استفاده از باتری های ضد آتش در گوشی های آینده

همان طور که تکنولوژی در حال پیشرفت است تلفن های همراه نیز روز به روز پر قدرت تر و کاربردی تر می شوند. اما هر چه قدرت این تلفن ها بیشتر شود نیاز به باتری های با طول عمر بالاتر نیز بیشتر می شود. این افزایش طول عمر که در واقع افزایش ظرفیت باتری در نگهداری شارژ است باعث می شود تا دستگاه بیشتر و بیشتر گرم شود و از این رو احتمال آتش گرفتن آن نیز بالا تر می رود.

استفاده از باتری های ضد آتش در گوشی های آینده

این افزایش طول عمر که در واقع افزایش ظرفیت باتری در نگهداری شارژ است باعث می شود تا دستگاه بیشتر و بیشتر گرم شود و از این رو احتمال آتش گرفتن آن نیز بالا تر می رود.

به گزارش کلیک ، در طول سال های اخیر اخبار زیاد و گوناگونی در خصوص آتش گرفتن تلفن های هوشمند در حال شارژ در دنیا مخابره شده است. حتی برخی از اخبار حکایت از آتش گرفتن گوشی های هوشمندی می کنند که در جیب صاحبانشنان قرار داشتند. یکی از این گوشی های هوشمند که اخیرا اخبار مربوط به آتش گرفتن آن در سراسر دنیا سر و صدای زیادی کرد، گلکسی نوت ۷ بود. هر چند هنوز علت دقیق آتش گرفتن این گوشی ها مشخص نیست. با وجود اینکه آتش گرفتن دستگاه ها آن هم تلفن همراه بسیار خطرناک است اما اگر با دید منظقی به این موضوع نگاه کنیم می توان این اتفاق را به عنوان عاملی برای تلاش شرکت های مختلف جهت طراحی اجزای گوشی هوشمند به گونه ای که از بروز و تکرار حوادث این گونه جلوگیری شود، دانست.

به همین منظور و برای جلوگیری از آتش گرفتن تلفن های هوشمند، دانشمندان دانشگاه اسنتفورد باتری Li-ion ای طراحی کرده اند که در آن از منسوجات نبافته ای که قابلیت مقاومت در برابر آتش گرفتن را دارند، استفاده شده است یا به عبارتی ساده تر می توان گفت این باتری ها قادر به مهار آتش در درون خود هستند. هر چند این ایده چندان جدید نیست اما تلاش های گذشته دانشمندان در طراحی و ساخت چنین باتری های منجر به تولید باتری هایی با عملکرد نسبتا پایین شده بود. اما این بار به عقیده اعضای این تیم تحقیقاتی موضوع کاملا متفاوت است و پروژه به خوبی تعریف شده است.

تصویر متن 1

در باتری طراحی شده توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، از فیبرهای پلاستیکی به عنوان جدا کننده استفاده شده است که باعث می شود الکترودهای مثبت و منفی از یکدیگر جدا شود. در این فیبرها ماده ای به نام تریفنیل فسفات تزریق می شود که دارای خواص مقاوم در برابر شعله های آتش است.

اگر دما در باتری به بیش از ۱۵۰ درجه سانتی گراد برسد باعث مشود تا فیبر جدا کننده آب شود و ماده درون آن یعنی تریفنیل فسفات رها شود. اعضای این تیم تحقیقاتی بر این باورند که این روش می تواند با معضل گرم شدن بیش از حد باتری ها در عرض ۰٫۴ ثانیه می شود که در جای خود بسیار قابل توجه و تامل است.

هر چند برای موفق بودن این طرح باید این باتری ها به صورت گسترده در گوشی های هوشمند استفاده شوند و عملکرد و کار آیی آن ها بررسی شود اما تلاش های دانشمندان برای تولید باتری های ضد آتش قابل تقدیر است.

اما یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید تلفن های همراه یعنی شرکت ال جی اخیرا به کاربران اعلام کرده است که گوشی پرچم دار جدید این شرکت LG g6 که قرار است به زودی به بازار عرضه شود دارای باتری ضد آتش است که در آن از لوله های مسی برای جلوگیری از آتش گرفتن باتری استفاده شده است.

ارسال نظر