اپل واچ یک سر و گردن بالاتر از سایر ساعت های هوشمند می فروشد
فروش ساعت های هوشمند کمپانی های مختلف در بازار آمریکا در مقابل اپل واچ، در ماه ژوئن 2015 به شکل بی سابقه ای کاهش داشته است.
به گزارش کلیک، در طی ماه گذشته فروشندگان آمریکایی در مجموع، ساعتهایی با ارزش ۳۷۵ میلیون دلار را به فروش رساندهاند و شواهدات گروه NDP، این مقدار ۱۱ درصد کمتر از مقدار مشابه در سال ۲۰۱۴ میلادی است. از نظر تعداد شاهد کاهشی ١۴ درصدی بودهایم که از سال ۲۰۰۸ میلادی بیشترین مقدار افت بوده است. فرد لوین، سرپرست بخش صنایع لوکس محققان در زمینهی بازاریابی، در این باره میگوید:
"اپل واچ در بین خریداران ساعتها نفوذ بسیاری خواهد داشت. به طور قطع یک یا دو سال اول، سالهای بسیار سختی برای فروشندگان ساعتهای سنتی خواهد بود."
بنا بر گفتهی محققان بازار، ساعتهایی با قیمت زیر ۱۰۰۰ دلار بیشترین خطر را احساس میکنند، چرا که نظرسنجیها و آمار نشان میدهند عموم مردم در این محدوده قیمت ترجیح میدهند که اپل واچ را خریداری کنند. آمار نشان می دهند که ساعتهایی با قیمت بین ۵۰ تا ۹۹۹ دلار نیز افت فروش داشتهاند که بیشترین کاهش را ساعتهایی با قیمت ۱۰۰ تا ۱۴۹.۹۹ دلار نشان میدهند. ساعت هایی که در این محدوده قیمت قرار داشتند با ۲۴ درصد افت فروش مواجه شدند.
کاهش فروش این ساعتها، فقط به خاطر اپل واچ نیست. محققان معتقدند به دلیل اشباع بازار از ساعتهایی با این رنج قیمت، فروشگاهها مجبور به دادن تخفیفهای زیاد برای فروش کالاهای خود شدهاند. در این بازه از قیمت برندهایی مانند Timex، Guess،Burberry و Tissot نیز قرار میگیرند. لوین در این باره میگوید:
"برندهای دارای قیمت مناسب باید هر چه سریعتر فکری جدی برای آیندهی خود بکنند."
اغلب دادههای فروش ساعت در آمریکا مربوط به واردات ساعتهای سوئیسی به این بازار است که در واقع نمیتوانند معیار مناسبی برای اندازهگیری فروش باشند. با توجه به دادههای ارائه شده توسط موسسهی صنایع ساعت سوئیس، این صادرات در ۶ ماههی اول سال ۲۰۱۵ به غیر از ماه مهر رشد داشته است. در طی این ۶ ماه واردات ساعتهای سوئیسی به آمریکا رشدی ۴.۲ درصدی داشته است.
عصر یخبندان
شرکت اپل از ارائهی آمار دقیق فروش ساعتهای خودشمند خود سر باز میزند و این اتفاق باعث میشود تا محققان برای ارائهی آمار فروش به حدس و گمان رو بیاورند. البته مشکل اصلی حدس تاثیر این فروش بر صنعت ۵۰ میلیارد دلاری ساعتهای ساخت سوئیس است. المار ماک، یکی از سرمایهگذاران کارخانهی Swatch، معتقد است که احتمال دارد اپل واچ باعث ایجاد عصر یخبندان در صنعت ۴۰ سالهی ساعتهای سوئیسی شود. اپل در گذشته با ارائهی آیتونز، صنعت موسیقی را زیر و رو کرده و با معرفی آیفون حکومت نوکیا بر بازار گوشیها را پایان داده است.
اپل فروردین ماه گذشته چند نسخه از اپل واچ را روانهی بازار کرد که قیمتهایی بین ۳۴۹ دلار برای نسخهی پایه و ۱۷ هزار دلار برای نسخه با طلای ۱۸ عیار دارند. این کمپانی اعلام کرد که درآمد بخش ساعتهای این شرکت در طی ماه خرداد نسبت به سه ماه گذشته ۹۵۰ میلیون دلار رشد داشته است.
اگر قیمت میانگین هر اپل واچ را ۴۹۹ دلار در نظر بگیریم، این مقدار به معنای فروش ۱.۹ میلیون عدد از این ساعت خواهد بود. محققان معتقدند در خرداد ماه گذشته فروش ساعتهای سنتی در آمریکا ۹۲۷۵۰۰ عدد بوده است.
رونق فروش
سازندگانی مانند سازندگان ساعتهای سواچ و امگا معتقدند که ورود اپل واچ باعث افزایش فروش ساعت در طولانی مدت خواهد شد، چرا که جوانان نسل جدید را به بستن ساعت بر روی مچشان ترغیب میکند.
طبق محاسبات، هفتاد برند NDP در آمریکا، از Timex گرفته تا Harry Winston، ساعتهای خود را در پاساژها، فروشگاههای زنجیرهای و مغازه های شخصی جواهر فروشی به فروش می رسانند. این آمار، شامل سوپرمارکت های زنجیره ای مانند والمارت و فروشگاه های اینترنتی مانند آمازون نمی شود. پیش تر، سرویسی در NDP وجود داشت که لیستی از ساعتهای گران قیمت را به شما نشان می داد که به شبکه ی LGI معروف بود.