گزارش: کیفیت بالاتر واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل

کلیک – به عقیده بسیاری از دانشمندان تکنولوژی واقعیت افزوده اپل بسیار واقعی تر از آنچه که گوگل برای کاربران خود ارائه داده است، به نظر می رسد.

گزارش: کیفیت بالاتر واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل

یکی از ایرادهایی که بسیاری از کارشناسان به شرکت اپل وارد می دانند، این است در بسیاری از موارد آنچه اپل به عنوان ابداع و ابتکار این شرکت معرفی می نماید، به نوعی قبل از اپل توسط سایر شرکت ها در کشورهای مختلف انجام شده و به نتیجه رسیده است. اما نکته مهم در تمامی این موارد این است که آنچه اپل انجام می دهد نسبت به آنچه که سایر شرکت ها انجام داده اند کامل تر، کاربردی تر و موفق تر است و بنابراین می توان به جرات گفت اپل در آن زمینه صاحب نو آوری و ابتکار است. برای نمونه می توان به مواردی از جمله احراز هویت با استفاده از اثر انگشت و همچنین پرداخت بدون تماس اشاره کرد که ده سال قبل از اینکه اپل با سر و صدای زیاد آن ها را به کاربران خود معرفی نماید، در کشور ژاپن استفاده از آن ها به نوعی متداول و مرسوم بوده است.

نمونه دیگر از این نوع ابتکارات اپل که سر و صدای زیادی به پا کرده است، واقعیت افزوده یا همان AR است. واقعیت افزوده در واقع به نوعی مربوط می شود به جمع آوری اطلاعات و تصاویر از اطراف کاربر و تولید یک ویدیو یا یک نما از محیط پیرامون کاربر. اما این تکنولوژی پیش از این توسط شرکت هایی از جمله گوگل، مایکروسافت و بسیاری دیگر از شرکت های فعال در این زمینه ها به کاربران ارائه شده بود. در واقع آن قدر این تکنولوژی قبل از آنکه توسط اپل معرفی شود، سرو صدا به پا کرده بود که اپل به هیچ عنوان نتوانست آن را به عنوان ابتکار و ابداع خود معرفی نماید. اما مسئله ای که به نوعی جدید است، تعبیه ARKit در سیستم عامل iOS نسخه ۱۱ است که به عقیده کارشناسان می توان از آن به عنوان علامتی مبنی بر قصد اپل برای ارائه واقعیت افزوده با سرعت و کیفیت بالاتر دانست.

یکی از مهم ترین معضلات واقعیت افزوده که همواره مباحث و جنجال های زیادی با خود به همراه داشته است، موضوع کاربردی و عملی بودن آن است. در بسیاری از تلفن های همراه هوشمند معمولی، می توان نسخه بسیار ابتدایی از واقعیت افزوده را مشاهده کرد. مثل Layar که توسط شرکت اپل در گوشی های آیفون در سال ۲۰۰۹ میلادی در اختیار کاربران قرار داده شد. همچنین پروژه گوگل با نام تانگو نیز از این تکنولوژی به گونه ای پیچیده تر استفاده کرده است. نکته مهم در خصوص گوگل این است که گوشی های تانگو این شرکت فبلت های بزرگی هستند که مجهز به تکنولوژی واقعیت افزوده هستند. اما کاری که اپل در این زمینه انجام داده است ارائه این تکنولوژی و در دسترس قرار دادن آن از طریق گوشی های آیفون معمولی است.

با استفاده از این اپلیکیشن محاسبه فاصله ساده و راحت است. هر چند برای کار با آن باید از گوشی های همراه با پردازنده چند هسته ای استفاده کرد. گوشی هایی که به اندازه کافی هوشمند هستند تا بتوانند فاصله واقعی تشخیص دهند. البته اپلیکیشن های کاربردی زیادی در این زمینه وجود دارند. اما اندازه گیری با استفاده از واقعیت افزوده همان طور که در گوشی های تانگو گوگل نمایش داده شده است، به شما اجازه می دهد تا از یک روش بصری ساده برای استفاده از واقعیت افزوده استفاده نمایید. در اختیار داشتن دستگاهی که دید واضح و کاملی از فضای اطراف کاربر داشته باشد، می تواند برای محاسبه دقیق فواصل بسیار کار آمد و کاربردی باشد. اما روش استفاده اپل از این تکنولوژی بسیار ساده است. کاربران گوشی های تانگو گوگل برای استفاده از واقعیت افزوده، نیاز به استفاده از سخت افزار های خاصی دارد اما کاربران اپل با وجود ARkit تنها نیاز دارند تا سیستم عامل دستگاه خود را به آخرین نسخه سیستم عامل iOS به روز رسانی کنند تا بتوانند از تکنولوژی واقعیت افزوده نهایت استفاده را ببرند.

از جمله امتیازات واقعیت افزوده اپل این است که این تکنولوژی به سرعت در اختیار میلیون ها کاربر دستگاه های اپل که به آخرین نسخه سیستم عامل iOS مجهز هستند قرار گرفته است. از طرفی کارآیی، انعطاف پذیری و توانایی آن بسیار بیشتر است از آنچه که توسط تانگو گوگل ارائه شده است. به همین دلیل بسیاری از توسعه دهندگان ترجیح می دهند تا انرژی، زمان و هزینه خود را برای کار بر روی واقعیت افزوده اپل قرار دهند تا تانگو گوگل. علاوه بر این به عقیده بسیاری آنچه که تانگو گوگل قصد دارد تا در آینده به آن برسد هم اکنون توسط واقعیت افزوده اپل ارائه شده است.

با توجه به اینکه اپل در نسخه جدید سیستم عامل iOS بتا توانسته اند تا حد زیادی اپلیکیشن های سنجش واقعیت افزوده را توسعه و بهبود دهد و همچنین نظرات سازندگان این اپلیکیشن ها، به نظر می رسد اپل به آسانی می تواند با استفاده از ARKit یک گام از سایر ارائه دهندگان تکنولوژی واقعیت افزوده جلوتر باشد.

ارسال نظر