نقد و بررسی آیپد پرو اپل

کمپانی اپل مدت‌هاست که در زمینه‌ی طراحی و تولید تبلت‌های سری آیپد فعالیت می‌کند و آیپدهای این شرکت از هر نظر فوق‌العاده بوده و همواره جزء برترین تبلت‌هایی هستند که سالیانه روانه‌ی بازار می‌شوند.کلیک -  اپل در اوایل ماه سپتامبر امسال از نسخه‌ی تمام و کمال‌تری از سری محصولات آیپد خود با نام اختصاصی آیپد پرو (iPad Pro) رونمایی کرد. این تبلت بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تبلتی است که تاکنون از سوی شرکت اپل معرفی و عرضه شده است.

نقد و بررسی آیپد پرو اپل

کلیک - اپل در اوایل ماه سپتامبر امسال از نسخه‌ی تمام و کمال‌تری از سری محصولات آیپد خود با نام اختصاصی آیپد پرو (iPad Pro) رونمایی کرد. این تبلت بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تبلتی است که تاکنون از سوی شرکت اپل معرفی و عرضه شده است.

تبلت آیپد پرو اپل از نظر کیفیت ساخت، زیبایی، قابلیت‌های پردازشی و ... محصولی فوق‌العاده بوده و در عین حال حمل و نقل آن نسبت به یک لپ‌تاپ بسیار ساده‌تر خواهد بود. اگرچه بدون تردید یک تبلت نمی‌تواند تمامی قابلیت‌های یک کامپیوتر و لپ‌تاپ را به همراه داشته باشد، اما با این وجود بسیاری از افراد تبلت آیپد پرو اپل را رقیبی جدی برای لپ‌تاپ‌های هیبریدی می‌دانند. ما در این مقاله قصد دارید که به نقد و بررسی این محصول پرداخته و نهایتا نقاط قوت و ضعف آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین با کلیک دات آی‌آی همراه باشید.

1

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش: 9 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 2048 در 2732 پیکسل، تراکم پیکسلی 265 پیکسل در هر اینچ
  • سیستم روی یک چیپ (SoC) : تراشه‌ی A9X اپل
  • پردازنده‌ی گرافیکی: پردازنده‌ی PowerVR Series 7XT
  • رم: 4 گیگابایت
  • حافظه‌ی داخلی: 32 و 128 گیگابایتی
  • دوربین اصلی: سنسور 8 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: سنسور 1.2 مگاپیکسلی
  • باتری: 10307 میلی آمپر ساعتی
  • سیستم عامل: آی او ای 9
  • ابعاد کلی بدنه: 9 در 220.5 در 304.8 میلیمتر
  • وزن: 723 گرم

طراحی

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، تبلت آیپد پرو اپل بزرگ‌ترین تبلت ارائه شده از سوی کمپانی اپل محسوب می‌شود. این تبلت از نظر کیفیت ساخت فوق‌العاده است و بدنه‌ی آن تماما از آلومینیوم ساخته شده است. مساحتی که صفحه نمایش این محصول در اختیار کاربر قرار می‌دهد تقریبا 78 درصد از مساحت صفحه نمایش آیپد ایر 2 اپل بیشتر است. این تبلت وزنی برابر با 723 گرم دارد و از این نظر حتی از تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت نیز سبک‌تر است. همچنین ضخامت بدنه‌ی 6.9 میلیمتری آن هم از ضخامت بدنه‌ی سرفیس پرو 4 کمتر می‌باشد و این موضوع دقت و ظرافت‌های بی چون و چرا اپل را به تصویر می‌شد. شایان ذکر است که آیپد پرو اپل با وجود سبک‌ر و باریک‌تر بود خود، از صفحه نمایشی بزرگ‌تر از نمایشگر سرفیس پرو 4 مایکروسافت بهره می‌برد.

2

با این وجود اپل محل قرارگیری دکمه‌های فیزیکی آیپد پرو را دقیقا مشابه سایر سری محصولات آیپد خود در نظر گرفته است. بنابراین در لبه‌ی فوقانی آن دکمه‌ی پاور و سوکت 3.5 میلمتری هدندسفری دستگاه قرار دارد. دکمه‌ی افزایش و کاهش صدا یا اصطلاحا Volume در لبه‌ی سمت راست محصول تعبیه شده و شوکت شارژر دستگاه در بخش زیرین آن واقع شده است.

