری در دریا، خشکی و هوا مورد آزمایش قرار خواهند گرفت تا در سال ۲۰۲۰ به هدف اصلی دست یافته شود.
منبع:msn

ارسال نظر