تشخیص هر نوع بیماری توسط یک تراشه شگفت انگیز

به گزارش کلیک، یک گروه از محققان در استنفورد یک روش تشخیصی جایگزین را ایجاد کردند که می تواند راه حلی عملی برای این مشکل باشد. روش جدید می تواند راه حلی را برای عدم تشخیص به موقع پزشکی در کشورهای جهان سوم تهیه کند.

تشخیص هر نوع بیماری توسط یک تراشه شگفت انگیز

به گزارش کلیک ، یک گروه از محققان در استنفورد یک روش تشخیصی جایگزین را ایجاد کردند که می تواند راه حلی عملی برای این مشکل باشد. روش جدید می تواند راه حلی را برای عدم تشخیص به موقع پزشکی در کشورهای جهان سوم تهیه کند.

تحقیق توسط گروه انجام شد و در ژورنال Proceedings of National Academy of Science منتشر شد. معمای این تحقیق یک ریزتراشه کوچک و قابل استفاده مجدد است که می تواند بیماری های زیادی را در یک زمان تشخیص دهد. این ریزتراشه کوچک FINP نامیده شد و گران نیست. هزینه تولید این تراشه ۰٫۰۱ دلار است و به راحتی می تواند در ۲۰ دقیقه تولید شود.

مشکل اصلی توسعه کشورها از لحاظ پزشکی این است که بیماری ها در مراحل اولیه خود شناخته نمی شوند. تشخیص به موقع بیماری ها ارزش بسیار زیادی دارد، با تشخیص سریع بیماری ها می توان آن ها را کنترل کرد.

این تراشه به عنوان معجزه ای برای کشورهای در حال توسعه به حساب می آید

تراشه FINP شامل سه لایه مجزا است. لایه بالایی قابل تجدید در طبیعت است و می تواند توسط چاپگر جوهرافشان استاندارد روی دستگاه چاپ شود. لایه زیرین اتاقک سیلیکونی یکبارمصرفی است که مایعات بیولوژیکی را در خود نگه می دارد. و یک مانع خیلی کوچک، اتاقک را از الکترونیک بالایی جدا می کند.

یک فرایند دو مرحله ای برای تشکیل این تراشه های تشخیص لازم است. اول کاربر هر نوع پیکربندی الکترونیکی که برای یک نوع تشخیص خاص لازم است را طراحی می کند. آنچه ضرورت دارد ساختن یک مدار است که مولکول هایی که ویژگی های مجزا دارند (مانند اندازه، چگالی، شکل و بار) را حین دستکاری میدان الکتریکی تراشه جدا کند. با انجام این قسمت از پیکربندی سپس کاربر می تواند طراحی را چاپ کند و آن را روی اتاقک یکبارمصرف قرار دهد.

تراشه FINP در مطالعه ای استفاده شد تا بررسی کند آیا می توان سلول ها و زیست مولکول هایی را که ویژگی های الکتریکی ذاتی مخصوص به خود را دارند از هم جدا کرد؟ در طول دوره مطالعه گروه نشان دادند که این وسیله می تواند به طور موفقیت آمیزی سرطان سینه یا سلول های سرطانی از نوع مایع را تشخیص دهد. سلول های سرطانی مانند پروتئین ها و DNA دارای یک بار سطحی غیرمعمول هستند. با استفاده از استراتژی دستکاری میدان الکتریکی، محققان توانستند سلول های سرطانی را از بین انواع دیگر سلول ها به دام بیندازند.

هر برنامه ای برای تشخیص یا دیگر کاربردهای پزشکی باید قبل از تجاری سازی از لحاظ اعتبارسنجی و بهینه سازی روش ها امتحان شود که در اینجا چنین کاری با جدیت انجام شده است.

داده های محققان در رسیدن به نقطه پایانی موفقیت آمیز است. آن ها می توانند هزینه ها را به مقادیر باورنکردنی کاهش دهند. همچنین می توانند میزان عفونت شایع در جهان را کاهش دهند و این همان چیزی است که همه به دنبالش هستند.

ارسال نظر