عدم همکاری اپل با سامسونگ برای تولید تراشه‌ی A10

کمپانی اپل به تازگی از آیفون‌های جدید خود با نام آیفون 6 اس و آیفون 6 اس پلاس رونمایی کرده است.

عدم همکاری اپل با سامسونگ برای تولید تراشه‌ی A10

به گزارش کلیک،با این وجود که هنوز زمان زیادی از معرفی این محصولات نمی‌گذرد، اخبار مربوط به آیفون 7 اپل در برخی مهم‌ترین و پربازدیدترین بخش از خبرهای تکنولوژی را شامل می‌شود. همانطور که می‌دانید صنعت گوشی‌های هوشمند و تکنولوژی‌های مرتبط با آن روند رو به رشد چشمگیری را طی کرده است. در این بین شرکت‌های فعال در این عرصه گاها علارغم میل باتنی خود مجبور به همکاری با یکدیگر می‌شوند. اپل و سامسونگ و همکاری‌های مابین این دو شرکت در زمینه‌ی تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) سری A اپل از جمله بارزترین این نمونه اتفاقات است.

کمپانی اپل سال گذشته به منظور تولید سیستم روی یک چیپ A9 خود با دو کمپانی سامسونگ و TSMC وارد همکاری شد. این دو شرکت مسئول تولید و پشتیبانی تراشه‌های A9 اپل را بر عهده داشتند، البته با این تفاوت که سامسونگ به منظور ساخت تراشه‌های A9 اپل از فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی 14 نانومتری استفاده می‌کرد اما کمپانی TSMC بدین منظور از لیتوگرافی 16 نانومتری بهره می‌برد. در واقع دلیل اصلی همکاری اپل و سامسونگ هم به نوعی همین موضوع و توانایی سامسونگ در پیاده‌سازی لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET بوده است. در غیر این صورت مطمئنا اپل به هیچ وجه تمایل قلبی مبنی بر همکاری با رقیب دیرینه‌ی خود یعنی سامسونگ نداشته است.

1

از مزیت‌های عمده‌ی تولید تراشه‌های موبایلی طی لیتوگرافی 14 نانومتری می‌توان به بهره‌ورتر شدن آن‌ها و به نوعی مصرف انرزی کمتر اشاره داشت. بنابراین در مجموع انتظار می‌رفت که نسخه‌هایی از تراشه‌ی A9 اپل که توسط سامسونگ تولید می‌شوند تا حدی نسبت به نسخه‌های تولید شده توسط کمپانی TSMC بهره‌وتر و کم مصرف‌تر باشند. اما مدتی پس از عرضه‌ی آیفون‌های جدید اپل مشخص شد که موضوع کاملا برعکس است! در واقع آن دسته از آیفون‌های اپل که از نسخه‌های سامسونگی تراشه‌ی A9 بهره می‌بردند در عمل مصرف انرزی باتری بیشتری نسبت به آیفون‌های بهره‌مند از تراشه‌ی A9 تولیدی شرکت TSMC داشتند. این موضوع منجر به تعجب زده شدن بسیاری از افراد گردید و حتی برخی از کارشناسان مدعی شدند که احتمالا سامسونگ عمدتا تراشه‌های A9 اپل را بدین صورت تولید کرده تا به نوعی ضربه‌ای به رقیب دیرینه‌ی خود و فروش آیفون‌های این شرکت وارد کند.

پس از ایجاد هم همه‌های مرتبط با این موضوع، کمپانی اپل رسما وارد ماجرا شد اما در مقابل سامسونگ هیچ عکس‌العملی نشان نداد و حتی این شرکت را مورد بازخواست قرار نداد. اپل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که تفاوت مصرف انرژی نسخه‌هایی از تراشه‌ی A9 که توسط سامسونگ تولید شده نسبت به نسخه‌های تولیدی توسط کمپانی تایوانی TSMC وجود دارد و اپل این موضوع را رد نمی‌کند، اما این اختلاف مصرف انرژی به قدری ناچیز است که به هیچ وجه قابل حس نخواهد بود.

2

بنابراین اپل در مقابل سامسونگ سکوت کرد و حتی از سامسونگ درخواست پاسخگویی در قبال این امر را نداشته است. اما به نظر می‌رسد که این اتفاق منجر به توقف همکاری‌های اپل با سامسونگ خواهد شد. بر اساس تازه‌ترین اخبار به دست آمده، کمپانی اپل قصد دارد که تولید تمامی تراشه‌های A10 خود را به شرکت تایوانی TSMC واگذار کند. انتظار می‌رود که تولید کلی تراشه‌های A10 اپل تنها در سال 2016 درآمدی در حدود 300 میلیون دلار را برای شرکت TSMC به همراه داشته باشد و این میزان درآمد تا سال 2017 میلادی احتمالا تا یک میلیارد دلار هم قابل افزایش خواهد بود.

در این بین گفته شده که احتمالا کمپانی TSMC به در شرف ذستیابی به یک تکنولوژی طراحی چیپ جدید با نام اختصاصی Integrated Fan-Out یا (InFO) است، از این رو ممکن است که تراشه‌های جدید A10 اپل از این سبک طراحی بهره‌مند شوند. گفته شده در تکنولوژی طراحی چیپ InFO اجازه می‌دهد تا پردازنده‌ی مرکزی مورد نیاز به طور مستقیم بر روی بورد مدار دستگاه جاسازی شود. این امر منجر به کاهش چشمگیر ضخامت گوشی هوشمند خواهد شد. بنابراین اگر سیستم روی چیپ A10 آیفون 7 اپل از این تکنولوژی بهره‌مند شود، احتمالا بدنه‌ای فوق‌العاده باریک را به همراه خواهد داشت؟ نظر شما در این رابطه چگونه است؟ آیا اپل برای تولید تراشه‌ی A10 تنها با کمپانی TSMC همکاری خواهد کرد؟

منبع: technobuffalo

ارسال نظر