اپل تبلت آیپد پرو را به چهار اسپیکر مجهز کرده که این اسپیکرها در لبه‌های بدنه‌ی دستگاه جاسازی شده‌اند (دو عدد لبه‌ی پایین و و بالا و دو عدد لبه‌ی چپ و راست). ضمنا یک پین اختصاصی نیز در لبه‌ی سمت چپ آیپد پرو لحاظ شده که مربوط به کانکتور هوشمند یا اصطلاحا Smart Coccentor است و با استفاده از آن می‌توانید صفحه کلید اختصاصی آیپد پرو با نام Smart Keyboard را به دستگاه متصل کرده و از آن استفاده کنید. همچنین دکمه‌ی Home آیپد پرو نقش اسکنر اثر انگشت کاربر را نیز ایفا می‌کند و سرعت و کیفیت عملکرد جالب توجه‌ای را به همراه دارد.

3

صفحه نمایش

آیپد پرو اپل به صفحه نمایشی 12.9 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 2048 در 2732 پیکسل مجهز شده که خود اپل آن را پیشرفته‌ترین صفحه نمایش رتینا نامگذاری کرده است. تراکم پیکسلی نمایشگر آیپد پرو برابر با 265 پیکسل در هر اینچ بوده که دقیقا با تراکم پیکسلی آیپد ایر 2 برابری می‌کند.

4

به طور کلی محصولات کمپانی اپل همواره به دلیل کیفیت بالا کاملا شناخته شده هستند. صفحه نمایش این محصولات نیز از این امر مستثنا نیست. نمایشگری آیپد پرو اپل از نظر زاویه‌ی دید عملکرد بسیار عالی داشته و میزان تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و شادابی تصویر ارائه شده در آن بسیار مطلوب است. تنها موضوعی که می‌توان آن را به عنوان یک نقطه ضعف در طراحی نمایشگری آیپد پرو اپل در نظر گرفت، کمبود توانایی آن در زمینه‌ی ماکسیموم روشنایی است. متاسفانه در بررسی‌های انجام شده صفحه نمایش آیپد پرو توانست ماکسیموم روشنایی برابر با 379 نیت را به ثبت برساند که این مقدار تقریبا در سطح کیفیت متوسط رده‌بندی می‌شود. از اینرو عملکرد صفحه نمایش این محصول در شرایط بیرون از منزل و هنگامی که تحت تابش نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد چندان فوق‌العاده نیست و کیفیتی معمولی خواهد داشت.

5

عملکرد سیستمی و پردازشی

تبلت آیپد پرو اپل از سیستم روی یک چیپ A9X اپل بهره می‌برد. پردازنده‌ی مرکزی این تراشه از دو هسته‌ی پردازشگر با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز تشکیل شده است. به طور کلی اپل همواره نشان داده که اعداد و ارقام بزرگ نشان دهنده‌ی قدرتمندتر بود و کیفیت ساخت بیشتر محصولات دیجیتال محسوب نمی‌شوند، بلکه کیفیت این محصولات را تنها در عمل می‌توان مورد بررسی قرار داد. تراشه‌ی A9X اپل همچنین از پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR Series 7XT بهره‌مند است. رم آیپد پرو اپل هم ظرفیت 4 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

کمپانی اپل مدعی شده که نسل سوم تراشه‌های 64 بیتی و اختصاصی این شرکت (A9X) در عمل 1.8 برابر سریع‌تر از تراشه‌ی A8X عمل می‌کند و پردازنده‌ی گرافیکی آن نیز تا 90 درصد نسبت به پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی A8X بهبود عملکرد یافته است. برتری عملکرد پردازشی و سیستمی آیپد پرو اپل در بررسی‌های انجام شده نیز به اثبات رسیده است. در بخش زیر نتایج مربوط به چند بنچمارک این تبلت در کنار سه محصول دیگر نمایش داده شده است. همانگونه که مشاهده می‌کنید تبلت آیپد پرو اپل در تمامی زمینه‌ها نسبت به سایر محصولات مشخص شده برتری دارد.

6

ضمنا باید اشاره داشته باشیم که آیپد پرو اپل در دو نسخه‌ی با قابلیت برقراری تماس و بدون این قابلیت یا اصطلاحا WiFi-Only عرضه می‌شود. نسخه‌ی با قابلیت برقراری تماس آن از حافظه‌ی داخلی 128 گیگابایتی بهره‌مند است، اما نسخه‌ی WiFi-Only این محصول از نظر حافظه‌ی داخلی در دو نسخه‌ی 32 و 128 گیگابایتی عرضه می‌شود. شایان ذکر است که آیپد پرو اپل از حافظه‌ی جانبی پشتیبانی به عمل نمی‌آ.رد.

دوربین

دوربین اصلی آیپد پرو اپل از سنسوری 8 مگاپیکسلی با قابلیت‌هایی همچون تشخیص اتوماتیک چهره، تایمر سلفی، BSI، فوکوس اتوماتیک، فوکوس لمسی، عکسبرداری پانوراما و Burst Mode تشکیل شده است. از سنسور دوربین قادر به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی و نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه است و قابلیت تصویربرداری با وضوح 4K را ندارد. همچنین برای دوربین سلفی آیپد پرو از سنسوری 5 مگاپیکسلی استفاده شده که عملکرد آن نیز قابل قبول است.

