امکان شناسایی جاسوس افزارها در اندروید پی فراهم می شود

رسانه کلیک - حفاظت از حریم خصوصی این روزها یکی از نگرانی های عمده کاربران است و این نگرانی در مورد گوشی های هوشمند که همیشه همراه ما هستند، بیشتر است. برای مقابله با این مورد، شرکت Google تغییرات زیادی در نحوه کارکرد نسخه اندروید P ایجاد کرده است تا فعالیت جاسوس افزارها را متوقف کند.

امکان شناسایی جاسوس افزارها در اندروید پی فراهم می شود

همه ما از پتانسل بالای جاسوس افزارها در زمینه کنترل یک دستگاه در پس زمینه آگاه هستیم؛ به عنوان مثال، نرم افزار مخرب Skygofree که به تازگی مشاهده شده می‌تواند 48 فرمان مختلف را در گوشی های همراه اجرا کند که از جمله آن می‌توان به قابلیت روشن کردن میکروفون گوشی و شنود مکالمات فرد در هر زمان اشاره کرد. ضمن اینکه Skygofree همانند نرم افزارهای تروجان، دسترسی روت به محتویات گوشی داشته و می‌تواند اطلاعات شخصی کاربران از جمله پیامک ها، عکس و ویدیوها را دریافت کرده و تماس های تلفنی را ضبط کند.

حتی اگر شما «هیچ چیز برای پنهان کردن» نداشته باشید، باز هم هیچکس دلش نمی‌خواهد تمام مکالماتش به طور بالقوه توسط جاسوس افزارها رصد شود.

صرف نظر از اینکه کدام برنامه در حال تلاش برای جاسوسی از شما هستند، همه آنها تقریباً به یک شیوه عمل می‌کنند و آن دسترسی به سخت افزار تلفن همراه در حالی که برنامه در پس زمینه اجرا می‌شود، است؛ اما سؤال اصلی این است که چرا یک برنامه در پس زمینه به دوربین یا میکروفون دسترسی دارد؟ جواب واضحی برای این سؤال وجود ندارد و این اجازه دسترسی را باید در وهله اول در سیستم عامل اصلی دستگاه جستجو کرد.

به طور واضح تر باید بگوییم که هیچ دلیلی وجود ندارد که برنامه ها بتوانند در پس زمینه از دوربین یا میکروفون استفاده کنند. خبر خوش این است که این دسترسی های غیر مجاز به ویژگی های سخت افزاری در سیستم عامل Android P قرار است قابل پیگیری و مسدودسازی باشد.

اخیراً AOSP (پروژه Open Source Source) یک فرآیند را تنظیم کرده است که برنامه های پس زمینه را از دسترسی به دوربین منع می‌کند؛ این ممانعت برای میکروفون هم در نظر گرفته خواهد شد. هر دوی این قابلیت ها در حال حاضر در نسخه اولیه Android P که اکنون برای تلفن های Pixel در دسترس است، فعال هستند.

برای توقف جاسوس افزارها چه کنیم؟

گوگل اقداماتی را برای جلوگیری از جاسوسی برنامه ها در نسخه آینده Android در نظر گرفته است اما تا وقتی که این نسخه برای گوشی های اندرویدی ارائه شود چه باید کرد؟ گام هایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از جاسوسی برنامه ها در حال حاضر انجام دهید ( چطور دسترسی‌های یک برنامه‌ را در اندروید تغییر دهیم؟ ).

جاسوس افزارها
بررسی مجوز برنامه

در حالی که نمی‌توانید از دسترسی برنامه‌های خاص به مجوزهای خاص فقط در حین اجرای آنها در پس‌زمینه جلوگیری کنید، می‌توانید کنترل کلی دسترسی‌های مجاز را کنترل کنید.

برای پیدا کردن این دستور، به منوی تنظیمات بروید و سپس قسمت «Apps» را انتخاب کنید (در نسخه اندروید Oreo قیمت "Apps & Notifications" را انتخاب کنید).

جاسوس افزارها

ادامه مسیر بستگی به نسخه ای از Android دارد که روی گوشی در حال اجرا است.

Android Nugat: روی دکمه تنظیمات در گوشه بالا کلیک کنید و سپس "App Permissions" را ضربه بزنید. در دستگاه های Samsung Galaxy، "App Permissions"را در منو پیدا خواهید کرد.

Android Oreo: در صفحه "Apps and Notifications" گزینه "App Permissions" را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، مجوزهای قسمت های گوشی و برنامه هایی را که مجوز دسترسی به آن را دارند، چک کنید (به عنوان مثال نگاهی به دسترسی ها به میکروفون خواهیم داشت).

لیست برنامه ها را با دقت بررسی کنید، از خود بپرسید که هر برنامه که در این لیست نام آنها برده شده است، چرا نیاز به دسترسی به میکروفون دارند؛ به عنوان مثال، Instagram هنگام ضبط فیلم ها به میکروفن نیاز دارد و نام آن در لیست یاد شده کاملا منطقی است، اما چنین حالتی برای برنامه های دیگر ممکن است نشان از نوعی فعالیت جاسوسی داشته باشد. اگر این فهرست برای برنامه ای خاص مشکوک بود، بلافاصله دسترسی را قطع کنید.

این فرایند را برای هر مجوز تکرار کنید تا گوشی شما کاملا امن شود.

ارسال نظر