اپل و تغییرات آن در طی زمان

در نمایشگاه "ٌWWDC" که در ماه ژوئن ۲۰۱۶ برگزار می شود، سیستم عامل iOS 10 معرفی و عرضه خواهد شد. در این خبر به تکامل محصولات اپل در چند سال اخیر می پردازیم.

اپل و تغییرات آن در طی زمان

کلیک- در این مطلب شما را با تاریخچه اپل در طی سال های گذشته اشنا می کنیم.

سیستم عامل OS 1 در سال ۲۰۰۷

اولین آیفون OS در کنار آیفون اصلی ارائه و عرضه شد. آیفون OS اینترنت ۳G را پشتیبانی نمی کرد و قابلیت Copy & Paste را نداشت همچنین نمی توانست فایلی به ای میل ضمیمه کند و یا پیام MMS ارسال کند، حتی قابلیت اجرای برنامه های خارجی را نیز نداشت.

در یک نسخه ی بروز رسانی شده ی نرم افزاری، آیفون به یک برنامه بنام "iTunes Music Store" مجهز شد که برای اولین بار به کاربر اجازه می داد تا از این نرم افزار به آهنگ مورد علاقه خود دسترسی داشته باشد (البته از طریق اتصال وای فای) و حتی به آن ها این قابلیت را می داد که زنگ تلفن خود را بر اساس آهنگ مورد علاقه خود انتخاب کنند.

steve-jobs_2028031c-large_trans++6f7LZ7seCW96zliyTYX6ViIMpBIiS72GQ3QPBtusw-s

سیستم عامل OS 2 در سال ۲۰۰۸

همزمان با عرضه آیفون ۳G، نسل دوم سیستم عامل آیفون که بروز رسانی هایی نسبت به مدل قبلی روی آن انجام شده بود به بازار راه یافت و از طریق App Store می توانست به برنامه های خارجی نظیر نرم افزار و گیم دسترسی داشته باشد. همچنین این مدل از آیفون کاملا قوانین تبادلی نرم افزاری مایکروسافت را پشتیبانی می کرد.

در یک نسخه ی جدید تر این گوشی موبایل، یک امکانی برای آن در نظر گرفته شد به این صورت که هنگامی که شما رمز آیفونتان را فراموش می کنید و گوشی شما بدلیل بیش از حد وارد کردن رمز نامعتبر قفل شود و بسوزد، می توانستید اطلاعات ذخیره شده در گوشی خود را پاک کنید تا بدست دیگران نیافتد. همچنین از نرم افزار "Google Street Viewer" و سامانه های مربوط به حمل و نقل همگانی و همچنین نرم افزار هایی مربوط به پیاده روی و رانندگی نیز برخوردار بود.

iphone3gs_3023983c-large_trans++6f7LZ7seCW96zliyTYX6ViIMpBIiS72GQ3QPBtusw-s

سیستم عامل OS 3 در سال ۲۰۰۹

با نسل جدید آیفون به نام ۳GS، که قابلیت های Copy، Cut و Paste کردن را داشت و در نهایت توانست به گوشی رایج و کاربردی بین مردم شناخته شود و جایگاه خوبی در عموم مردم پیدا کند.

فیلم گرفتن، امکان ارسال پیام MMS و قابلیت تشخیص صدا (Voice Control) به آن اضافه شده بود و کاربران آیفون می توانستند به فیلم، سریال و کانال های تلویزیونی و کتاب های صوتی که روی iTunes بودند دسترسی داشته باشند و استفاده کنند.