7

سنسور دوربین اصلی آیپد پرو اپل در مجموع عملکرد خیره کننده‌ای را ارائه نمی‌کند و یک سنسور دوربین معمولی است، اگرچه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سرعت عمل این سنسور بسیار مناسب است. همچنین برای دوربی اصلی آیپد پرو، نور فلش LED در نظر گرفته نشده است که این امر هم سبب شده که عکسبرداری در شرایط کم نور بودن محیط با استفاده از این محصول دشوارتر شود.

باتری

اپل برای آیپد پرو خود باتری با توان و ظرفیت 10307 میلی آمپر ساعت را در نظر گرفته است. شاید در نگاه اول تصور کنید که باتری با این ظرفیت بالا احتمالا عملکردی فوق‌العاده خیره کننده را ارائه می‌کند، اما تجهیز آیپد پرو به صفحه نمایشی بزرگ و با وضوح تصویر بالا منجر شده که توانایی شارژدهی باتری 10307 میلی آمپر ساعتی آن در حد متوسط باشد. طبق بررسی‌های انجام شده از سوی سایت فون‌آرنا، توان شارژدهی باتری آیپد پرو برابر با 8 ساعت و 8 دقیقه بوده است. این موضوع در حالیست که باتری تبلت Galaxy Note Pro 12.2 اینچی سامسونگ طی همین بررسی دوامی در حدود 8 ساعت و 58 دقیقه را از خود نشان داده است.

8

زمان شارژ مجدد باتری آیپد پرو هم برابر با 297 دقیقه بوده است که این مدت زمان به منظور شارژ مجدد باتری دستگاه فوق‌العاده زیاد است. تصو کنید که برای شارژ مجدد باتری آیپد پرو خود به زمانی در حدود 5 ساعت نیاز دارید!!

جمع‌بندی

همانطوری که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی تبلت آیپد پرو اپل پرداختیم. آیپد پرو اپل بدون تردید یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین تبلت‌هایی است که هم اکنون به بازار عرضه شده‌اند. این محصول به قدری خوب طراحی شده که آن را رقیبی برای لپ‌تاپ‌های هیبریدی می‌دانند. سیستم عامل آی او اس 9 اینم تبلت هم عملکرد بسیار روانی را داشته و قابلیت‌های خاصی را ارائه می‌کند که ما در این مقاله به اشاره‌ی جزئی به آن‌ها نپرداختیم. همچنین آیپد پرو اپل از قلم نوری اختصاصی نیز بهره‌مند است که قابلیت‌های منحصر به فرد خویش را ارائه می‌کند.

9

در سمت مقابل همانگونه که می‌دانید محصولات اپل عمدتا قیمت‌های گزافی را به همراه دارند و این مسئله از معضلات همیشگی خرید محصولات اپل است. هم اکنون قیمت نسخه‌ی WiFi-Only و 32 گیگابایت آیپد پرو اپل برابر با 799 دلار و قیمت نسخه‌ی 128 گیگابایتی آن برابر با 949 دلار در نظر گرفته شده است. همچنین نسخه‌ی با قابلیت برقراری تماس و 128 گیگابایتی این محصول قیمتی معادل با 1079 دلار دارد. در بخش زیر طی دو دسته‌بندی جداگانه به بیان نقاط قوت و ضعف کلی آیپد پرو اپل می‌پردازیم.

نقاط مثبت:

  • طراحی فوق‌العاده باکیفیت، باریک، سبک و در عین حال درجه‌ی یک
  • بهره‌مندی از اسکنر تشخیص اثر انگشت کاربر
  • صفحه نمایش بزرگ با وضوح تصویر مناسب
  • عملکرد سیستمی بسیار عالی تراشه‌ی A9X
  • رم 4 گیگابایتی و مناسب به منظور مولتی‌تسکینگ
  • بهره‌مندی از چهار اسپیکر استریو قدرتمند با کیفیت خروجی صوتی عالی
  • امکان استفاده از فلم نوری و کیبورد اختصاصی با قابلیت‌های منحصر به فرد

نقاط منفی:

  • عملکرد متوسط صفحه نمایش دستگاه از نظر ماکسیموم روشنایی
  • عدم پشتیبانز از حافظه‌ی جانبی
  • دوربین اصلی نه چندان عالی بدون نور فلش LED
  • نیاز به زمان بسیار طولانی به منظوز شارژ مجدد باتری
  • قیمت گران
ارسال نظر