ایده جنجالی ایجاد روند معکوس مرگ توسط یک استارتاپ

یک استارتاپ تلاش دارد که بیماران مرگ مغزی را به زندگی بازگرداند! مطالعه این استارتاپ سوالات زیادی در ذهن دیگر پژوهشگران به وجود آورده است.

ایده جنجالی ایجاد روند معکوس مرگ توسط یک استارتاپ

به گزارش کلیک ، بایوکوارک تقریبا یک کارآزمایی را شروع کرده است و تلاش دارد که بیماران مرگ مغزی را با استفاده از سلول های بنیادی به زندگی برگرداند. با این حال، این کارآزمایی سوالات مختلفی برای دانشمندان بسیاری در سراسر دنیا از نظر علمی و اخلاقی ایجاد کرده است.

پژوهشگران در سراسر دنیا به دنبال اهداف بلند پروازانه ای هستند، پیوند سر انسان، مبارزه با پیری، و حال در پی معکوس کردن مرگ هستند!

بله درست خواندید، یک استارتاپ به نام بایوکوارک امیدوار است که بتواند از نظر بالینی مرگ مغزی را متوقف کند و فرد دچار مرگ مغزی شده را از مرگ نجات دهد. انتظار می رود که دیگر شرکت های زیست فناوری نیز بخواهند بازگرداندن انسان از مرگ مغزی را در چند سال پیش رو تجربه کنند.

این کارآزمایی در ابتدا قرار بود که در سال ۲۰۱۶ در هند انجام شود، ولی به دلایلی انجام آن در هند لغو شد. اکنون ۲۰ بیمار در این کارآزمایی بالینی تحت درمان های مختلف قرار دارند.

تزریق سلول های بنیادی در ابتدا انجام شد، این کار با سلول های بنیادی که از خون خود بیمار یا چربی های بیمار گرفته شده بود انجام شد.

در مرحله بعد، پروتئین اضافه شد. پروتئین به طور مستقیم به نخارع تزریق شد، جایی که باعث رشد و تقویت سلول های عصبی جدید می شود. لیزر درمانی و تحریک نورون های مغز پس از ۱۵ روز انجام شد و باعث شد که سلول های مغز با یکدیگر اتصال برقرار کنند.

در همین حال، پژوهشگران رفتار و نوار مغز بیماران را بررسی کردند تا نشانه ای از هر گونه تغییر را زیر نظر داشته باشند.

بحث های جنجالی

گرچه در علم برای هر مرحله می توان اساس برخی گام ها در این فرایند را پیدا کرد، ولی کل موضوع تحت بررسی است و هنوز نمی توان در مورد آن صحبتی کرد. تحریک الکتریکی عصب میانی تست شده است ولی شواهدی وجود ندارد که بتوان در قالب مطالعات موردی گزارش کرد.

کما و مرگ مغزی خیلی متفاوت هستند و فرایند بایوکوارک بیشتر از اینکه به سوالات پاسخ دهد، سوالات زیادی در ذهن پژوهشگران به وجود آورده است. محققان دیگری در حال کسب رضایت های آگانه برای انجام تحقیقات خود هستند تا بتوانند حداقل به یکی از سوالات خود پاسخ دهند.

اینکه چگونه می توان در این کارآزمایی ها وارد شد و چگونه محققان می خواهند رضایت آگاهانه را از بیماران و خانواده آن ها دریافت کنند، اینکه شرکت کنندگان در مطالعه به طور قانونی مرده اند و چگونه مرگ مغزی تایید می شود، همه این ها مواردی هستند که در مرحله اول پژوهشگران باید به آن ها بپردازند.

چه می شد اگر هر گونه فعالیت مغز قابل برگشت بود؟ وضعیت بیماران روانی چه خواهد شد؟ شاید همه چیز فراتر از یک آسیب مغزی باشد!

با توجه به خبرهای قبلی، با وجود اینکه تحریک مغزی روی نورون های میانی توانسته است تغییرات اندکی نشان دهد، ولی به قول بایوکوارک همه این ها مشکوک است و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان مطمئن شد، این روش روی یک مرگ مغزی کار می کند.

این روش بر روی ساقه مغز که یکی از سازه های مهم مغز با داشتن تعداد زیادی نورون حرکتی است متکی است، اگر ساقه مغز عملکردش را از دست بدهد، پس از آن فرد نمی تواند هیچ کاری انجام دهد و به معنی مرگ مغزی است.

یم جراح اطفال در خصوص این مطالعه جدید می گوید که احمقانه ترین چیزی است که تاکنون شنیده است. او فکر می کند که این کار برگشت به صفر است و از نظر فنی اگر اتفاق بیفتد معجزه است. دیگر محققان گفته اند که این یک فرصت بسیار خوب است.

ارسال نظر