علاوه بر آن قابلیت دیگری بنام "Voice Memo" در آیفون وجود داشت که از آن طریق می توانستید صدای خود را به نوشته تبدیل کرده و آن را ذخیره کنید. ولی برای تهیه این نرم افزار باید آن را از مراکز معتبر خریداری می کردید.

iphone-features-7_1420175c-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfNLcWatHis1V_3CKt3MGAY

سیستم عامل iOS 4 در سال ۲۰۱۰

معرفی آیفون ۴، اولین نسلی بود که از سیستم عاملی برخوردار بود که اسم iOS را داشت. یک پوشه که قابلیت ذخیره سازی ۱۲ نرم افزار را تنها در یک پوشه (New Folder) امکان پذیر می کرد و همچنین اجازه می داد که چند نرم افزار را با هم اجرا کنید. مثلا شما در حال نوشتن و یا ای میل زدن هستید ولی در همان حین در حال گوش کردن به آهنگ هستید، کتاب های الکترونیکی نیز در این نسخه عرضه شدند. نرم افزار های "iBookstore" و "iBooks" و یا "tap to focus" از این نوع نرم افزار ها بودند. علاوه بر موارد ذکر شده بالا، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با قابلیت زوم ۵ برابر با آیفون اضافه شده بود. اضافه کردن یک دوربین سلفی در جلوی آیفون و طراحی جدید نمای جلویی گوشی هم آیفون را زیبا تر کرده بود و هم قابلیت تماس تصویری را برای این گوشی بی نظیر زمان خود ایجاد کرده بود.

iphone_1652520c-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfNLcWatHis1V_3CKt3MGAY

عرضه سیستم عامل iOS 5 در سال ۲۰۱۱

ویژگی اصلی و جدید iOS 5 نرم افزار "siri" بود، نرم افزاری که از طریق صدا با شما حرف می زد و می توانستید کارهای معمول مانند: تماس گرفتن، چک کردن ای میل و تبدیل صدا به متن نوشتاری را انجام دهید. صدای نرم افزار و تصویر پس زمینه ی آن از خانم "Susan Bennett" گرفته شده بود و از طریق این صدا و تصویر پس زمینه احساس راحت تری با نرم افزار داشتید و نحوه ی کار با آن نیز بسیار ساده و بی نظیر بود. برخورداری از ۲۰۰ ویژگی جدید در iOS 5، آن را بسیار توانا و قدرتمند نشان داد به طوری که بیشتر مردم خواستار آن و استفاده از خدمات بی نظیر اپل بودند. خدماتی مثل استفاده از iMessage، Twitter، فضای ذخیره سازی آنلاین، iCloud و سایر سیستم ها و ویژگی های نوینی که جایگزین سیستم های قدیمی و زمان بر شده بودند.

REAL-SIRI_2693234c-large_trans++6f7LZ7seCW96zliyTYX6ViIMpBIiS72GQ3QPBtusw-s

عرضه سیستم عامل iOS 6 در سال ۲۰۱۲

"تیم کوک" در رویداد جهانی اپل در سال ۲۰۱۲ و در کنفرانس گسترش دهندگان اپل مطلبی را عنوان کرد که همه را متعجب کرد، او گفت نرم افزار "Google Maps" برای iOS 6 به کار گرفته نخواهد شد و با یک نرم افزار دیگری که برای یکی از شرکت های زیر مجموعه اپل است جایگزین می شود.

علاوه بر تغییرات ذکر شده، نرم افزار siri هم دستخشوش تغییراتی بود، این تغییرات شامل معرفی رستوان های مختلف و مناسب برای شرایط مختلف، مرور و بررسی فیلم ها و همچنین توانایی تبدیل گفتار به متن برای توییتر و فیس بوک بود. نرم افزار فیس بوک به برنامه های اصلی و مهم آیفون تبدیل شد. در ادامه کمپانی اپل در پاسخ به "Google Wallt" یک نرم افزار ارائه نمود بنام "Pass book" که توسط آن تمام کارهای مربوط به بلیط ها، رفت و آمد های بین المللی و کوپن های تخفیفی توسط یک نرم افزار ساده قابل انجام بود.

