ثبت رویدادی تاریخی؛ انیمیشنی از انفجار یک ستاره

ناسا با کمک داده های گردآوری شده طی سال های متمادی، انیمیشن جدیدی از یک لحظه تاریخی نجومی را بازسازی کرده است.

ثبت رویدادی تاریخی؛ انیمیشنی از انفجار یک ستاره

به گزارش کلیک ، در ۲۴ فوریه ۱۹۸۷، اسکار دالد و یان شلتون دو منجم شاهد یک منظره باور نکردنی در یک کوهستان شیلی بودند: یک ستاره جدید در آسمان. هرچند خیلی زود متوجه شدند که آن نور، تولد یک ستاره نبوده، بلکه یک غول آبی به سوی سرنوشت خود رفته است.

در آن لحظه، هسته همجوشی یک ستاره با نام پیشین Sanduleak-69° ۲۰۲ آغاز به فروپاشی کرد. بیشتر اخترشناسان معتقدند این انفجار به این علت رخ داد که هسته ستاره دچار کمبود سوخت پرانرژی شده است، در حالی که برخی معتقدند ادغام ستاره با غول آبی باعث ایجاد این انفجار شده است.

به هر حال ستاره تحت گرانش خود دچار فروپاشی شده و منفجر شد و نیروهای رادیواکتیو را با قدرتی ۱۰۰ میلیون برابر خورشید، به فضا پرتاب کرد. اکنون این جرم سماوی ابرنواختر ۱۹۸۷A یا SN 1987A نامیده می شود.

در تصویر زیر بقایای ابرنواختر ۱۹۸۷A در سه رنگ طول موج مختلف مشاهده می شود: فروسرخ(سرخ نارنجی)، نور مرئی(سبز)، و اشعه ایکس(آبی بنفش).

نور این ابرنواختر نه تنها به مدت صدها سال قابل مشاهده بود، بلکه اولین بار بود که اخترشناسان توانستند چنین رویدادی را با دستگاه های مدرن ثبت کنند.

یک فیلمساز از تیم رصدخانه اشعه ایکس چاندرا گفت: "ابرنواختر ۱۹۸۷A یکی از بهترین فرصت های موجود برای اخترشناسان بود تا فازهای، قبل، بعد و حین مرگ ستاره را بررسی کنند."

داده ها سرنخ های زیادی را در مورد ابرنواختر فراهم کردند، از جمله اینکه چطور اجزای جدیدی می سازند که زندگی برای تکامل و توزیع در جهان نیاز دارد.

زوم کردن بر بقایای ابرنواختر

زوم کردن بر بقایای ابرنواختر

این انیمیشن به شما نشان می دهد SN 1987A در کجای آسمان شب قرار دارد.(و چقدر دور است)

بقایای آن داخل ابر بزرگ ماژلانی، یک کهکشان کوتوله است که با فاصله ۱۶۸،۰۰۰ سال نوری از زمین، به دنبال راه شیری حکت می کند.

این فاصله بسیار طولانی به این معنی است که انفجار از نظر فنی ۱۶۸،۰۰۰ سال پیش رخ داده است. نور حاصل از انفجار راهی بسیار طولانی طی کرده تا به ما برسد.

حلقه آتش رادیواکتیو

حلقه آتش رادیواکتیو

تلسکوپ هابل در طی ۲۰ سال، هر ماه یکبار از SN 1987A عکس گرفته است. اخترشناسان این تصاویر را گرد هم آورده و انیمیشنی از تکامل این سیستم به وجود آورده اند.

این انیمیشن از ۲۰۰۰ سال پیش آغاز شده و شاهد ضربت امواج آن در طیفی ۱سال نوری از گاز و غبار خواهید بود که قبل از مرگش ایجاد می شود و درخششی زیبا را ایجاد می‌کند.

اکنون محققین بر این باورند این امواج انفجار پرسرعت در حال ترک زمینه گازی و غبار هستند و نشانه ای بر آغاز تغییرات بزرگ در دوره تکامل آن خواهند بود.

مدل سه بعدی فاجعه

این انیمیشن جدید یک شبیه سازی کامپیوتری است که با استفاده از دهه ها مشاهدات، از SN 1987A یک نقشه سه بعدی ساخته است.

ارسال نظر