افزایش سهم اپل از بازار جهانی کامپیوترهای شخصی

مطابق با آخرین داده‌های آماری گارتنر و آی‌دی‌سی، در سه ماهه منتهی به ماه مارس سال ۲۰۱۶، اپل به رشد خود در اختصاص سهمی بیشتر از بازار کامپیوترهای شخصی ادامه داده است، در حالی که بیشتر سازندگان کامپیوترهای شخصی ویندوزی دچار ضربات مهلکی شده‌اند.

افزایش سهم اپل از بازار جهانی کامپیوترهای شخصی

به گزارش کلیک، مطابق آمار منتشر شده توسط آی‌دی‌سی، سهم کل اپل از بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ به ۷٫۴ درصد افزایش یافته و همین موجب ارتقای اپل به جایگاه چهارم در جدول سازندگان کامپیوتر شده است. این سهم از بازار در مدت مشابه سال گذشته، چیزی نزدیک به ۶٫۷ درصد بوده است.

در واقع کل فروش اپل با کاهش ۲٫۱ درصدی به زیر ۴٫۵ میلیون دستگاه رسیده است، اما افت ۱۱٫۵ درصدی بازار کلی کامپیوترهای شخصی، باعث شده که مک بتواند به راحتی از سایر رقبای ویندوزی سبقت بگیرد.

لنوو به عنوان پیشگام بازار با نرخ رشد سالانه‌ای برابر با ۸٫۵ درصد توانسته است ۱۲٫۱ میلیون دستگاه را در سال به فروش برساند. این کامپیوتر ساز چینی ۲۰٫۱ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

کمپانی اچ‌پی نیز با در اختیار داشتن ۱۹٫۲ درصد از بازار در جایگاه دوم قرار دارد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۱۰٫۸ درصدی را نشان می‌دهد. کمپانی دل نیز با فروش ۹ میلیون دستگاه رایانه شخصی با اختصاص ۱۴٫۹ درصد از بازار و افت فروش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جایگاه سوم قرار دارد.

در همین حال به گزارش گارتنر، فروش جهانی اپل با افزایش پی در پی ۱ درصدی در سال به ۴٫۶ میلیون دستگاه در سه ماهه اول سال جاری میلادی رسیده که سهمی ۷٫۶ درصدی از بازار را برای آن به ارمغان آورده است.

در حالی که اچ‌پی و لنوو به ترتیب، کاهشی ۹ و ۷٫۲ درصدی را تجربه کرده‌اند، دل تنها ۰٫۴ درصد، افت فروش داشته است و تنها تولیدکننده‌ای که با رشد در میزان فروش مواجه شده، کمپانی ایسوس است که دارای نرخ رشدی برابر با ۱٫۵ درصد بوده است.

مطابق داده‌های آماری گارتنر، لنوو شاهد رشدی ۱۴ درصدی در بازار آمریکا بوده است. دل نیز با رشدی ۳ درصدی و کسب ۲۶ درصد از بازار آمریکا، نتایج مثبتی را برای خود رقم زده است. اما اپل و اچ‌پی هر دو در کشور زادگاه خود با افت فروش مواجه شده‌اند.

برآورد داخلی آی‌دی‌سی نشان می‌دهد که اپل با فروش ۱٫۷۷ میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی و اختصاص ۱۳ درصد از بازار آمریکا به خود، جایگاه چهارم لیست تأمین‌کنندگان کامپیوترهای شخصی آمریکا را تصاحب کرده است.

کل بازار کامپیوتر در حال حاضر با افت فروش مواجه است. در سال ۲۰۱۵ نیز فروش جهانی به پایین سطح سال ۲۰۰۸ سقوط کرد. در مجموع و در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ تنها ۶۴٫۸ میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی فروخته شد، در حالی که آمار فروش سه ماهه از سال ۲۰۰۷ تاکنون از ۶۵ میلیون دستگاه، پایین‌تر نیامده بود.

۱۶۴۹۹-۱۳۴۰۱-Screen-Shot-2016-04-11-at-115838-PM-l

۱۶۴۹۹-۱۳۳۹۶-gartnerq1-l

منبع: appleinsider

ارسال نظر