moscone_2245155c-large_trans++6f7LZ7seCW96zliyTYX6ViIMpBIiS72GQ3QPBtusw-s

سیستم عامل iOS 7 در سال ۲۰۱۳

سیستم عامل iOS 7 از یک تغییر اساسی و زیبایی درونی و ریشه ای برخوردار بود. این زیبایی و طراحی منحصر بفرد اپل مدیون هنر " جانی ایو (Jony Ive) بود که این تغییرات و طراحی های جدید برای آیفون ۵s و ۵c بکار گرفته شد. یک مرکز کنترل تک ضربه ای که به کاربر اجازه می دهد تا براحتی به تمام قست های ضروری تلفن دسترسی داشته باشد. قسمت هایی مانند وای فای، حالت پرواز، بلوتوث و یک دکمه مخصوص به چراغ قوه که تا بحال در هیچ یک از موارد منوی تنظیمات مشاهده نشده بود. نرم افزار siri به دو حالت صدای زن و مرد ارتقا یافت و قادر به فهمیدن زبان های فرانسوی و آلمانی شد.

ios6andios7_3024214c-large_trans++6f7LZ7seCW96zliyTYX6ViIMpBIiS72GQ3QPBtusw-s

سیستم عامل iOS 8 در سال ۲۰۱۴

این سیستم عامل بر روی آیفون ۶ و ۶ پلاس به کار گرفته شد و به "HealthKit" و "HomeKit" مجهز شده بودند که نرم افزار اولی اطلاعاتی در مورد سلامتی بدن و شرایط آن به شما اطلاع می داد و دومین نرم افزار کنترل استاندارد وسایلی را انجام می داد که در خانه به وسیله وای فای کار می کنند و کنترل می شوند.

ویژگی دیگر اضافه شده به آیفون جدید امکان ارسال صدا و یا ویدیو در محل سرویس پیام های کوتاه بود، یک دکمه برای این کار در نظر گرفته شده بود که از طریق آن می توانستید به پیامتان صدا و یا ویدیو ضمیمه کنید. همچنین از یک ویژگی دیگر بنام "QuickType" به شما در نوشتن پیغام کمک می کرد و کلمه مورد نظر شما را پیش بینی می کرد و در نهایت یک سرویس میزبانی فایل بنام "iCloud Drive" که به شما امکان می دهد تا فایل های مختلفی را در این سرویس آپلود کنید و در هر کجا که باشید با یک اتصال اینترنت و یکی از محصولات اپل و یا کامپیوتر شخصی خود به آن فایل مورد نظر دسترسی داشته باشید.

healthkit_2928917c-large_trans++6f7LZ7seCW96zliyTYX6ViIMpBIiS72GQ3QPBtusw-s

سیستم عامل iOS 9 در سال ۲۰۱۵

این سیستم عامل به همراه عمر مفید تر باتری آیفون عرضه شد و بالاتر رفتن میزان نگهداری شارژ و عمر مفید باتری مدیون حالت "توان کم مصرف" و نرم افزار siri بعنوان یک نقش اصلی و کمکی جستجو در تمام آیفون و دسترسی راحت به تمام قسمت های آن بود. طراحی جدید قالب منو و دیگر موارد باعث شد که شاهد صفحه کلید و فونت های جدیدی باشیم و به پیرو آن نقشه ها، یادداشت ها و نرم افزار پسبوک (Passbook) نیز شاهد تغییرات ظاهری بودند.

نمایش اسلاید گونه، انشعابی و تصویر در تصویر از دیگر ویژگی های اپل برای محصولات جدید خود مثل iPad بود و همچنین این امکان در سیستم عامل جدید وجود دارد که همزمان با چند نرم افزار کار کنید.

همچنین در نسخه ی بروز رسانی شده ۲۰۱۶ این سیستم عامل، اپل به عنوان تغییرات نهایی مواردی نظیر حالت شبانه، اخبار و موضوعات داغ اقتصادی، رمز عبور برای نرم افزار یادداشت برداری و یک نرم افزار مربوط به سیستم پخش و رادیو اتومبیل را به سیستم عامل خود افزوده است.

ios9_3352604b-large_trans++pJliwavx4coWFCaEkEsb3kvxIt-lGGWCWqwLa_RXJU8

ارسال نظر